Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Agnieszka Kozłowska
|
Materiał partnera: Semcore

SEO działa i ma się dobrze. Potwierdził to jeden eksperyment

Podziel się:

Strona internetowa bez widoczności w wyszukiwarce jest bezużyteczna i nierentowna. Nawet najlepsze treści i najdoskonalsze grafiki niczego nie zmienią, gdy użytkownicy nie odwiedzają witryny. W stale powiększającym się oceanie, jakim jest Internet, liczy się przede wszystkim wysoka pozycja w wyszukiwarce – do jej osiągnięcia wykorzystuje się strategię SEO, nazywaną także pozycjonowaniem.

SEO działa i ma się dobrze. Potwierdził to jeden eksperyment
(materiały partnera)

Popularność pozycjonowania na rynku online

SEO (z ang. Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie stron w wyszukiwarce, to strategia marketingu internetowego zyskująca coraz większą popularność, ze względu na skuteczność oraz dynamiczny rozwój e-commerce. Termin ten funkcjonuje już od ponad 20 lat, jednak to w ostatniej dekadzie zainteresowanie pozycjonowaniem systematycznie wzrasta. Niestety ciągle wiele firm posiadających stronę internetową zaniedbuje swoją widoczność w wyszukiwarce, uznając SEO za nieskuteczne lub zbyt kosztowne.

"Zupełnie niesłusznie. Pozyskanie ruchu kanałem SEO względem działań CPC (Cost per Click, określa koszt kliknięcia w internetową reklamę – red.) jest dużo tańsze, a efekt utrzymuje się dłużej. Nam udało się to potwierdzić podczas eksperymentu i opisać w naszej publikacji" – mówi Marcin Stypuła, Owner Semcore.

Strategia SEO jako źródło zysków

Kluczowym aspektem strategii SEO zapewniającym przewagę nad wieloma innymi kanałami digital marketingu długofalowe działanie. Pozycjonowanie zapewnia utrzymywanie się efektów przez długi czas – a przy odpowiedniej analityce danych oraz monitorowaniu konkurencji, skuteczność nie spada. Dodatkowo jest to strategia szczególnie podatna na skalowanie, ponieważ istnieje możliwość poszerzania działań SEO o kolejne frazy kluczowe, aby w ten sposób budować widoczność i pozyskiwać ruch.

Przy dobrze przeprowadzonej strategii pozycjonowania utrata czołowej pozycji w wyszukiwarce nigdy nie jest gwałtowna, chyba że znacznie zmienią się algorytmy wyszukiwarek lub nasza konkurencja rozpocznie szeroko zakrojoną akcję marketingową w sieci.

Dlatego, żeby wypracować dobrą pozycję w internecie, trzeba zacząć od SEO, które wygeneruje duży ruch na stronie. Dzięki pozycjonowaniu wiele osób zajrzy na stronę. Użytkownicy mogą mieć różne intencje – nie każde zapytanie ma charakter transakcyjny lub zakupowy. Jeżeli internauta szuka konkretnych informacji na dany temat, zwykle i trafia na artykuł blogowy. Ci świadomi użytkownicy, zainteresowani określonym zagadnieniem wykazują jednak potencjał zakupowy. Wtedy ważniejsze od SEO staną się inne działania: remarketing (m.in. kampania reklamowa dla ludzi, którzy odwiedzili naszą stronę) lub zwiększenie RTB (real time bidding, czyli aukcja w reklamie internetowej, która odbywa się w czasie rzeczywistym i sprawia, że odpowiednia reklama wyświetli się nam na danej stronie).

"Jeśli jednak nie będziemy mieć ruchu, czyli nasza strona nie pojawi się wysoko w wyszukiwarce, mamy szansę na mniej zaangażowanych i zainteresowanych naszą stroną czy usługami klientów. To można porównać do lejka sprzedażowego np. w modelu 5-Awareness (etap 1: zasięg – dotarcie do największej grupy osób zainteresowanych produktem czy tematem, etap 2: atrakcyjność, zalety towaru, etap 3: pytania i odpowiedzi na najczęstsze pytania klientów, etap 4: działania – zachęcenie klientów do sprzedaży, etap 5: orędownictwo, zachęcenie klienta do wyrażenia pozytywnej opinii i utwierdzenie go w przekonaniu, że dokonał słusznego wyboru – red.)" – wyjaśnia Maciej Grad, Brand Manager Semcore

Inwestycja w SEO przynosi na wiele korzyści: zwiększony ruch na stronie, promocję marki, jej większą rozpoznawalność, budowanie brandu w świadomości poszukujących internautów – atuty te mają znaczenie nawet w sytuacji, gdy użytkownik nie zrealizuje konwersji podczas pierwszej wizyty na stronie. Niektórzy przedsiębiorcy próbują zaprojektować strategię pozycjonowania samodzielnie. Należy pamiętać, że jest to proces złożony, długofalowy i wymagający zaangażowania. Dlatego decydowanie lepsze efekty uzyskuje się, korzystając z pomocy profesjonalistów.

