Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Związkowcy z Daewoo-FSO obawiają się dalszych zwolnień

0
Podziel się:

Związek Zawodowy Inżynierów i Techników przy Daewoo-FSO Motor SA obawia się dalszych zwolnień w żerańskiej fabryce - do około 1.500 osób

- w związku z ewentualną restukturyzacją spółek zależnych Daewoo-FSO.

Rzeczniczka prasowa Daewoo-FSO zaprzeczyła, że w Daewoo-FSO planowane są jakiekolwiek działania tego rodzaju. 'To nieprawda' - powiedziała PAP Krystyna Danilczyk.

W piątek przewodniczący Związku Zawodowego Inżynierów i Techników przy Daewoo-FSO Marek Dyżakowski poinformował PAP, że skierował do marszałka Sejmu oraz premiera list, w którym związek zwraca uwagę na możliwość dalszych zwolnień grupowych w przedsiębiorstwie.

Według Dyżakowskiego, ze względu na pogarszającą się sytuację Daewoo-FSO rozważana jest poważna restrukturyzacja jego spółek zależnych.

'Właściciel firmy Daewoo-FSO będzie chciał wykorzystać moment i zacznie restrukturyzować spółki zależne, powodując ich likwidację, a części produkowane w tych spółkach zastąpi częściami sprowadzanymi z Korei' - powiedział PAP Dyżakowski.

Dodał, że z tego powodu zatrudnienie na Żeraniu może zostać ograniczone do około 1.500 osób, czyli liczby potrzebnej tylko w montowni aut.

Dyżakowski dodał, że obawy przed dalszymi zwolnieniami pojawiły się po rozmowach związkowców m.in. prezesem Daewoo-FSO.

'Z dnia na dzień pogarsza się sytuacja spółki Daewoo-FSO. Spowodowane jest to coraz słabszą sprzedażą. Przez to producenci samochodów starają się restrukturyzować firmy tylko poprzez zwolnienia. Przez ostatnie 12 miesięcy zakłady samochodowe zwolniły około 10.000 pracowników' - powiedział Dyżakowski.

Dodał, że w liście do marszałka Sejmu związek domaga się przede wszystkim bezwzględnego rozliczenia kontraktu prywatyzacyjnego FSO, zmiany sposobu zarządzania spółką, udzielenia gwarancji rządowych bankom wierzycielom Daewoo-FSO w Polsce i w Korei w celu restrukturyzacji zadłużenia.

Zwolnienia 1.294 osób w Daewoo-FSO - spowodowane gwałtownym spadkiem sprzedaży aut - rozpoczęły się 17 kwietnia tego roku. Po ich zakończeniu w spółce ma zostać nieco ponad 3 tys. pracowników.

Daewoo-FSO ma udziały w 15 spółkach zależnych (byłych oddziałach Fabryki Samochodów Osobowych). Według stanu na kwiecień, pracowało tam ponad 13 tys. osób. W 2000 roku zatrudnienie w tych spółkach zostało zmniejszone o około 4 tys. osób.

Obecnie firma produkuje modele: lanos, polonez, matiz i nubira, a montowane na Żeraniu są leganza, tico i minivan tacuma. Do końca 2000 roku udział części produkcji polskiej w samochodach produkowanych w Daewoo-FSO osiągnął: 91 proc. w lanosie, 65 proc. w matizie i 55 proc. w nubirze.

Pod względem sprzedaży aut w Polsce w ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku Daewoo zajmuje drugie miejsce (pierwsze ma Fiat)
. Sprzedaż Daewoo spadła w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 49 proc. Firma sprzedała 20.181 aut wobec 39.570 w 2000 roku i odnotowała 16,29 proc. udział w rynku w stosunku do 21,15 proc. w 2000 roku.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)