Strony zobowiązały się do opracowania wspólnych przedsięwzięć sprzyjających poprawie warunków komunikacyjnych i rozwojowych - począwszy od Skanii, poprzez województwa: zachodniopomorskie, lubuskie, dolnośląskie po Czechy, aż do Bratysławy.
Korytarz mają w przyszłości tworzyć drogi ekspresowe, autostrady, magistrale kolejowe i transport rzeczny. Strony porozumienia powołały Międzyregionalny Komitet Sterujący, który m.in. będzie występował o środki na realizację projektu z Unii Europejskiej.
Jak powiedział dziennikarzom marszałek woj. zachodniopomorskiego Zygmunt Meyer, ekonomiści prognozują, że niebawem region Bałtyku będzie najszybciej rozwijającym się regionem Europy. Dodał, że stworzenie korytarza transportowego z północy na południe kontynentu jest szansą na rozwój gospodarczy wszystkich regionów, które przystąpiły do porozumienia.
Meyer powiedział, że w korytarzu znalazłaby się ekspresowa droga A-3, docelowo autostrada, rozbudowana magistrala kolejowa oraz zmodernizowana droga wodna Odra i jej połączenia.
Poszczególne projekty finansowane miałyby być ze środków UE, w tym z funduszy Interreg.
Zdaniem stron, korytarz zapewni najtańsze połączenie krajów skandynawskich z Europą Środkową. Skróci on też, w porównaniu do "linii Wisły", trasę przewozów promowych ze Szwecji o blisko 400 km, a przejazdu przez Polskę o 130 km, co łącznie może skrócić czas przejazdu o ok. 14 godzin.