Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprzedaż nowych aut wzrosła o 12,5 proc.

0
Podziel się:

Sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce wzrosła od początku stycznia do końca czerwca 2004 roku w stosunku do analogicznego okresu 2003 roku o 12,5 proc., do 192.776 sztuk - podała we wstępnym raporcie firma Samar.

Według wstępnych danych, w czerwcu sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 23.193 sztuki. To o niemal 11 proc. mniej niż w maju bieżącego roku, i o 21,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Tylko trzy spośród pierwszych dziesięciu firm polskiego rynku odnotowały wzrost miesięcznych wyników w porównaniu z poprzednim rokiem.

"W czerwcu pogłębił się, zapoczątkowany w maju, kryzys na polskim rynku nowych samochodów osobowych. Złożyło się na to wiele czynników, szeroko analizowanych i omawianych, w tym zmiany w podatku VAT, wzrost cen oferowanych samochodów, a także wysokie ceny paliw" - podano w komunikacie.

Według firmy Samar kolejną przyczyną spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych, która już wkrótce może odgrywać zasadniczą rolę jest również rosnący lawinowo import samochodów używanych.

"O ile w maju sprowadzono ok. 50 tysięcy aut, to w czerwcu liczba ta jest jeszcze większa. Jak wynika z wstępnych danych Ministerstwa Finansów, 70-80 proc. to auta starsze niż dziesięcioletnie, których, ze względu na nie spełnianie odpowiednich norm emisji spalin, przed wejściem do Unii nie można było do Polski importować" - podał Samar.

Według raportu obecnie sytuacja uległa radykalnej zmianie. Na polskich drogach pojawia się coraz więcej starych samochodów. Zdaniem celników, wiele spośród tych sprowadzonych w ostatnim okresie jest w fatalnym stanie technicznym.

"O ile auta najstarsze nie mają większego znaczenia z punktu widzenia sprzedaży samochodów nowych, o tyle samochody młodsze, w wieku do 6 lat mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż samochodów najtańszych, szczególnie, że ich deklarowana wartość w wielu przypadkach jest dużo niższa niż rzeczywista wartość rynkowa" - napisano w raporcie.

Najpopularniejszym producentem samochodów na polskim rynku pozostaje niezmiennie Fiat. Sprzedaż aut tej marki wyniosła od początku roku 34.207 sztuk, o 18,6 proc. więcej niż przed rokiem.

Na drugiej pozycji plasuje się Skoda z wynikiem tegorocznej sprzedaży 24.707 aut i wzrostem o 21,2 proc.

Na trzecim miejscu znajduje się Toyota. Sprzedaż w pierwszym półroczu zamknęła się liczbą 22.220 aut, o 23,4 proc. większą niż rok wcześniej.

Czwarta lokata należy do Opla, który znalazł od początku roku 19.354 nabywców, o 21,3 proc. więcej niż przed rokiem.

Kolejną pozycję zajmuje Renault z wynikiem po sześciu miesiącach sprzedaży w wysokości 18.808 sztuk, wzrost o 3,3 proc.

Na szóstym miejscu jest Ford, który sprzedał w okresie od stycznia do końca czerwca 18.118 aut, wzrost o 63,3 proc.

Siódmą marką na polskim rynku jest Peugeot, którego sprzedaż od początku roku wyniosła 13.220 sztuk, wzrost o 3 proc.

Na ósmej pozycji znajduje się Volkswagen. Sprzedaż skumulowana w wysokości 8.241 sztuk wciąż wykazuje spadek w stosunku do poprzedniego roku o 1,6 proc.

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)