"W ubiegłym roku rynek reklamowy wzrósł o kilka proc. do 10,2 mld zł. Jednak wzrost ten wydaje się czysto teoretyczny, gdyż nasze dane nie uwzględniają rabatów udzielanych przez media" - powiedział Janosz na konferencji "Polski rynek przemysłu reklamowego"
Dodał, że pozycję lidera w rynku reklamowym utrzymała telewizja, której udział wzrósł w 2002 roku o 0,5 proc. do 62,74 proc. i wyniósł 6,4 mld zł. Udziały poszczególnych stacji w rynku reklamowym uległy w ubiegłym roku nieznacznym zmianom.
"Polsat stracił około 2 proc. rynku i jego udział wynosił na koniec roku 27,2 proc. Udział TVP 1 spadł o około 0,2 proc. do 26,7 proc. Zyskał natomiast TVN, którego udział w rynku reklamowym wzrósł w 2002 roku do 22,4 proc. z 20 proc." - powiedział Janosz.
Według Expert Monitor udział magazynów w rynku reklamy spadł w ubiegłym roku o 0,63 proc. i wyniósł 1,41 mld zł, a gazet zniżkował o 0,44 proc. i wyniósł 1,06 mld zł.
"Największy udział w rynku wydatków reklamowych spośród wszystkich magazynów notują dwa tygodniki społeczno-polityczne +Wprost+ i +Polityka+. Do tej dwójki dołączył +Newsweek+, który plasuje się na trzecim miejscu" - powiedział Janosz.
Niekwestionowanym liderem rynku reklamowego wśród gazet nadal pozostaje "Gazeta Wyborcza" w wydaniu ogólnopolskim z około 20 proc. udziałem w rynku.
Spadek wydatków reklamowych w prasie dotknął także liderów tego rynku. Według danych Expert Monitor Gazeta Wyborcza wydanie ogólnopolskie straciło 3,98 proc. wydatków na reklamę w gazetach, stołeczna Gazeta Wyborcza 0,86 proc., Super Express 0,89 proc., a Rzeczpospolita 0,51 proc.
Udział radia w wydatkach na reklamę w mediach wzrósł w 2002 roku o około jeden proc. do 7,39 proc. i wyniósł 753,8 mln zł.