Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

To będzie rewolucja. Polska skurczy się dla podróżnych

332
Podziel się:

2,5 godziny - tyle ma zająć dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Warszawy z każdej aglomeracji w Polsce. Rząd przyjął we wtorek rozporządzenie o stworzeniu przy CPK głównego węzła transportowego w kraju.

To będzie rewolucja. Polska skurczy się dla podróżnych
Centralny Port Komunikacyjny stanie się głównym węzłem transportowym w Polsce (zdj. ilustracyjne). (CPK, CPK)

Przyjęte we wtorek rozporządzenie dotyczy wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie CPK, czyli inwestycjami, które będą powstawać równolegle z Portem. O przyjęciu aktu prawnego poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

"Chodzi o nowe linie kolejowe zbiegające się w CPK jako głównym węźle transportowym kraju. Dzięki budowie kolei dużych prędkości dojazd z każdej polskiej aglomeracji do CPK i Warszawy zajmie do 2,5 godziny" - podaje CIR w komunikacie.

"Inwestycje towarzyszące obejmą także budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego" - czytamy.

Zmiany w kolei

Zrealizowanie przyjętego przez rząd rozporządzenia stworzyć ogólnokrajowy system międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących dostępnością wszystkie regiony kraju. Łącznie w ramach Programu CPK powstanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych.

Zobacz także: Rządowe inwestycje. Minister: priorytety to CPK, kolej i obwodnice

Nowe rozporządzenie usystematyzuje także plany połączenia CPK z Warszawą oraz z Łodzią. Pomóc w tym ma budowa linii kolejowej dużych prędkości, dzięki którym z Portu do stolicy pasażerowie dojadą w ok. 15 minut, a do Łodzi - w ok. 30 minut. CIR podkreśla, że dojazd z CPK do wspomnianych miast "będzie konkurencyjny" w porównaniu z czasem dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast.

W węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe m.in. do Gdańska i Słupska, Katowic i Jastrzębia-Zdroju, Krakowa, Poznania i Kutna, Wrocławia i Wałbrzycha, Częstochowy i Opola czy Radomia i Rzeszowa.

Inwestycje obejmą m.in. także linie Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Suwałki, Warszawa - Terespol, Warszawa - Lublin, Katowice - Zakopane czy Stalowa Wola - Białystok.

Nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi. Natomiast w bezpośredniej bliskości terminala lotniczego zlokalizowany zostanie dworzec kolejowy.

Inwestycje drogowe

Inwestycje towarzyszące dotyczące sieci dróg krajowych pozwalają na efektywną obsługę komunikacyjną CPK. Transport drogowy stanowić będzie - oprócz kolei - istotny sposób skomunikowania lotniska z otoczeniem.

Chodzi o rozbudowę autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku oraz budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50), a także trasy ekspresowej S10 na odcinku Toruń - Płock - Naruszewo (węzeł z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej).

Łącznie powstanie ok. 400 km nowych dróg ekspresowych.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(332)
realista
3 lata temu
Dobre inwestycje zawsze się zwracają a ta jest dobra bo nie będziemy musieli płacić Niemcom za korzystanie z CPK niemieckiego.
Ggg
3 lata temu
2,5h w jedną stronę, 2,5h w drugą, do tego dojazd do dworca, czekanie na pociąg - czyli 6-7h dodatkowej podróży (nie za darmo) zamiast 20min. kolejką lub taksówką. Genialne ułatwienia, typowe dla PiS
Lech z Berdyc...
3 lata temu
Po co mi dojazd do CPK jak za 22oo netto nie stać mnie na turystykę? Na codzień potrzebuję dojazdu do stolicy powiatu, województwa (90km w linii prostej - obecna linia kolejowa ponad 2ookm i 3,5 godziny jazdy), stolicy sąsiedniego wojewodźtwa ( 9okm w linii prostej, koleją 360km, 4godziny plus czas przesiadki).
zdzis5
3 lata temu
A co ze Szczecinem. Tragiczne połączenie kolejowe. Godzinne postoje w Poznaniu? Znowu "władza" zapomniała.
spokojnie
3 lata temu
Skoro rozwalili stadninę w Janowie gdzie wystarczyło tylko nie przeszkadzać, to takie przedsięwzięcie jak CPK (pomijając jego sens) runie zanim zaczną je realizować. Centralizacja wszystkiego, zarządzający w stylu BMW (Bierni, Mierni ale Wierni), inwestycje na kredyt i mamy powrót do klasycznego wydania komuny. Wystarczy popatrzeć na chaos w szczepieniach - problem organizacyjny, z którym poradziłby sobie każdy menadżer średniego szczebla w dużej rynkowej firmie tu przerasta tych partyjnych gigantów umysłowych.
...
Następna strona