Naukowe podejście do pozycjonowania – eksperyment Semcore

By udowodnić moc dobrze przemyślanej strategii SEO, firma Semcore, jeden z liderów branży, przeprowadziła zaawansowany eksperyment. Wykorzystując zdobytą wiedzę i doświadczenie, wdrożono strategię SEO na stronie www.semcore.pl, startując od zera. Warto jednak przytoczyć background realizowanych działań dla uzyskania lepszego kontekstu.

Eksperyment polegał na pozycjonowaniu strony w oparciu o naukowy framework. Dlatego pierwszym krokiem było kompleksowe zapoznanie się z literaturą: publikacjami uniwersyteckimi, książkami, kursami, artykułami – wszystkie te materiały traktowały o SEO.

Następnie wykonano badania, będące nowatorskim elementem całego eksperymentu. Częścią pracy była analiza trudnych branż. Wybrano: branżę oponiarską, apteki, hotele, finanse, rowery, sprzęt RTV/AGD, sprzęt IT, smartfony, meble i suplementy diety. Analiza haseł kluczowych stron pozwoliła wyciągnąć wartościowe wnioski i zaproponować interesujące strategie poprawy pozycji stron w wyszukiwarkach. Druga część badania to analiza branży SEO, czyli dosłownie konkurentów agencji Semcore. Celem tego przedsięwzięcia. Celem tego przedsięwzięcia było zweryfikowanie tego, jakie techniki pozycjonerskie wykazują wysoką skuteczność. Dopiero po zebraniu wszystkich danych opracowano strategię SEO dla semcore.pl, którą następnie zaczęto wdrażać.

"Chcieliśmy udowodnić nasze umiejętności oraz pokazać, jak zaawansowaną wiedzą z zakresu pozycjonowania dysponujemy. Przez eksperymentowanie chcieliśmy zdobyć jeszcze większy know-how" – wyjaśnia ideę eksperymentu Marcin Stypuła, Owner Semcore.

Efekt? Po roku realizacji strategii SEO (na koniec 2021 r.) domena semcore.pl wyświetlała się na pierwszej pozycji na najważniejsze frazy kluczowe z branży: pozycjonowanie, pozycjonowanie stron, SEO. Widoczność przełożyła się na ruch organiczny, który wzrósł o 1920% (nowi użytkownicy). Dodatkowo liczba internautów odwiedzających zakładkę Kontakt" wzrost o 138%.

Ostatecznie do TOP3 trafiło 554, a do TOP10 aż 1900 fraz kluczowych. Ruch z organika (liczba wejść z darmowych wyników wyszukiwania) wzrosła o 1323% r/r. Wyniki te przełożyły się także na liczbę leadów kwalifikowanych potencjalnych klientów, którzy z dużym prawdopodobieństwem coś kupią – red.) o 110%.

Tak naprawdę Semcore zastosował strategię SXO, łącząc SEO z UX (z ang. User Experience stawiającej na komfort i doświadczenia użytkownika) i uzupełniając ją o inne działania z zakresu marketingu online. Ich zadaniem było wspomagać działania SEO i przekładać je na ruch kaloryczny (czyli ten najbardziej wartościowy). Udało się także osiągnąć dobry współczynnik konwersji (liczbę działań wykonanych przez użytkowników, a oczekiwanych przez właścicieli strony).

Firma zwiększyła swoją sprzedaż aż o 200%, a ekwiwalent reklamowy wyniósł około 500 tys. zł. Choć budżet eksperymentu oszacowano na 1 000 000 zł w perspektywie 3 lat, efekt udało się osiągnąć w rok, wydając ostatecznie 700 tys. zł. To nadal dużo, ale na koszty złożyły się nie tylko działania SEO, ale także pozyskiwanie wiedzy oraz badania i konsultacje ze specjalistami zewnętrznymi. W projekcie wzięło udział 88 specjalistów z branży, przebadano 19 agencji SEO i 10 trudnych branż.

