Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wzrosły wydatki na reklamę

0
Podziel się:

Wydatki na reklamę w telewizji, radiu, gazetach i magazynach wyniosły w 2003 roku 10,428 mld zł, czyli szacunkowo o około 5 proc. więcej niż w 2002 roku - wynika z przesłanej we wtorek PAP informacji firmy badawczej Expert Monitor.

Wydatki te, wyliczone na podstawie danych cennikowych netto, nie uwzględniają indywidualnie negocjowanych rabatów oraz wydatków mediów na autopromocję.

Telewizja pozyskała najwięcej - 63,3 proc. - wszystkich ubiegłorocznych wydatków na reklamę w monitorowanych przez Expert Monitor mediach.

Na kolejnych miejsca znalazły się: gazety (14,30 proc.), magazyny (14,07 proc.) i radio (8,33 proc.).

Według szacunkowych danych największy wzrost przychodów z reklam nastąpił w przypadku radia - o 20,06 proc.

Drugi, co do wielkości wzrost zanotował rynek magazynów - o 11,18 proc.

Na kolejnym miejscu znalazły się gazety, które pozyskały w 2003 roku o 3,42 proc. więcej przychodów z reklam niż w 2002 roku.

Najmniejszy wzrost zanotowała telewizja - o 2,41 proc.

Expert Monitor podaje szacunkowe wielkości zmian ze względu na rozszerzenie monitoringu w 2003 roku.

Według tej firmy w 2003 roku najwięcej wydano na reklamę: systemów telekomunikacyjnych (899,6 mln zł), farmaceutyków i parafarmaceutyków (802,5 mln zł), napojów (687,4 mln zł), środków transportu (608,6 mln zł), książek i wydawnictw (410,2 mln zł), produktów mlecznych (306,5 mln zł), środków do pielęgnacji włosów (280,2 mln zł) i czekolady oraz wyrobów czekoladowych (280,1 mln zł).

Największymi reklamodawcami w 2003 roku byli: Unilever-Bestfoods (295,4 mln zł), Procter&Gamble (262 mln zł), Polska Telefonia Cyfrowa (257,7 mln zł), PTK Centertel (237,2 mln zł), Polkomtel (232,5 mln zł), Nestle (227,9 mln zł), L'Oreal (207,2 mln zł) i Telekomunikacja Polska SA (186,3 mln zł).

Najbardziej reklamowanymi w mediach markami były: Telekomunikacja Polska SA (177,7 mln zł), Plus GSM (167,7 mln zł), Danone (136,8 mln zł), Era (131,5 mln zł), E.Wedel (113,6 mln zł), Idea Centertel (108,7 mln zł), Nivea (104,4 mln zł) i Wrigley's (98,1 mln zł).

reklama
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)