Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|

Spór o przekop Mierzei Wiślanej. Wiceminister składa deklarację

53
Podziel się:

Rządowa propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu kwotą do 100 mln zł jest ciągle aktualna - powiedział Andrzej Śliwka, wiceminister aktywów państwowych. Chodzi o brakujące ogniwo w projekcie przekopu Mierzei Wiślanej.

Spór o przekop Mierzei Wiślanej. Wiceminister składa deklarację
Przekop Mierzei Wiślanej miał otworzyć morski port w Elblągu na Bałtyk. Ale brakuje pogłębienia ostatnich 900-metrów toru wodnego (East News, Stanislaw Bielski/REPORTER)

Cały czas trwa bowiem spór o pogłębienie ostatniego 900-metrowego odcinka toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu. Bez tego nie będą mogły korzystać z niego większe jednostki. Inwestycja ta jest ostatnim, brakującym ogniwem projektu przekopu Mierzei Wiślanej.

Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zaproponowały samorządowi Elbląga dokapitalizowanie spółki komunalnej zarządzającej portem morskim. Ministerstwa chcą przekazać do 100 mln zł w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Leszek Miller o przekopie Mierzei: na razie to jest rów, którym płyną kajaki

Spór o port w Elblągu. Kto zapłaci?

Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor przekopu Mierzei Wiślanej, czyli Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

- Nasza propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu w wysokości do 100 mln zł jest cały czas na stole - powiedział wiceminister Śliwka. Oznaczałoby to jednak przejęcie kontroli nad portem, który dziś jest w rękach samorządu.

Śliwka przyznał, że MAP razem z MI prowadzą rozmowy operatorami działającymi w elbląskim porcie, a także ze spółkami Skarbu Państwa, które w pobliżu posiadają grunty.

- Zależy nam, aby Elbląg się rozwijał, mamy koncepcję związaną z tym, żeby przy współpracy z operatorami prywatnymi rozwiązać wyzwanie dotyczące portu elbląskiego - powiedział wiceminister.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września 2022 r. Obecnie inwestor oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzą pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(53)
alojz
9 miesięcy temu
"poglebimy ale przejmiemy kontrole"- jaki ma miec elbląg w tym interes?? Ktos chce ci pomóc czy cie na wlasnym terenie wydymac?? Pis lapami czarnka wydaje grube miliony na szemranych biznesmenow i firmy istniejace od 2 miesiecy a 100 mil na port nie moze znalezc?? Trzeba byc szurnietym, żeby im wierzyc
Taka prawda
10 miesięcy temu
Totalni na rozkaz Berlina będą zwlekać ile się da że zgodą na pogłębienie toru wodnego. Po co im port w Elblągu jak Niemcy u siebie mają.
Kubi
10 miesięcy temu
To jest kanal na min. 200 lat, trzeba na to popatrzeć z dłuższej perspektywy. Na pewno pobudzi biznes w okolicy. Juz to robi. Budowac dalej.
Koko
10 miesięcy temu
To jak developer wybuduje sobie kamienicę z parkingiem i każe miastu wybudować do niego drogę długości 900 m.
OLIU
10 miesięcy temu
moje zaufanie do pisowcow jako inwestorow slabnie plany inwestycyjne dotycza punktow A B C D wszystko powinno byc ujete w l planach inwestycji w poczatkowej fazie dlaczego nie uwzglednili ze moga byc trudnosci w poglebieniu tego portu w planach inwestycji.. jest to zadziwiajace postwa jakos to bedzie.; No i maja napotkali przeszkode w realizacji inwestycji.. niech nie licza na miasto Elblag ktore wg moich informacji jest zadluzone na maxa.. i ten wydatek 100 miln zl obecnie przekracza ich mozliwosci finansowe nflastruktura sie sypie wElablagu. Nie maja pieniedzy na naprawe dziurawych ulic.. to sa fakty.. Elblag sie upiera przy swoim stanowisku a nie wydali nawet 1 zlotego na ta inwestycje.. ostatnia mozliwoscia jest wywlaszczenie i zrobienie tego portu panstwowym i przejecie calkowitej odpowiedzialnosci za ten port..cO ROBI SENS BO WYDATKI NA TA INWESTYCJE PO POGLEBIENIU TEGO PORTU MOGA SIE NIE SKONCZYC BEDZIE ZAMULANIE I TRZEBA BEDZIE POGLEBIAC KOLEJNO NOWE WYDATKI A MIASTO eLBLAG NIE CHCE DOKLADAC SIE DO TYCH INWESTYCJI TYLKO Z NIEJ KORZYSTAC zreszta nie ma na to srodkow to inwestycja w skali Polski panstwowa.. statki o wiekszym zanurzeniu moga nadal korzystac z dawnej ciesniny kontrolowanej przez federacje rosyjska a ten port bedzie dla jachtow i barek i atrakcja turystyczna co rozwinie to miasto..
...
Następna strona