Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Więcej hipermarketów

0
Podziel się:

Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków handlowych w Europie. W ciągu następnych pięciu lat 100-125 zagranicznych handlowców może wejść na polski rynek

- wynika z raportu Cushman & Wakefield Healey & Baker.

'Charakterystyka demograficzna kraju, perspektywy jego rozwoju oraz nastawienie mieszkańców do nowej koncepcji zakupów sprawiły, że Polska stała się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków handlowych w Europie' - oceniają eksperci firmy C&W H&B, doradzającej w zakresie nieruchomości komercyjnych.

'Polska będzie celem ekspansji około 100-125 zagranicznych handlowców w ciągu następnych pięciu lat, co stanowić będzie 61-proc. wzrost (...) między rokiem 2001 i 2007' - dodają.

Ich zdaniem wielu z zagranicznych handlowców zainteresowanych jest powierzchnią przy głównych ulicach handlowych miast. Przeszkodą w rozwijaniu działalności w tych obszarach jest jednak nieuregulowany stan prawny zlokalizowanych tam nieruchomości. W związku z tym oceniają, że rozwijać się będą zapewne śródmiejskie centra handlowe, takie jak Złote Tarasy w Warszawie czy Stary Browar w Poznaniu, łączące funkcje handlowe, rozrywkowe i rekreacyjne.

Czynsze za powierzchnie przy głównych ulicach w najlepszych lokalizacjach w kraju kształtują się między 35 a 80 euro za m kw. miesięcznie.

Pod koniec pierwszego kwartału w Polsce było około 3.911.600 m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego 3.088.900 m kw. przypadało na osiem największych polskich miast, a 822.700 m kw. zlokalizowane było w 65 mniejszych miastach.

'Popyt na nowoczesne powierzchnie handlowe jest na dobrym poziomie. Najemcami są zarówno zagraniczne, jak i rozwijające się polskie sieci handlowe. W miarę wzrostu podaży oraz zwiększenia możliwości wyboru popyt skupi się wokół przedsięwzięć o najwyższej jakości' - czytamy w raporcie.

Na nowoczesną powierzchnię handlową składają się przede wszystkim centra handlowe, których obecnie jest ponad sto. Głównymi ich najemcami są hipermarkety i supermarkety. Niektórzy deweloperzy centrów handlowych starają się pozyskać na głównych najemców domy towarowe lub innych detalistów niespożywczych oraz operatorów rozrywki lub rekreacji.

Z raportu wynika, że Warszawa nadal jest celem dla dużych inwestycji handlowych. We wszystkich większych miastach w Polsce mają jednak powstać w ciągu następnych dwóch-trzech lat nowe centra handlowe.

W ciągu ostatnich kilka lat stawki najmu w pozamiejskich centrach handlowych pozostawały stabilne. Wzrosły natomiast w przypadku obiektów nowej generacji położonych w śródmieściu. Średni poziom czynszu w centrach handlowych w Warszawie wynosi około 35 euro za m kw. miesięcznie, podczas gdy w całym kraju waha się w granicach 10-50 euro.

W ocenie autorów raportu presja ze strony konkurencji może wymusić modernizację centrów handlowych starszej generacji, położonych w podmiejskich lokalizacjach.

Z szacunków C&W H&B wynika, że obecnie istnieje w Polsce 120 zagranicznych hipermarketów. Wiele z nich stara się rozwijać swoją sieć handlową w miastach regionalnych, w których były nieobecne. Czynsze dla hipermarketów w centrach handlowych kształtują się na poziomie 7-8,5 euro za m kw. miesięcznie.

Z raportu wynika ponadto, że choć idea parków magazynów handlowych w Polsce nie jest jeszcze rozpowszechniona, to z powodzeniem rozwijają się już magazyny handlowe w sektorach: meblowym, elektronicznym i materiałów budowlanych. Magazyny handlowe są budowane wokół już istniejących hipermarketów lub jako część projektów centrów handlowych.

'Do wielkich sieci znanych z intensywnego rozwoju w ostatnich latach należą: Castorama, Euro-net, IKEA, Leroy Merlin, Media Markt, Nomi, Obi, Praktiker czy krajowe Komfort i Swarzędz' - czytamy w raporcie.

Czynsze dla magazynów handlowych w centrach handlowych wynoszą 6-9 euro za m kw. miesięcznie.

Eksperci C&W H&B zwracają ponadto uwagę, że ostrożnie rozwijają się sieci multipleksów w Polsce w związku ze spadkiem zainteresowania ze strony potencjalnych widzów. Multipleksy powstają obecnie głównie w kompleksach dużych centrów handlowych.

Miesięczne stawki najmu powierzchni pod multipleksy wynosi 7-13 euro, a dla innych powierzchni rozrywkowych w centrach handlowych 5-10 euro. Poza operatorami multipleksówi najemcami powierzchni rozrywkowo-rekreacyjnych są: operatorzy kręgielni, salonów gier komputerowych, placów zabaw dla dzieci, barów oraz centrów fitness. Autorzy zwracają także uwagę, że następuje w Polsce rozwój centrów sportowych oraz tzw. akwaparków.

'Rynek rozrywki będzie się rozwijał w Polsce w miarę wzrostu płac i siły nabywczej ludności, znajomości potrzeb konsumenta, dostępności funduszy na nowe inwestycje, zainteresowania operatorów oraz wzrostu jakości zarządzania' - podsumowują eksperci C&W H&B.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)