Co ważne, ten sukces Semcore udało się osiągnąć w najtrudniejszej, bo najbardziej doświadczonej w pozycjonowaniu branży. W przygotowaniach wykorzystano m.in. 39 podręczników i książek, do tego 47 zagranicznych publikacji 70 różnych autorów, wzięto udział w 23 kursach SEO.

"Osiągnęliśmy "efekt Sinatry". Jak śpiewał w piosence "New York, New York", jeśli uda mi się tutaj, czyli w mieście, gdzie najtrudniej osiągnąć sukces w branży muzycznej, uda mi się to właściwie wszędzie. My porwaliśmy się na trudną branżę SEO. Wiedzieliśmy, że jeśli uda nam się z tym frameworkiem, uda nam się w każdej innej branży" – komentuje Marcin Stypuła, Owner Semcore.

Dowody są na piśmie – Case Study Semcore

O szczegółach eksperymentu, setkach godzin intensywnej pracy kilkudziesięciu osób można przeczytać w udostępnionej publikacji "Case Study. Pozycjonowanie stron", którego wydawcą jest SemcoreLAB. To pierwsze opracowanie, które powstało w ramach utworzonej przez firmę platformy Research and Development (R&D), inkubatora digital marketingu. Nad nowymi rozwiązaniami dla klientów firmy pracują w SemcoreLAB wspólnie najlepsi eksperci z branży, praktycy, studenci i klienci – właściciele silnych marek.

Trudno znaleźć bardziej transparentne i kompleksowe case study w branży SEO, które w naukowy sposób analizuje techniki pozycjonerskie stosowane na stronach internetowych. Semcore traktuje edukację i dzielenie się wiedzą, jako najlepszą strategię marketingową. Dzięki temu klienci są świadomi tego, czego potrzebują i w jaki sposób zostanie to osiągnięte.

Case study zostało napisane przystępnym językiem, ponieważ ma za zadanie docierać nie tylko do osób zainteresowanych SEO, ale także marketerów i przedsiębiorców, poznających ten kanał digital. Dodatkowo Semcore przygotowało specjalny słownik, który ułatwia zrozumienie nieco bardziej zawiłych zagadnień. Transparentność publikacji polega nie tylko na udostępnieniu wszystkich informacji o strategii pozycjonowania firmowej domeny, ale także na refleksach autorów – ostatecznie omówiono osiągnięte wyniki, a także wskazano sukcesy i porażki przedsięwzięcia.

"Wciąż jest miejsce na wysokie pozycje w Google – nam udało się to osiągnąć w rok, zaczynając od zera. Jest to bardzo intratny kanał i przy odpowiednim marketingu i innych działaniach wspierających SEO jest to pewne narzędzie do zwiększania sprzedaży" – wyjaśnia Marcin Stypuła, Owner Semcore.

Kluczem do sukcesu jest oczywiście budżet kampanii oraz przemyślany, wielokierunkowy framework opierający się nie tylko na fundamentach SEO, ale też zwinnym zarządzaniu procesami, marketingiem online i wsparciem zewnętrznych ekspertów wykorzystujących najnowsze odkrycia i udogodnienia opracowane przez specjalistów z zakresu pozycjonowania.

Dobrze wdrożona strategia SEO pozwala zwiększyć przewagę konkurencyjną, a także pozycję – nie tylko w Google, ale ogólnie na rynku – i oczywiście zyski firmy. Decydując się na strategię SEO, należy uzbroić się w cierpliwość. Firmie Semcore udało się osiągnąć sukces po roku intensywnych i wielofalowych działań. Case study jest także świetnym przewodnikiem dla początkujących i zaawansowanych. Dzięki szczegółowym opisom podjętych działań może pomóc określić potrzeby, oczekiwania, strategię i możliwości firmy planującej strategię SEO.

Pozycjonowanie – ciągłe doskonalenie i skalowanie

Internet ciągle się zmienia, a wyszukiwarki kierują się coraz bardziej zaawansowanymi algorytmami. W 2010 r. Google zmieniło algorytmy wyszukiwania 516 razy, czyli statystycznie były to niecałe 2 zmiany dziennie. W 2016 było to już 1653 razy, a dwa lata później – 3234 razy, czyli ponad 9 razy dziennie. Liczba zmian rośnie nadal, więc dopasowanie strony do najpopularniejszej wyszukiwarki nie jest już proste ani oczywiste i wymaga ciągłej kontroli, pracy i szukania coraz skuteczniejszych rozwiązań. Jak ocenia Marcin Stypuła, praca w SEO to 90 proc. rzemieślnictwa i 10 proc. szczęścia.

