Największy roczny wzrost wystąpił w dziale leków i kosmetyków o 25,9 proc., a najmniejszy wzrost w dziale pozostałej sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach o 8,0 proc.
Największy miesięczny spadek GUS odnotował w dziale mebli, rty i agd o 45,5 proc., a najmniejszy spadek w paliwach o 14,4 proc.
Ekonomiści szacowali, że sprzedaż detaliczna w styczniu wzrosła o 6,4 proc., a mdm spadła o 32 proc.
Poniżej dane o sprzedaży detalicznej w styczniu 2005 roku i w grudniu 2004 roku:
Sprzedaż detaliczna w styczniu 2005 r. | ||||
---|---|---|---|---|
I 2005 | XII 2004 | |||
I 2004 | XII 2004 | XII 2003 | XI 2004 | |
ogółem | 7,5 | -27,9 | 2,8 | 24,1 |
pojazdy mechaniczne | 11,9 | -15,4 | -29,9 | 5,3 |
paliwa | 16,6 | -14,4 | 14,2 | -0,4 |
niewyspecjalizowane sklepy | 10,3 | -28,5 | 9,4 | 37,0 |
pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach | 8,0 | -25,4 | 6,3 | 25,4 |
żywność, napoje, wyroby tytoniowe | 14,9 | -25,6 | 22,3 | 29,3 |
leki, kosmetyki | 25,9 | -15,4 | 26,0 | 25,8 |
odzież, obuwie | 14,6 | -26,5 | 20,2 | 28,2 |
meble, AGD, RTV | 24,5 | -45,5 | 14,2 | 51,4 |
Stanisław Kluza, główny ekonomista BGŻ SA:
Wzrost sprzedaży detalicznej o 7,5% (r/r) w styczniu 2005r. jest dużo lepszy od danych grudniowych i w ogóle w całym IV kw. ub.r. Dobre dane za styczeń są jednak w pewnej mierze rezultatem efektu niskiej bazy w styczniu 2004r.
Niestety nie należy spodziewać się w najbliższych miesiącach poprawy w sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym. Koniecznie trzeba tu zwrócić uwagę na pewne nadchodzące anomalie. Zdecydowanie najgorszej dynamiki dla sprzedaży detalicznej można spodziewać się w kwietniu.
Po pierwsze, cały efekt związany ze Świętami Wielkanocnymi zrealizuje się w marcu. Po drugie, w minionym roku na kwiecień przypadło apogeum "zakupów zapobiegawczych" przed wstąpieniem Polski do UE. Sprzedaż detaliczna w ub.r. w kwietniu była dużo wyższa niż wynikałoby to z sezonowości i Wielkanocy. Tegoroczna sprzedaż detaliczna wypadnie słabo na tym tle. Niemniej, od drugiego półrocza ponownie powinny pokazywać się coraz lepsze wskaźniki dla sprzedaży detalicznej.