Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Drogi w krytycznym stanie. Najgorzej jest w Małopolsce

26
Podziel się:

GDDKiA alarmuje: ponad 3 tys. km dróg jest w stanie złym lub krytycznym. Najgorsza sytuacja jest w Małopolsce, najlepsza – na Podlasiu i Pomorzu Zachodnim. Drogi najbardziej niszczą przeładowane ciężarówki. Przeciążone tiry stanowią od 14 do 23 proc. wszystkich pojazdów na drogach i powodują od 35 do 70 proc. zniszczeń w nawierzchni.

Drogi w krytycznym stanie. Najgorzej jest w Małopolsce
Drogi najbardziej niszczą przeładowane ciężarówki (East News, Karol Makurat/REPORTER)

Z raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), do którego dotarła "Rzeczpospolita" wynika, że na koniec 2021 r. stan techniczny nawierzchni 60,8 proc. dróg krajowych (13,7 tys. km w rozwinięciu na jedną jezdnię), jest dobrym. W ocenie użytkowej, gdzie pod uwagę brane są wyłącznie parametry wpływające na komfort jazdy i bezpieczeństwo ruchu, dobrze wypadło 65,1 proc.

22 tys. pojazdów na dobę. Rekord padł na Śląsku

Dziennik informuje, że mimo poprawy, wciąż przeszło jedna trzecia nawierzchni całej sieci oceniana jest jako będąca w stanie niezadowalającym lub złym. Z tego na koniec ub.r. 13,5 proc., tj. ponad 3 tys. km, znajdowało się w stanie złym lub krytycznym (rok wcześniej było to 13,9 proc.), wymagającym przeprowadzenia niezwłocznych napraw.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Najdłuższy tunel w Polsce już otwarty. Robi wrażenie! „Jest ulga”

Przygotowując raport eksperci brali pod uwagę nośność nawierzchni, równość, właściwości przeciwpoślizgowe i stan powierzchni. Najgorzej wypadła Małopolska, gdzie odsetek dróg w stanie dobrym nie sięgnął nawet połowy. To jedyny taki przypadek w kraju - czytamy w "Rzeczpospolitej". Aż 38,9 proc. dróg była tam w stanie niezadowalającym, w złym – 16,4 proc.

Jak podaje dziennik nieco lepiej, ale poniżej średniej krajowej, sklasyfikowano drogi na Opolszczyźnie (53,5 proc. w stanie dobrym, 17,4 proc. w złym) oraz na Śląsku (54 proc. w stanie dobrym, 13 proc. w złym). Największy odsetek dróg w złym lub krytycznym stanie znajduje się w województwie kujawsko-pomorskim (aż 20 proc., przy 56 proc. w stanie dobrym).

Stan dróg jest ściśle powiązany z natężeniem ruchu. 22 tys. pojazdów na dobę - to rekord na Śląsku. Obciążenie, przekraczające 16 tys. pojazdów, zarejestrowano również w województwach: małopolskim, dolnośląskim, mazowieckim oraz łódzkim. Z kolei najmniejsze obciążenie ruchem, poniżej 8 tys. pojazdów w ciągu doby, wystąpiło w województwie warmińsko-mazurskim - wynika z raportu GDDKiA, który analizuje "Rzeczpospolita".

Drogi najbardziej niszczą przeładowane ciężarówki. Przeciążone tiry stanowią od 14 do 23 proc. wszystkich pojazdów na drogach i powodują od 35 do 70 proc. zniszczeń w nawierzchni - ustaliła kontrola NIK.

Na drogi rząd będzie musiał znaleźć pieniądze

Co z remontami? Jak wynika z informacji dziennika, na początku 2022 r. zaplanowano wydanie na remonty blisko 400 mln zł. Byłoby to znacznie więcej niż rok wcześniej, gdy na poważne naprawy dróg krajowych wydano 289 mln zł. Groźba wstrzymania środków unijnych, które pomogłyby w doprowadzeniu dróg do porządku, dodatkowo martwi drogowców.

Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, którego dziennik poprosił o komentarz, mówi krótko: na drogi rząd będzie musiał znaleźć pieniądze.

- Znalazły się pieniądze na waloryzację kontraktów, prawie 30 mld zł przeznaczono na program obwodnicowy. Jak będzie problem z dofinansowaniem z UE, rząd - kosztem większego zadłużenia Krajowego Funduszu Drogowego - zwiększy dofinansowanie na budowę dróg – uważa ekspert.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(26)
krakauer
2 lata temu
co tak naprawdę potrafią rodacy? jakie mają umiejętności? bo nie wiem...
sasen
2 lata temu
a może ludzie od kontroli ruchu drogowego zaczna pracować a nie obijać się niech zaczną ważyć tir-y ,a nie brać na wiarę
Realista
2 lata temu
Może tak zacząć budować drogi zgodne ze standardami z USA? Finalnie produkt w sklepie dla klienta czy surowiec dla fabryki będzie tańszy jeśli 100 ton materiału przewiezie tylko jednym kursem ciężarówki z np Wrocławia do Poznania niż opłacając 5 kierowców, kupując 5 ciężarówek i tankując je. To jest wzrost wydajności i efektywności.
kora
2 lata temu
jakim cudem tiry są przeładowane? przecież wszędzie są wagi na wyjazdach z magazynów, a może zmienić przepisy i jak krokodylki złapią przeładowanego tira to kara x 10 dla tego co wypuścił auto z magazynu, obowiązek nagrywania ważenia, firma chce przyoszczędzić za dużo ładuje a wszyscy musza płacić za naprawę drogi
Bohdan
2 lata temu
Gówniane drogi to niszczą. Dobra droga więcej wytrzyma ale musi mieć porządną podbudowę a nie pięć centymetrów chudego "betonu"
...
Następna strona