Po losowaniu, które odbyło się 2 grudnia w Kijowie, wiadomo jakie drużyny i gdzie grają. Specjalny rozkład ma zapewnić sprawną komunikację między miastami-gospodarzami rozgrywek.
Na początek roku zaplanowano rozpoczęcie konsultacji między przedstawicielami przewoźników z różnych krajów na temat układania tras międzynarodowych. Połączenia międzynarodowe zawsze są ustalane jako pierwsze - następnie do siatki dokłada się pociągi krajowe, a na końcu regionalne i lokalne. Jak wyjaśnił prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, w tym roku przedstawiciele spółki będą rozmawiać nie tylko o zwykłych połączeniach międzynarodowych, ale także o tych uruchamianych specjalnie na Euro 2012.
Malinowski poinformował, że najbardziej zaawansowane są ustalenia z Ukrainą. Według planów podczas mistrzostw na Ukrainę ma jeździć dziennie 17 pociągów - większość pojedzie przez Przemyśl i Dorohusk. Łącznie składy będą mogły przewieźć dziennie około 9 tys. pasażerów.
PKP Intercity pracuje także nad połączeniami z Rosją. Rosjanie część swoich meczów rozegrają w Warszawie. _ - Linia kolejowa na wschód do przejścia granicznego w Terespolu jest w dobrym stanie, więc połączenie będzie dość szybkie i wygodne _ - powiedział Malinowski. Zwrócił uwagę, że od granicy z Białorusią obowiązuje tzw. szeroki tor, w związku z tym kolejarze muszą opracować system przesiadkowy dla pasażerów, albo zmieniać pod wagonami wózki, żeby pociąg mógł pojechać także po polskich torach. _ Białorusini zadeklarowali, że dziennie są w stanie zmienić wózki tylko pod jednym pociągiem więcej niż obecnie. To zdecydowanie za mało _ - powiedział prezes.
Dodał, że PKP Intercity prawdopodobnie zdecyduje się na zorganizowanie w Terespolu przesiadki dla pasażerów. Na stacji w Terespolu dostępny jest też szeroki tor - podróżni musieliby tylko przejść na sąsiedni peron, na którym tor ma stosowaną w Polsce szerokość. Jak wyjaśnił prezes taka przesiadka może trwać nawet o połowę krócej niż zmiana wózków.
_ - Rozkład jazdy na Euro 2012 ma szansę być gotowy już w marcu, dzięki czemu przedsprzedaż biletów byłaby dostępna na trzy miesiące przed jego wejściem _ - powiedział prezes.
Wciąż nie wiadomo, czy w czasie trwania mistrzostw będą prowadzone uciążliwe dla pasażerów remonty. Obecnie modernizowanych jest około 2,3 tys. km torów kolejowych. Z powodu remontów na wielu liniach obowiązują ograniczenia prędkości. Kilka miesięcy temu ówczesne Ministerstwo Infrastruktury zapowiadało, że na czas trwania mistrzostw remonty i prace modernizacyjne zostaną przerwane - dzięki temu pociągi między miastami będą mogłyby szybciej jeździć. Ostatecznej koncepcji w tej sprawie jeszcze nie ma.
O polskiej kolei czytaj w Money.pl | |
---|---|
Oto, co zdaniem ekspertów czeka koleje W tym roku najważniejszymi wydarzeniami była rezygnacja z budowy Kolei Dużych Prędkości i plany rewitalizacji istniejących linii. | |
Waży się przyszłość kolejowej spółki Przedstawiciele rządu, samorządów, kolei i związkowcy będą dziś rozmawiać w Warszawie o przyszłości Przewozów Regionalnych. | |
Tyle w tym roku stracą Przewozy Regionalne Prezes spółki Małgorzata Kuczewska-Łaska powiedziała, że ten wynik może być jednak lepszy, zwłaszcza że po 10 miesiącach 2011 r. spółka zanotowała 25 mln zł zysku. |