Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Deficyt podaży podnosi ceny kakao

0
Podziel się:

Rozczarowujące dane o przerobie kakao w IV kwartale ubiegłego roku sprowokowały silną wyprzedaż surowca.

Deficyt podaży podnosi ceny kakao

W drugiej połowie stycznia notowania spadły z poziomu 2050 do 1900 funtów za tonę. W ostatnim miesiącu jednak, przede wszystkim pod wpływem spekulacji o deficyt podaży w sezonie 2014/15, w całości udało się odrobić te straty i ceny ponownie znalazły się pod oporem na 2055 GBP. W ostatni piątek natomiast Międzynarodowa Organizacja Kakao (ICCO) podała swoja najnowszą, oficjalną prognozę wg, której deficyt wyniesie 17 tys. ton. Więc mimo tego, że prognozowany jest spadek światowego popytu o 1.7%, produkcja powinna spaść w jeszcze większym stopniu, mianowicie o 2.8%. Oprócz nieudanych upraw, wpływ na takie prognozy prawdopodobnie miały silne, suche i gorące wiatry wiejące w zachodniej Afryce, czyli w głównym rejonie uprawa Kakao. Produkcja w Wybrzeżu Kości Słoniowej, czyli u największego producenta na świecie, w tym roku spaść ma o 1.5%, a w Ganie, czyli u drugiego największego producenta aż o 10%. Na razie jednak doniesienia z Wybrzeża Kości Słoniowej są dość niejednoznaczne. Bazując bowiem na liczbie
ciężarówek produkcja lekko wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku, z drugiej jednak strony eksport z największego w tym kraju portu w styczniu spadł aż o 42%. ICCO obniżyła również szacunki nadwyżki podaży w poprzednim sezonie z 53 do 33 tys. ton. Spadek produkcji i perspektywa deficytu podaży powinna utrzymywać ceny surowca relatywnie wysoko. Jeżeli przebity zostanie opór na 2055 GBP (szczyt z połowy stycznia oraz 61.8- procentowe zniesienie Fibo), otwarta powinna zostać droga do kolejnego oporu na poziomie 2100 GBP (76.4- proc Fibo). Jeżeli jednak kolejne doniesienia wskazywać będą na spadek produkcji w Afryce Zachodniej, ceny mogą rosnąć jeszcze silniej. Kolejny opór wyznacza szczyt z września ubiegłego roku na 2180 GBP.

forex
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)