Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Katowice: smart city w sercu Metropolii

3
Podziel się:

Najczęstsze skojarzenie kiedyś: „węgiel”. Dziś? “Serce Metropolii”. Katowice to centrum największego w Polsce, ponad dwumilionowego skupiska ludzkiego. Stolica Górnego Śląska stawia na rozwiązania smart i za to zaczyna być doceniana na świecie.

Katowice: smart city w sercu Metropolii
(Shutterstock.com)

Miasto dla ludzi

Katowice wiele zrobiły dla promocji ruchu rowerowego. Jest tu 165 km ścieżek. System rowerów miejskich („City by bike”) obejmuje 632 rowery dostępne w 76 stacjach. Na obszarze metropolitalnym wyznaczono 7 tzw. miast kompatybilnych, między którymi można się przemieszczać wypożyczonym rowerem i taki rower zwrócić.

Miasto promuje elektromobilność i może się poszczycić największą w kraju infrastrukturą dedykowaną elektromobilności. Szczególnym impulsem do rozwoju infrastruktury był w 2018 roku COP24 – Tauron uruchomił 23 ładowarki, w tym 4 szybkie. “Uruchomiony przez nas program to pierwszy krok ku budowie miasta przyszłości. Rozwiązania z obszaru Smart City, które tworzymy powinny ułatwić życie w mieście” – mówi Michał Koszałka, prezes TAURON Dystrybucja Serwis i Magenta Grupa TAURON. Carsharing e-aut oferują Magenta Grupa Tauron i GreenGoo. Miasto wspiera ten rodzaj usług, wyznaczając w Strefie Płatnego Parkowania koperty przeznaczone wyłącznie dla pojazdów współdzielonych.

Transport publiczny

Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) obsługujący komunikację miejską w całej Metropolii to największy obszarowo organizator transportu komunalnego w Polsce. Większość linii przekracza granice miejscowości, a dzięki usłudze „Metrobilet” pasażerowie ZTM mogą też korzystać z pociągów Kolei Śląskich.
Uproszczeniu rozliczeń służy Śląska Karta Usług Publicznych (ŚKUP). Jest to jeden z największych systemów informatycznych tego typu na świecie, porównywalny z projektami wdrażanymi w Londynie, Singapurze i Hongkongu. Ciekawą opcją jest taryfa odległościowa – pasażer przykłada kartę przy wejściu i wyjściu do pojazdu, rozliczeniem za przejechany odcinek zajmuje się system.

W kierunku smart city

Elementem przekształcania Katowic w smart city jest KISMiA: Katowicki Inteligentny System Monitoringu i Analizy, pierwszy taki w kraju. Zbiera on dane z 274 kamer i sam wykrywa kolizję, zbiegowisko czy leżącego człowieka; rozpoznaje też samochody po numerach rejestracyjnych. Pozwala to wcześnie reagować na niebezpieczne sytuacje. Kolejny etap - KISMiA 2.0 - połączy monitoring miejski z monitoringiem ekologicznym, a działania służb miejskich skoordynuje z akcjami z policji i Państwowej Straży Pożarnej.

Katowiczanie mają do dyspozycji największy w Polsce system czujników jakości powietrza - AWAIR. Ponad 120 czujników w różnych punktach miasta (przy żłobkach, przedszkolach, domach dziecka i domach pomocy społecznej) zbiera dane na temat zanieczyszczenia powietrza i prezentuje je na miejskich ekranach i w Internecie.

Miasto-gospodarz

W 2022 roku Katowice będą gospodarzem Światowego Forum Miejskiego (World Urban Forum, WUF), międzynarodowej konferencji organizowanej co 2 lata przez Agendę ONZ ds. urbanizacji i osiedli miejskich UN-Habitat. Ostatnia sesja odbyła się rok temu w Kuala Lumpur (Malezja), kolejna planowana jest na 2020 rok w Abu Zabi (ZEA). Katowice będą drugim (po Barcelonie) europejskim miastem goszczącym WUF.

Dokonujący wyboru lokalizacji WUF przedstawiciele ONZ zwrócili uwagę przede wszystkim na udaną, głęboką przemianę miasta w ostatnich latach, aktywność mieszkańców oraz politykę mieszkaniową i transportową samorządu. “To będzie nasza wspólna impreza, miejska, regionalna, polska, (…). Wiemy jak przygotowuje się tego typu imprezy, zdobyliśmy już bogate doświadczenie. Szczyt klimatyczny pokazał, że możemy gościć w Katowicach największe imprezy światowe” — mówi prezydent Katowic Marcin Krupa.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(3)
rew
5 lata temu
GOP to jedyny (na spółkę z Łodzią) rejon w Polsce, gdzie się likwiduje linie tramwajowe. O ostatnich latach zlikwidowano ich kilka. W innych miastach to nie do pomyślenia.
Ramzes
5 lata temu
Akurat tym ŚKUP'em to się nie ma co chwalić, aby kupić za pomocą tej karty bilet na komunikację to trzeba chyba najpierw zapoznać się w domu z instrukcją obsługi, działa to fatalnie. Jakoś inne miasta jak Wrocław czy Łódź potrafiły zrobić biletomaty w pojazdach z normalnymi wyświetlaczami.
swoj
5 lata temu
co Warszawa na to ?