Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rynek reklamy może wzrosnąć o 8,5 proc.

0
Podziel się:

Wydatki netto na reklamę w 2004 roku wzrosły o 12,5 proc. do 4.769,9 mln zł. Najbliższe lata też mają być korzystne dla branży reklamowej. W 2005 roku spodziewany jest wzrost wydatków reklamowych o 8,5 proc., a w 2006 roku o 6 proc. - wynika z najnowszego raportu Ad.media firmy CR Media.

"Najszybszy wzrost będzie miał miejsce w radiu (około 13 proc. rocznie), a najwolniejszy w telewizji (8,4 proc. w 2005 roku i 3,1 proc. w 2006 roku" - prognozują autorzy raportu.

Według nich wydatki na reklamę w prasie mają wzrosnąć w 2005 roku o 7,8 proc, a w 2006 roku o 8,7 proc.

W przypadku telewizji, której udział w rynku reklamy netto wyniósł w 2004 roku 55,4 proc. (54 proc. rok wcześniej), przeważa popyt nad podażą, bo stacje nie są w stanie emitować więcej reklam.

W związku z tym - ocenia Tomasz Brzeziński, jeden z autorów raportu - wzrost wydatków na reklamę w telewizji będzie wolniejszy.

Uważa on, że tegoroczny wzrost wydatków na reklamę w stacjach telewizyjnych będzie w dużej części spowodowany podniesieniem przez nie cen.

"Telewizja nie ma już większych możliwości zwiększenia liczby reklam, może więc zwiększać swoje przychody wyłącznie poprzez podniesienie cen" - napisano w raporcie.

"Powoduje to przesuwanie części budżetów do radia i prasy, co jest głównym motorem szybkiego wzrostu w tych mediach" - dodano.

Zanotowany w 2004 roku wzrost całego rynku był pierwszą tak znaczącą zwyżką od czasów recesji. W 2003 roku wzrost wyniósł 4,7 proc. i był to pierwszym wzrost zanotowanym po 2000 roku.

W minionym roku największy wzrost zanotowała telewizja (o 15,4 proc. do 2.643,6 mln zł), a najmniejszy prasa (o 8,9 proc. do 1.746 mln zł). Wydatki na reklamę w radiu wzrosły o 10,3 proc. do 380,3 mln zł.

Wzrost wydatków w radiu był większy niż w prasie, gdyż jak ocenia Brzeziński było to spowodowane tym, że przesuwane z telewizji budżety reklamowe trafiały w większym stopniu do stacji radiowych.

Z raportu wynika, że główną przyczyną poprawy koniunktury na rynku reklamy było ożywienie gospodarcze.

"Wśród innych przyczyn ogólnej poprawy sytuacji na rynku reklamy należy zdecydowanie wymienić wejście Polski do Unii Europejskiej, które pozwoliło na znacznie swobodniejszy przepływ towarów i usług pomiędzy Polską a innymi krajami Unii" - podano w raporcie.

"W połączeniu z wyjątkowo niskimi cenami reklamy, jak na warunki europejskie, Polska stała się szczególnie atrakcyjnym polem przeprowadzania akcji marketingowych przez koncerny międzynarodowe" - dodano.

Według przyjętej przez autorów raportu definicji, wydatki reklamowe netto to wielkość wydatków reklamowych w ujęciu cennikowym pomniejszona o całkowitą - wynikającą z ich szacunków - wartość wszelkiego rodzaju rabatów, zniżek i upustów udzielanych przez media zleceniodawcom usług reklamowych.

reklama
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)