W siódmej, lipcowej transzy bezcłowego kontyngentu aut z Unii Europejskiej na 2001 rok, Ministerstwo Gospodarki rozdysponowało 5.248 samochodów osobowych - poinformowało we wtorkowym komunikacie biuro prasowe resortu.
Łącznie od początku roku rozdysponowano 40.111 aut osobowych z kontyngentu liczącego 45.750 samochodów osobowych. Kontyngent na samochody ciężarowe, wynoszący 190 sztuk, został rozdysponowany w ciągu dwóch pierwszych miesięcy tego roku.
W lipcu najwięcej pozwoleń na samochody osobowe - po 400 - dostały firmy importujące następujące marki: citroen, fiat, ford, opel, honda, seat, volkswagen, nissan, peugeot, renault, toyota i volvo.
W 2002 roku na samochody wyprodukowane w państwach UE i sprowadzone do Polski nie będzie już obowiązywało cło.
Obecnie cło na samochody osobowe, nowe oraz używane, wyprodukowane w UE i importowane z UE, wynosi 5 proc., ale nie mniej niż 178,6 euro i 357,1 euro, jeśli samochód ma więcej niż cztery lata.
Dla samochodów z silnikiem benzynowym o pojemności powyżej 3.000 cm sześc. i silników diesla o pojemności większej niż 2.500 cm sześc. cło wynosi 2 proc.
W 2000 roku bez cła można było sprowadzić do Polski 44 tys. samochodów osobowych, a w 1999 roku bezcłowy kontyngent z krajów UE wyniósł 42.250 aut.
Kontyngenty na samochody z UE obowiązują od 1992 roku.