Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|
aktualizacja

Czym jest praca asynchroniczna i kiedy można ją wprowadzić?

5
Podziel się:

W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy w 2023 roku z dniem 7 kwietnia wprowadzone w życie zostaną przepisy dotyczące pracy zdalnej. Dotychczas była ona wykonywana na mocy specustawy z okresu pandemii koronawirusa. Wcześniej w Kodeksie pracy znajdowały się tylko regulacje dotyczące telepracy. Jednak nadchodzi kolejna zmiana modelu wykonywania obowiązków zawodowych, mianowicie praca asynchroniczna. Czym ona jest i kiedy istnieje możliwość jej wprowadzenia na gruncie realizacji zadań zleconych przez przedsiębiorcę zatrudnionemu?

Czym jest praca asynchroniczna i kiedy można ją wprowadzić?
Praca asynchroniczna - na czym polega? (unsplash.com)

Czym jest praca asynchroniczna? 

Praca asynchroniczna jest szczególnym modelem wykonywania obowiązków zawodowych, który może sprawdzić się w przypadku nowoczesnych, innowacyjnych przedsiębiorstw. Chodzi o firmy, które stawiają na utrzymanie odpowiedniego work-life-balance, czyli równowagi pomiędzy pracą zawodową a życiem prywatnym. Pracujący w modelu asynchronicznym mają możliwości elastycznego kształtowania godzin i trybu wykonywania obowiązków. 

Istnieje kilka ważnych założeń opisujących model pracy asynchronicznej. Wśród nich trzeba wymienić:

  • brak konieczności wykonywania pracy w stałych, sztywnych godzinach;
  • brak konieczności pozostawania w biurze czy online w z góry zdefiniowanych godzinach;
  • brak potrzeby dojeżdżania do miejsca pracy;
  • większe możliwości samodzielnego, odpowiedzialnego gospodarowania czasem przez pracownika,
  • zwiększanie efektywności pracy nastawionej na osiągnięcie celu. 

Celem umożliwienia zatrudnionym pracy asynchronicznej jest zamiana wspólnej przestrzeni użytkowanej przez nich w tym samym czasie. Chodzi o miejsce, gdzie przełożeni ich kontrolują i egzekwują wykonanie konkretnych zadań. Po zmianie ma to być przestrzeń do twórczych spotkań i współpracy w mniejszych zespołach charakteryzujących się większą efektywnością działania. 

Plusy i minusy pracy asynchronicznej 

Model pracy asynchronicznej ma wielu zwolenników, którzy podkreślają jego zalety. Zalicza się do nich:

  • większe możliwości elastycznego organizowania pracy;
  • szybsze wykonywanie obowiązków pracowniczych;
  • możliwość skupienia się na konkretnych zadaniach;
  • zmniejszenie liczby spotkań, telefonów, maili i wiadomości na komunikatorach, które rozpraszają i odciągają od głównych obowiązków pracowników;
  • możliwość wcześniejszego zaplanowania większości zadań w odpowiednim harmonogramie.

Jednak trzeba mieć także świadomość, że system pracy asynchronicznej to nie tylko same zalety. Nie jest on pozbawiony wad, do których zalicza się:

  • brak natychmiastowej odpowiedzi na pytania członków zespołu, co może skutkować opóźnieniami w wykonywaniu pracy;
  • problemy w podejmowaniu kluczowych decyzji ze względu na specyfikę komunikacji asynchronicznej. 

Jak wprowadzić model pracy asynchronicznej? 

Jeśli w Twoim przedsiębiorstwie zatrudnieni odnieśliby korzyści z pracy asynchronicznej, a wraz z nimi cała firma, można zastanowić się nad tym, jak ją wdrożyć. Na początek trzeba stworzyć odpowiedni system pracy, który będzie bazował na aplikacjach do zarządzania projektami, co pomoże w sprawnej komunikacji i usprawni pracę. Trzeba przygotować niezbędne procedury działania przedsiębiorstwa i przeszkolić z ich zakresu samych zatrudnionych. 

Trzeba uzbroić się w cierpliwość, ponieważ rozwiązania z zakresu pracy asynchronicznej wymagają zmiany sposobu myślenia wszystkich członków zespołu, ale mogą one doprowadzić do zoptymalizowania działania firmy jako całości. Nie chodzi o to, by pozbawić zatrudnionych możliwości wzajemnej komunikacji, ale zmniejszyć liczbę bodźców, które rozpraszają ich podczas realizacji zleconych zadań. 

W jakich miejscach nie sprawdzi się praca asynchroniczna?

Nie wszędzie praca asynchroniczna będzie miała rację bytu. Chociażby w przypadku tych działalności, gdzie odpowiedzi na pytania zadane przez pracowników są kluczowe dla podejmowania decyzji i wykonywania obowiązków, opóźnienia w feedbacku są niedopuszczalne. Dzieje się to zwłaszcza tam, gdzie w krótkim czasie trzeba dokonywać ważnych wyborów, a szybka odpowiedź jest absolutnie wymagana. 

Najczęściej praca asynchroniczna jest wprowadzana tam, gdzie ważne jest wykonywanie zadań, a zatrudnieni mają duży zakres kompetencji na zajmowanych stanowiskach. Jest ściśle powiązana z pracą zdalną. Można w ten sposób działać np. w branży IT, w księgowości czy w wielu wolnych zawodach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
Janusz
rok temu
To nie w Polsce z Januszami biznesu.
Astrid
rok temu
Cieszę się, że wreszcie powstał model pozwalający mi na pracę "nie w konkretnych godzinach tylko zadaniowo". Jak na rozmowach kwalifikacyjnych mowilam, że "Chętnie pracowałabym zdalnie troche rano tak ok.10-14 żeby zrobić sprawy pilne a resztę wieczorem bo najłatwiej mi się skupić, tak ok. 19-24 kiedy jest cisza i spokój. A w środku dnia zalatwiałabym swoje sprawy." to patrzyli na mnie jak na debila i mówili, że tak się nie da bo to by była praca w godzinach nocnych. Nie rozumiem jakie ma znaczenie czy wprowadzanie danych do systemu księgowego i obliczenia wykonuję w dzień czy w nocy. Skoro dobrze mi sie pracuje wieczorami (bycie nocnym markiem plus wieczorna cisza, spokój i relaksujące oświetlenie) a do pracy nie muszę dojeźdźać (bo praca zdalna) to co za różnica?
Mar
rok temu
W większości prac jest to nie możliwe ...
Jarema
rok temu
Od poniedziałku aż po poniedziałek z uporem haruje ferajna, a ja wstaję rano, poprawiam przedziałek, poprawiam przedziałek i fajrant.
Noname
rok temu
Asynchroniczna ? Tylko leming socjopata może takie określenia wymyślać.