Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Koleje. Polska daleko od czołówki, jeżeli chodzi o punktualność. Winne awarie i remonty

7
Podziel się:

Polska jest daleko za czołówką, w unijnym zestawieniu efektywności transportu kolejowego za rok 2018. Tymczasem kolej poprawia procent pociągów jeżdżących na czas. Jak? Wydłużyła okres, w którym pociąg jest punktualny.

Coraz więcej pociągów w Polsce przyjeżdża punktualnie. Jest jednak pewien haczyk.
Coraz więcej pociągów w Polsce przyjeżdża punktualnie. Jest jednak pewien haczyk. (Shutterstock.com)

W trzecim kwartale 2019 roku do stacji docelowej przyjechało punktualnie ponad 92 proc. pociągów – podaje "Rzeczpospolita". Rok temu wskaźnik ten wynosił 87,42 proc. Jest więc niby lepiej, ale… Urząd Transportu Kolejowego (UTK) zwiększył czas, w którym pociąg jest uznawany za punktualny. W zeszłym roku za przyjazd na czas uznawano opóźnienie do 4 minut i 59 sekund – w tym roku granica została wydłużona o minutę.

– Punktualność cierpi przez prace na torach. Do tego dochodzą jeszcze inne utrudnienia, np. likwidowanie mijanek przy modernizacji linii – mówi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, cytowany przez "Rz".

To wcale nie koniec problemów związanych z inwestycjami, ponieważ najbliższe dwa lata będą okresem ich kulminacji. Roczna wartość wszystkich przekroczy 12 mld złotych. A już teraz dobowa liczba zamknięć lub ograniczeń ruchu na sieci zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe (PLK) wynosi 400.

Zobacz także: Zobacz także: Największe targi kolejowe w tej częściej Europy. Przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu

Rośnie też liczba odwołanych pociągów od początku roku. W pierwszym kwartale było to 3249 składów, a w trzecim – 3662.

– Zauważalny wzrost liczby odwołanych pociągów w trzecim kwartale był głównie skutkiem awarii pojazdów – tłumaczy Ignacy Góra, prezes UTK, w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

Na jakich pociągach klienci mogą polegać najbardziej? Najlepszy wynik zanotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – w trzecim kwartale na czas przyjechało 99,61 proc. Dobrze radzą sobie też samorządowi przewoźnicy. Dla przykładu: punktualność Kolei Wielkopolskich sięgała niemal 95 proc., a Kolei Małopolskich – niecałe 94 proc.

W rankingu opartym na ankiecie Światowego Forum Ekonomicznego, który ocenia transport kolejowy pod względem częstotliwości, punktualności, prędkości oraz ceny biletów, używającym skali od 1 (wyjątkowo nieefektywna) do 7 (niezwykle wydajna), ocena Polski to 3,96. Za nami znalazły się m.in. Irlandia i Włochy, ale wyprzedziły nas Słowacja (4,12), Litwa (4,47) oraz Czechy (4,73). Liderem jest Holandia z wynikiem 5,54.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
olo
5 lata temu
spróbujcie przejechać planowo z np. Krakowa do Wrocławia i z powrotem.Jeżdżę 6 lat niedz-piątek, może z parę razy przyjechał IC planowo
KOLEJORZ
5 lata temu
Zarząd PLK PKP niech pojeździ kolejami szwajcarskimi gdzie nie ma nizin. Pieniądze chapać potrafią a pociągi jeżdżą jak chcą. Pilnować umią ale przelewów na własne konta. Gdzie się tego nauczyli i kto ich tego nauczył.
Anioł
5 lata temu
Na drogach jest zbyt dużo samochodów towarowych . Blokują trasy , wzmagają smog . WSZYSTKIE przewozy tranzytowe należy pakować na wagony - i tyle ...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
Kolejarz
5 lata temu
Nie prawda. Tu nie są winne awarie i remonty tylko spółki i spółeczki. Żadna kolej w Europie nie ma takiej biurokracji jak w Polsce. Druga sprawa, że blokują kolej chore ustawy, niegospodarność i restrukturyzacja, a także zwiąchole i zarządzający, którzy nie mają zielonego pojęcia na temat kolei, a są tylko dlatego, że należą do PiSu. Taki Pan Krzysztof Zgorzelski na przykład nie ma prawa być prezesem. Ale oczywiście kolejny rząd tego nie widzi.
mario
5 lata temu
najgorsze są skomunikowania, które zostały jeszcze z komuny. cały pociąg czeka i łapie opóżnienie, bo inny pociąg się spóżnił. w efekcie wszyscy są spóźnieni. absurd.
Asd
5 lata temu
Prawda o pisowskiej polsce, gus i tvp tak samo opisuja sukces pisu w gospodarce. Szkoda tylko ze wszystko leci na leb. Kolejne przetargi nie dochodza do skutku bo najtansza oferta jest 2x drozsza od budzetu. Co tam, pisowcy wybieraja wtedy jakies bezsensowne tanie rozwiazanie i buduja dla nikogo.
Podroznik
5 lata temu
No zenujace sa te informacje o punktualnosci..jak sie statytyka nie zgadza to zmienmy przedzial dopuszczalny. Kolej sobie ic nie robi z punktualnisci i w kolko te same tlumaczenia....ale reklamacja za opoznienie przyjmuja od ponad godziny jesli sie nie myle a nie od czasu wg rozkladu.gdzie rzecznuk praw konsumenta??to chwalenie sie o dodatkowych pociagach na wakacje...kpina..przeciez z pustego w puste przelane-tu ie podstawia a tam podstawia.z czego tu sie chwalic?
KOLEJORZ
5 lata temu
Zarząd PLK PKP niech pojeździ kolejami szwajcarskimi gdzie nie ma nizin. Pieniądze chapać potrafią a pociągi jeżdżą jak chcą. Pilnować umią ale przelewów na własne konta. Gdzie się tego nauczyli i kto ich tego nauczył.