Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Stocznia Szczecińska - umorzenie długów albo bankructwo

0
Podziel się:

Siedem banków-wierzycieli Stoczni Szczecin Porta Holding ma do czwartku zadeklarować gotowość do umorzenia do 80 proc. z 1,4 mld zł zadłużenia, inaczej firma będzie musiała ogłosić upadłość

- poinformował w środę minister gospodarki.

'Do czwartku wszystkie banki muszą złożyć warunkowe zobowiązanie do umorzenia zobowiązań Porty Holding w takiej wysokości' - powiedział w środę na konferencji prasowej, po spotkaniu z przedstawicielami spółki oraz banków, minister gospodarki Jacek Piechota.

Dodał, że jeśli któryś z banków nie zdecyduje się na poparcie takiego rozwiązania, przedsiębiorstwo będzie musiało ogłosić upadłość.

'Jeżeli lider konsorcjum, PKO BP, otrzyma deklaracje, iż banki dopuszczają możliwość warunkowego umorzenia zobowiązań do 80 proc. to Agencja Rozwoju Przemysłu poręczy kredyt pomostowy dla Stoczni' - powiedział.

ARP ma poręczyć 40 mln USD kredytu z konsorcjum na wznowienie i kontynuację produkcji. Agencja została dokapitalizowana przez Skarb Państwa specjalnie na ten cel.

Konieczność umorzenia zobowiązań wynika z faktu, że problemy finansowe firmy okazały się większe niż się spodziewano, a 40 mln USD kredytu nie wystarczy na pokrycie potrzeb.

SS Porta Holding potrzebuje środków na dokończenie budowy 11 statków. Do tej pory banki udzieliły na ten cel 293 mln USD kredytów (plus odsetki), a okazuje się, że na dokończenie budowy potrzeba jeszcze 237 mln USD, a z ich sprzedaży Stocznia uzyska 310 mln USD. Jej strata na tym projekcie wyniosłaby więc około 220 mln USD.

Dlatego banki muszą zdecydować o możliwości umorzenia większości z wszystkich zobowiązań. Umorzenie ma polegać na redukcji lub konwersji na akcje Porty Holding.

Jest to nowy element w procesie pomocy dla firmy.

Sąd otworzył we wtorek postępowanie układowe Stoczni Szczecińskiej, co było wcześniej jednym z warunków, od których banki-wierzyciele uzależniały udzielanie kredytu pomostowego.

Tymczasem do tej pory Skarb Państwa nie przejął kontroli nad firmą, co jest warunkiem udzielenia jej pomocy państwowej.

SP ma w tej chwili 9,96 proc. udziałów w kapitale SS Porty Holding i 6,29 proc. w głosach na WZA. Pozostali akcjonariusze to Porta Petrol (24,35 proc. udziałów w kapitale, 18,12 proc. w głosach), Porta-Eko Cynk (8,70 proc. w kapitale, 10,98 proc. w głosach), Grupa Przemysłowa (10,58 proc. w kapitale, 12,51 proc. w głosach, Centromor (w kapitale 17,39 proc. w kapitale, 21,97 proc. w głosach) oraz osoby fizyczne (29,03 proc. w kapitale i 30,13 w głosach).

Skarb Państwa chciałby mieć większość, która da mu prawo do podejmowania decyzji na WZA spółki. Do tej pory tylko jedna ze spółek-akcjonariuszy przekazała SP pełnomocnictwa do akcji.

Holding w październiku 2001 roku utracił płynność finansową. Przedsiębiorstwo w marcu wstrzymało produkcję, a około 6.000 pracowników wysłano na przymusowe płatne urlopy. Nie otrzymali oni wypłat za marzec, kwiecień i maj. Natomiast a konto czerwcowych poborów dostali zaliczkę po 1.100 zł.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)