"To kolejny etap restrukturyzacji PKP, konieczny, by spółka ta mogła zmierzyć się z nadchodzącą konkurencją, a także, by przestała się zadłużać" - powiedział na wtorkowej konferencji po posiedzeniu rządu wicepremier Marek Pol.
Zgodnie z programem samorządy stopniowo przejmować będą odpowiedzialność za organizację i finansowanie przewozów pasażerskich.
"Chcemy przybliżyć te przewozy do ludzi. W 2004 roku zaczniemy realizować ten program w województwach, gdzie władze są najlepiej przygotowane" - powiedział Pol.
Zgodnie z programem, wspólnie z samorządami wojewódzkimi zostaną utworzone spółki celowe, których zadaniem będzie wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich. Nie ustalono jeszcze, ile takich spółek powstanie.
W programie założono, że w 2004 roku samorządowe dotacje na przewozy regionalne wyniosą 538 mln zł.
Docelowo na krajowym rynku przewóz towarów będzie wykonywany przez przedsiębiorstwa prywatne, w tym PKP Cargo. Również przewozy pasażerskie dalekobieżne będą wykonywane przez przedsiębiorstwa prywatne, w tym PKP Intercity.
Emisja obligacji o łącznej nominalnej wartości 1,5 mld zł jest jednym z elementów programu restrukturyzacji finansowej grupy PKP. Wykup obligacji i wypłata odsetek od obligacji PKP gwarantowane będą przez Skarb Państwa (SP).
Zadłużenie grupy, które obecnie wynosi około 10 mld zł, zgodnie z programem do 2006 roku ma zostać ograniczone do 4 mld zł.
Oprócz planów emisji obligacji program zakłada m.in. umorzenie zobowiązań (o wartości 918 mln zł) na podstawie ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców.
"Chcemy, by po 2010 roku zadłużenie PKP zniknęło" - powiedział wiceminister infrastruktury Maciej Leśny.
Według programu, prywatyzacja PKP Cargo i PKP Intercity zakończyć się ma w latach 2004-2005.
"Chcemy znaleźć partnerów, którzy dokapitalizują te spółki i pozwolą im na podjęcie konkurencji" - powiedział Pol.
W połowie października PKP SA opublikowały już zaproszenie, którego celem jest wyłonienie doradcy przy prywatyzacji PKP Cargo.
Na początku grudnia PAP zaprosiły do rokowań w sprawie kupna do 100 proc. udziałów Warszawskiej Kolei Dojazdowej Sp. z o.o. z Grodziska Mazowieckiego i Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście Sp. z o.o. Według programu spółki te zostaną sprzedane jeszcze w 2004 roku.
Prywatyzacją objęte będzie także osiem spółek grupy PKP działających na rynku usług napraw infrastruktury kolejowej. Przewiduje się zakończenie tej prywatyzacji w 2005 roku.
Program restrukturyzacji PKP budzi sprzeciw kolejarzy. W ubiegłym tygodniu w kilku miastach Polski rozpoczęli oni głodówkę.
Kolejarze domagają się m.in. dofinansowania regionalnych i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich, utrzymania infrastruktury kolejowej oraz rezygnacji z likwidacji części przewozów kolejowych w związku z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy.