Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja

Zrównoważony rozwój dla środowiska - konsekwentna strategia czy "PR"owy slogan - Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2022

1
Podziel się:

Ekologiczne technologie, proekologiczne działania… Część działań biznesu rodzi jednak oskarżenia o greenwashing. Wielu akcjom zarzuca się, że nie mając na celu poprawy stanu naszego środowiska, ale jedynie poprawę wizerunku firmy czy korporacji. Jak biznes może współpracować Na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy debaty podczas trzeciego dnia Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2022.

Zrównoważony rozwój dla środowiska - konsekwentna strategia czy "PR"owy slogan - Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2022
(materiały partnera)

Udział w debacie wzięli:

-         Małgorzata Golińska, Wiceminister, Ministerstwo Klimatu i Środowiska

-         Jan Tabor, Zastępca Dyrektora Generalnego ds. Gospodarki Leśnej, Lasy Państwowe

-         Anna Borys, Dyrektor d/s korporacyjnych, McDonald's Polska

-         Ewa Janczukowicz-Cichosz, Ekspertka ds. Zrównoważonego Rozwoju, LPP

-         Rafał Rudziński, Prezes, BOSCH

-         Magdalena Brzezińska,Dyrektor ds. Korporacyjnych, Grupa Żywiec

-         prof. Agata Dziewulska, Profesor, Uniwersytet Warszawski

-         Debatę moderowała: Dominika Tarczyńska, Polast News

PRZESŁANIE NA DZIEŃ ZIEMI

Na początku prowadząca debatę spytała Małgorzatę Golińską o przesłanie na Dzień Ziemi. Ta odpowiedziała:

-         Najważniejsze przesłanie jest takie, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za środowisko, w którym żyjemy. Wszyscy możemy skutecznie chronić przyrodę i nie dzieje się to tylko i wyłącznie w Parkach Narodowych, Rezerwatach, użytkach ekologicznych, ale może być tematem, który towarzyszy nam na co dzień bez względu czym i gdzie się zajmujemy. Myślę, że to jest właśnie też element zrównoważonego rozwoju, gdzie pewne kwestie, które towarzyszą przedsiębiorstwom, instytucjom stawiającym na rozwój, muszą wiązać się z poszanowaniem środowiska naturalnego. I dążyć do tego, by człowiek jak mniej negatywnie wpływał na środowisko. Szanując je dziś, ale mając świadomość, że zostawiamy je przyszłym pokoleniom.

Następnie Jan Tabor został zapytany o to, jak społeczeństwo dba o porządek i czystość w Parkach Narodowych.

-         Weź z przyrody tyle, ile Ci trzeba, ale nie więcej. I ta zasada rozważnego korzystania jest bardzo ważna. Nie powinniśmy czuć się winni, że korzystamy z przyrody. Jesteśmy elementem przyrody. Chodzi o to, by korzystać z niej mądrze, w sposób zrównoważony. (...) Spotykamy się często z negatywnymi zachowaniami. Przede wszystkim rzucaniem śmieci w lesie, czy dowożenie śmieci na parkingi leśne i wyrzucanie całych bagażników. Radziłbym Państwu, ludziom korzystającym z lasu odpowiednie zachowywanie. Nie powinniśmy krzyczeć, nawoływać się, hałasować. Nie jesteśmy sami w tym lesie. Jesteśmy razem ze zwierzętami. Nie powinniśmy czuć się winni, że tam przebywamy (...) Oddziałujemy na przyrodę, a przyroda na nas.

ZIELONA TRANSFORMACJA CZY GREENWASHING

O to, czy McDonald’s działa na rzecz środowiska, czy stosuje greenwashing została zapytana Anna Borys, Dyrektor d/s korporacyjnych, McDonald's Polska.

-         Dla nas takie trzy najważniejsze tematy, w których możemy rzeczywiście coś zrobić. W których mamy dużą skalę i możemy wdrażać realne zmiany, są to opakowania i przetwarzanie tych opakowań. Przetwarzamy wszystkie nasze opakowania na ręczniki papierowe i one w tej formie wracają do restauracji. Drugi ważny dla nas wątek to są nasze restauracje i ich emisyjność, czyli obniżanie emisyjności naszej działalności. Trzeci jest związany jest z żywnością. To znaczy z produkcją żywności w zrównoważony sposób. Jesteśmy firmą gastronomiczną, opartą na jedzeniu, a więc ta produkcja zrównoważona jest dla nas niezwykle ważna. Mamy jeszcze jeden obszar, o którym mówi się dosyć mało. To są nasi konsumenci. To, jaki wpływ my mamy komunikując i proponując pewne doświadczenie w naszej restauracji, mamy na świadomość naszych konsumentów.

Jako przykład, podała pionierski w skali Polski projekt segregacji odpadów w restauracjach McDonald's, wdrożony już wiele lat temu.

UBRANIA Z RECYKLINGU

O to, jak zapewnić tanią, ale mającą mniejszy wpływ na środowisko modę, została zapytana Ewa Janczukowicz-Cichosz, Ekspertka ds. Zrównoważonego Rozwoju, LPP. Stwierdziła, że długo w branży odzieżowej każda firma działała po swojemu, a od niedawna wszystkie obowiązuje te same prawo. W kwestii tego, jak LPP działa na rzecz środowiska, powiedziała:

-          Nasi klienci, we wszystkich naszych pięciu markach, mogą wybrać spośród odzieży, która jest w sklepie te z metką EcoAware. Czyli takie, które są wyprodukowane w sposób bardziej zrównoważony. Nasz projekt EcoAware Production włącza naszych dostawców do programów zrównoważonych, żeby lepiej korzystać z zasobów naturalnych, żeby wykorzystywać mniej energii i zasobów wodnych do produkcji. Jest to również odzież wykonana z bardziej przyjaznych materiałów np. bawełny organicznej, poliestru z recyklingu albo różne rodzaje włókien wykonanych z pulpy drzewnej

Zwróciła uwagę, że 70% fabryk LPP w Pakistanie i Bangladeszu już jest w programie prośrodowiskowym, a wszystkie mają być nim objęte do 2025 roku. Zamiast zwracać uwagę na obecną modę na second-hand, firma inwestuje w technologie recyklingu ubrań.

ZIELONE AGD

O zjawisko postarzania produktów, skracanie działalności sprzętów AGD został zapytany Rafał Rudziński, Prezes, BOSCH. Zwrócił uwagę na to, że zmienił się stosunek cen sprzętu do wynagrodzenia, jak również normy ekologiczne. Współczesna lodówka pobiera mniej energii niż żarówka, dlatego wymiana na nią sprzętu dwudziestoletniego jest wskazana.

-         Bosch jest dobrym przykładem. W 2020 firma, która ma 400 lokalizacji produkcyjnych na świecie jest neutralna jeśli idzie o emisję CO2. Sami sobie to założyliśmy jako strategiczny plan od kilku lat forsowany. W 2019 roku kampania została ogłoszona, a w 2020 zrobiona. Żeby nie być gołosłownym, że to tylko PR, poddaliśmy się niezależnemu audytowi zewnętrznemu jak wiele przedsiębiorstw. I to może jest krok, do którego należy namawiać wszystkich. Sprawdzajmy! Jako konsument to możemy zrobić, mówmy sprawdzam. Kupujmy świadomie.

Dodał, że podobnie jak w branży odzieżowej, branża AGD ma również szerokie perspektywy recyclingu urządzeń. Firmy nie działają jednak w próżni, potrzebne są tu też odpowiednie decyzje świadomych konsumentów.

EKOLOGICZNE PIWO

O to, czy hasło "Od ziarna do baru" to tylko slogan, czy grupa prowadzi zrównoważony rozwój, została zapytana Magdalena Brzezińska, Dyrektor ds. Korporacyjnych, Grupa Żywiec:

Naszą strategię realizujemy już od 10 lat. O tyle nie jest to żaden slogan, że udało się obniżyć naszą emisję CO2 o 70%. To jest bardzo, bardzo dużo. Wydaje mi się, że ze zrównoważonym rozwojem w Polsce i na świecie jest tak, że to jest bardzo skomplikowana, wymagająca rzecz, gdzie mamy wiele naczyń połączonych i trzeba rozumieć, gdzie dana firma ma wpływ i jaki ma wpływ. (...) Piwo jest produktem naturalnym, nas nie ma bez zasobów wody, bez dobrej jakości jęczmienia browarnianego, nas nie ma bez chmielu. W związku z czym to jest nasze przetrwanie, to żebyśmy byli w stanie tak zarządzać naszą działalnością i tak rozwijać się, żeby tych zasobów nam nie zabrakło. Ta strategia Od ziarna bo baru patrzy na cały łańcuch wartości -

Zwróciła także uwagę, że konsument staje się bardziej świadomy, ale jest coraz bardziej wygodny. Mimo wysiłków producentów piwa, butelki zwrotne cieszą się mniejszą popularnością niż dawniej. Małgorzata Golińska odpowiedziała na ten wątek, że Ministerstwo pracuje obecnie nad odpowiednim systemem kaucyjnym.

PLATFORMA ZIELONEGO DIALOGU

O Platformę Zielonego Dialogu została zapytana prof. Agata Dziewulska, Uniwersytet Warszawski. Odpowiedziała, że wzięła się z potrzeby edukacji i potrzeb komunikacji ze społeczeństwem, które potrzebuje drogowskazów w kwestiach środowiskowych. Świat akademicki może w jej ocenie moderować pomiędzy biznesem, administracją i społeczeństwem.

-         Powołaliśmy Platformę Zielonego Dialogu jako przestrzeń rozmowy, przestrzeń do prowadzenia badań, ale także do edukacji (...) Chcemy komunikować efekty badań Uniwersytetu tak, aby były dostępne ludziom. Dostępne jeżeli idzie o wyniki, bo nie zawsze są one publicznie dostępne, jak i o formę. Podawać je w taki sposób, by ludzie widzieli na czym polega Uniwersytet i żeby był pomost pomiędzy badaczami zamkniętymi w swoich małych dziedzinach, a społeczeństwem, żeby pokazać w jaki sposób te procesy, które my badamy, to procesy, które dotyczą każdego z nas codziennie. W przedszkolu, w szkole, w liceum, w pracy, jak jadę na rowerze, a także jak odkręcam kran z wodą -

W dalszej części debaty, uczestnicy zastanawiali się nad perspektywami współdziałania między dużym biznesem, a administracją i społecznymi inicjatywami. Rozważano także kwestię umiędzynarodowienia zasad obowiązujących przedsiębiorstwa, tak by działania na rzecz klimatu miały skalę globalną, bez krajów które ignorują politykę na rzecz środowiska.

MIĘDZYNARODOWY SZCZYT TOGETAIR 2022

Szczyt Klimatyczny odbywa się w dniach 20-21-22 kwietnia, w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (BUW), ul. Dobra 56/66 w Warszawie, a także w dostępnej dla wszystkich w Polsce i Europie przestrzeni online.

Wydarzenie, realizowane w formule hybrydowej i transmitowane telewizyjnego studia, oglądać można bezpłatnie i bez rejestracji na głównych stronach najważniejszych polskich portali internetowych https://togetair.eu/partnerzy, a także na polskich i belgijskich platformach Linkedin i Twitter – tak, aby nasz głos był słyszany w Europie.

W 2022 r. formuła wydarzenia rozszerzona została na poziom międzynarodowy, wzmacniając współpracę na linii Polska - kraje Trójmorza - Unia Europejska. Każdy dzień Szczytu rozpoczyna się panelem prowadzonym w języku angielskim, poświęconym globalnej i europejskiej tematyce.

Organizatorzy międzynarodowego Szczytu Klimatycznego zaprosili również do udziału przedstawicieli ministerstw, samorządy w randze marszałków, przedstawicieli spółek skarbu państwa, organizacji pozarządowych, koncernów międzynarodowych oraz mniejszych firm zaangażowanych w ochronę klimatu. TOGETAIR otrzymał patronat Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli.

Zeszłoroczna edycja była relacjonowana przez brukselski Euractiv.com – zajmujący się polityką europejską, a także bardziej dogłębną analizą polityk UE m.in. w obszarze energii i środowiska. TU znajdą Państwo nasze relacje https://www.euractiv.com/section/energy-environment/opinion/1599823/

MIĘDZYNARODOWY SZCZYT TOGETAIR 2022

Szczyt Klimatyczny odbywa się w dniach 20-21-22 kwietnia, w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (BUW), ul. Dobra 56/66 w Warszawie, a także w dostępnej dla wszystkich w Polsce i Europie przestrzeni online.

Wydarzenie, realizowane w formule hybrydowej i transmitowane telewizyjnego studia, oglądać można bezpłatnie i bez rejestracji na głównych stronach najważniejszych polskich portali internetowych https://togetair.eu/partnerzy, a także na polskich i belgijskich platformach Linkedin i Twitter – tak, aby nasz głos był słyszany w Europie.

W 2022 r. formuła wydarzenia rozszerzona została na poziom międzynarodowy, wzmacniając współpracę na linii Polska - kraje Trójmorza - Unia Europejska. Każdy dzień Szczytu rozpoczyna się panelem prowadzonym w języku angielskim, poświęconym globalnej i europejskiej tematyce.

Organizatorzy międzynarodowego Szczytu Klimatycznego zaprosili również do udziału przedstawicieli ministerstw, samorządy w randze marszałków, przedstawicieli spółek skarbu państwa, organizacji pozarządowych, koncernów międzynarodowych oraz mniejszych firm zaangażowanych w ochronę klimatu. TOGETAIR otrzymał patronat Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli.

Zeszłoroczna edycja była relacjonowana przez brukselski Euractiv.com – zajmujący się polityką europejską, a także bardziej dogłębną analizą polityk UE m.in. w obszarze energii i środowiska. TU znajdą Państwo nasze relacje https://www.euractiv.com/section/energy-environment/opinion/1599823/

Dowiedz się więcej:

OBSERWUJ TOGETAIR na:

YouTube TOGETAIR

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022

PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl Polska, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME, Fundacja Republikańska, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Creative Harder Group

Biuro Prasowe

Szczyt Klimatyczny TOGETAIR

Polski Multimedialny Raport Klimatyczny

Renata Turowicz

Dyrektor ds. PR i Komunikacji

+48 604 405 302

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
zdziwko
2 lata temu
sam sie dziwie że ten kraj jeszcze oddycha..