Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Żegluga śródlądowa w Polsce. Marek Gróbarczyk zapowiada inwestycje w drogi wodne

4
Podziel się:

Do końca roku powstanie projekt specjalnej ustawy w sprawie powołania funduszu na rzecz żeglugi śródlądowej - zapowiedział w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Na inwestycje w drogi wodne w całej Polsce trzeba ok. 70 mld zł.

- Na wszystkie inwestycje w drogi wodne potrzeba ok. 70 mld zł - mówi Marek Grbarczyk
- Na wszystkie inwestycje w drogi wodne potrzeba ok. 70 mld zł - mówi Marek Grbarczyk (East News/Lukasz Szelemej)

W poniedziałek Gróbarczyk gościł we Wrocławiu, gdzie uczestniczył w spotkaniu z samorządowcami. Podczas tej konferencji omawiane są inwestycje związane z Odrzańską Drogą Wodną (E-30).

- Do końca tego roku chcemy przedstawić ustawę specjalną, powołującą fundusz na rzecz żeglugi śródlądowej. Prowadzimy też bardzo zaawansowane rozmowy z inwestorami, którymi będą konsorcja, w skład których wejdą m.in. spółki energetyczne i banki - powiedział szef resortu.

Dodał, że na wszystkie inwestycje w drogi wodne potrzeba ok. 70 mld zł. - Nie chcemy jednak popełniać błędu naszych poprzedników, których inwestycje były mityczne, a nie było zapewnione odpowiednie finansowanie. Dlatego my powołamy najpierw fundusz - podkreślił Gróbarczyk.

Zapowiedział, że konsultowane podczas poniedziałkowej konferencji inwestycje związane z Odrzańską Drogą Wodną (E-30) dotyczą odcinka dolnośląskiego do ujścia Nysy Łużyckiej, ale nie oznacza to wstrzymania prac koncepcyjnych nad innymi inwestycjami - zarówno na Odrze, jak i innych rzekach.

Zobacz także: Zobacz też, jak może zmienić się rynek mieszkaniowy w Polsce:

- To spotkanie jest elementem włączenia samorządów w konsultacje na ten temat. Rozpoczynamy też konsultacje społeczne, także pod kątem ekologicznym, ponieważ wiele negatywnych mitów narosło w związku w inwestycjami w drogi wodne. To, co w Europie Zachodniej jest normalnym rozwiązaniem, u nas urasta do rangi katastrofy ekologicznej - mówił Gróbarczyk.

Zapowiedział, że plan zakłada, iż na dolnośląskim odcinku ODW już za dwa lata można się spodziewać pierwszych przetargów na budowę kolejnych stopni wodnych na Odrze. Chodzi też o inwestycje m.in. w porty wodne oraz centra logistyczne, niezbędne do przeładunku towarów.

Podczas konferencji zapowiedziano, że od września przyszłego roku we Wrocławiu rozpocznie działalność technikum żeglugi śródlądowej. - Nabór zaplanowano do jednej klasy, ale jeśli zainteresowanie będzie większe, możemy otworzyć ich więcej - powiedział pełnomocnik ministerstwa Paweł Zapart.

Wydatki na Odrzańską Drogę Wodną to ok. 2,9 mld zł na modernizację 20 stopni wodnych oraz 6,6 mld zł na budowę 14 nowych stopni wodnych na odcinku Brzeg Dolny - ujście Nysy Łużyckiej oraz 4,5 mld zł na budowę ośmiu stopni wodnych na tzw. Odrze granicznej. Obecnie w Polsce 86 proc. to transport drogowy, 12,5 proc. kolejowy, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną. Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.

autor: Roman Skiba

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
abw
7 lat temu
"Projekt ustawy do konca roku"? "Pierwsze przetargi za dwa lata"? p. Gróbarczyk, dwa lata to juz mijaja od kiedy z wielkim szumem powolaliscie to ministerstwo; co pan zrobiles przez ten caly czas?
rych
7 lat temu
kolejny Misiewicz a akcj
zan
7 lat temu
Odezwał się kolejny nierób który przez dwa lata brał tylko kasę
Adaś1
7 lat temu
To najbardziej enigmatyczny jeśli nie najgłupszy pomysł . Można rzucać miliardami . Tego i tak nawet za 50 lat się nie zrealizuje a zresztą po co ? " Dlatego my powołamy najpierw fundusz - podkreślił Gróbarczyk."