Dlatego SemcoreLAB ciągle szuka nowych sposobów, eksperymentuje, wdraża nowe technologie, by potem zaproponować swoim klientom najlepsze rozwiązania. To także szansa dla nowych specjalistów, nie tylko z zakresu SEO, ale szeroko pojętego marketingu internetowego. W SemcoreLAB praktyki odbywają studenci, a osoby nieco bardziej doświadczone zdobywają nową, niezwykle przyjaźnie opracowaną wiedzę.

SEO jest o tyle specyficznym kanałem digital marketingu, że edukacja w tym zakresie nie może ograniczać się wyłącznie do teorii – pozycjonowanie wymaga praktyki. Trzeba eksperymentować, a działania SemcoreLAB właśnie temu służą. Case study opracowane po pozycjonowaniu strony semcore.pl zawiera opis krok po kroku pracy przy projekcie. Ma doskonały background naukowy w oparciu o artykuł, książki, podręczniki i poradniki SEO, które mimo ciągłych zmian Internetu nadal są aktualne. Wskazówki dla marketerów, biznesmenów i pozycjonerów pozwalają zinterpretować i wykorzystać w praktyce sprawdzoną wiedzę. Dla szefów firm zapoznanie z case study to szansa, by zrozumieć sposób funkcjonowania SEO i dowiedzieć się, jak wybrać najlepszą agencję oraz czego i kiedy od niej wymagać.

"Wykorzystując tę metodykę i łącząc inne dźwignie budowania kompetencji, można sprawdzić, co działa dzisiaj i przewidzieć, co będzie działać w przyszłości. Zachęcam do ciągłej i nieustannej analizy konkurencji oraz innych, pozabranżowych case'ów, aby stale być zorientowanym na wzrost. My to robimy, by być coraz lepszymi" – dodaje Marcin Stypuła, Owner Semcore.

Jednocześnie pozycjonowanie jest szczególnie podatne na skalowanie, co może być interesujące dla przedsiębiorców ciągle zastanawiających się nad tym kanałem digital marketingu. Jeżeli witryna osiągnie widoczność na określane frazy kluczowe, strategię można modyfikować, aby następnie budować pozycję na kolejne wyrażenia zapewniające ruch oraz konwersję. Postępowanie wedle idei ciągłego doskonalenia w SEO sprawdza się wyjątkowo skutecznie.

"Podsumowując, pozycjonowanie to tak naprawdę mieszanka różnych ogniw, które w odpowiedniej proporcji tworzą SEO przynoszące oczekiwane wyniki. Ta forma marketingu online nie ma żadnego złotego przepisu na sukces. Należy badać i eksperymentować, a następnie analizować wyniki. Regularnie sprawdzaj, jak na podjęte działania reaguje Google. Każde wdrożenie nowej techniki lub innowacyjnego rozwiązania pozwala wyciągać wartościowe wnioski" – czytamy w case study.

O badawczo-rozwojowym projekcie SemcoreLAB można przeczytać na tej stronie: https://semcore.pl/semcore-lab/.

Co ważne podczas pozycjonowania stron należy myśleć nie tylko o wyszukiwarkach, ale także o użytkownikach. Wartościowy, ciekawy content pozwala osiągnąć ruch kaloryczny i wysoki współczynnik konwersji. Żadnemu właścicielowi sklepu czy strony nie zależy przecież na mechanicznym klikaniu użytkowników. Ich wizyta na stronie ma przełożyć się na zakup, złożenie zapytania, lub inną interakcję – a do tego potrzebni są specjaliści i indywidualne rozwiązania SEO oraz UX. Na dodatek każda witryna dostępna w sieci wymaga innej strategii pozycjonowania, aby zagwarantować efekty. To, co zadziałało w jednym przypadku, może być nieskuteczne w drugim. Eksperci, którzy jak Semcore kompleksowo podchodzą do realizacji SEO, potrafią to ocenić, aby następnie zaprojektować indywidualne rozwiązanie, uszyte na miarę potrzeb klienta.

Materiał partnera: Semcore

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl