Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Redakcja money.pl
|
aktualizacja

"Polacy są mocno przywiązani do tradycyjnej telewizji". To odróżnia polski rynek od reszty świata

14
Podziel się:

Ponad 59 miliardów złotych ma być w 2022 roku warta branża mediów i rozrywki w Polsce - wynika z nowego raportu firmy PwC. Rynek ten w naszym kraju rośnie szybciej niż na świecie, chociaż w Europie Środkowo-Wschodniej jeden kraj wyprzedza nas pod względem tempa wzrostu.

"Polacy są mocno przywiązani do tradycyjnej telewizji". To odróżnia polski rynek od reszty świata
Polacy są bardziej przywiązani do tradycyjnej telewizji niż mieszkańcy innych krajów - wynika z raportu PwC (Adobe Stock, Gorodenkoff Productions OU)

Rynek polskich mediów i rozrywki będzie wart 12,3 mld dolarów (ok. 59 mld zł) w 2022 r. - stwierdzają eksperci PwC Polska w rodzimej edycji raportu "Global Entertainment & Media Outlook 2022-2026". Zbiera on dane dotyczące pięcioletnich prognoz wydatków konsumentów i reklamodawców w 14 segmentach rozrywki z 52 krajów świata.

Polska medialno-rozrywkowym liderem regionu CEE

Polska tym samym znajdzie się na pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, jeśli chodzi o wielkość rynku mediów i rozrywki. Nasz kraj utrzymać się na tej pozycji przynajmniej do 2026 r., kiedy to odpowiadać będzie za 26 proc. rynku CEE, z przychodami rzędu 14 mld dol.

Co istotne, według wyliczeń PwC średnia roczna stopa wzrostu przychodów (CAGR) polskich mediów i rozrywki to 4,4 proc. dla lat 2020-2026, co jest lepszym wynikiem niż 3,9 proc. dla całej branży globalnie.

Tak wygląda udział poszczególnych sektorów w rynku mediów i rozrywki:

Jak twierdzą eksperci PwC, w 2022 r. "zarówno w Polsce jak i na świecie przychody z różnych form reklamy stanowić będą już ponad 30 proc. przychodów z rynku mediów i rozrywki ogółem".

W kolejnych latach ta część rynku będzie tylko rosnąć. Kluczowy jest w tym udział reklamy internetowej, która na polskim rynku stanowić będzie w 2022 r. już ponad 60 proc. przychodów z całego rynku reklamowego (2,3 mld dol., ok. 9,3 mld zł*). Przychody z reklamy telewizyjnej (1 mld dol., ok. 4,8 mld zł) nadal stanowić będą istotną część przychodów z reklamy ogółem, a w kolejnych latach będą plasować się na stabilnym poziomie, notując niewielki wzrost (CAGR 1 proc. w ciągu pięciu lat).

Jak wskazuje w raporcie Paweł Wesołowski, partner w zespole usług dla sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki w PwC Polska, liderem zarówno rynku w Polsce, jak i globalnie, jest segment dostępu do internetu. Odpowiada on za 22 proc. przychodów w Polsce (2,7 mld dol.) oraz 30 proc. na świecie (784,4 mld dol.). Na drugim miejscu jest reklama internetowa z 2,3 mld dol. przychodów w Polsce w 2022 r., czyli 18 proc. rynku.

Wesołowski podkreśla, że największa dysproporcja między wynikami dla Polski i świata widać w sektorze telewizji i wideo.

Nad Wisłą udział tego segmentu rynku jest nadal znaczący – to aż 16 proc. przychodów z całej branży, podczas gdy na świecie to już tylko 9 proc. Mimo rosnącej popularności serwisów streamingowych (usługi OTT to w Polsce aż 7 proc. całości przychodów za 2022, przy 3 proc. przychodów na świecie) i przechodzenia na konsumpcję treści w internecie, Polacy są nadal mocno przywiązani do tradycyjnej telewizji - komentuje Wesołowski.

Przy tym jednak reklama internetowa będzie w najbliższych latach najszybciej rozwijającym się segmentem rynku, z tempem wzrostu 9,1 proc. rocznie. Obok niej są kina ze wzrostem rzędu 9 proc. Jak zaznacza Małgorzata Górna, partner w PwC Polska z zespołu usług dla telekomunikacji, mediów i rozrywki, oba te wskaźniki są w Polsce wyższe niż globalnie - w przypadku reklamy internetowej na świecie jest to 7,68 proc., zaś kin 8,51 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(14)
st.dziadek
2 lata temu
Dziś nie ma telewizorów, są jedyne REKLAMOWCE a reklama jest największą zakałą w czasie przeglądania TV. Bo jaka to przyjemność siąść do oglądania filmu a tu po zaledwie dwóch minutach reklama, ja już dawno zrezygnowałem. Niech stworzą kanał dla reklam i kogo to interesuje może oglądać.
Krótko
2 lata temu
Zaściankowości Polska nie wyzbędzie się budując CPK jak bredził prezes.
Zenek
2 lata temu
Rosyjski koncern Gazprom wznowił dostawy gazu do Włoch - poinformowała w środę włoska firma energetyczna ENI. W wydanym komunikacie ENI ogłosiło, że wznowienie dostaw rosyjskiego gazu do Włoch było możliwe dzięki rozwiązaniu przez ten koncern i inne strony kwestii zobowiązań, wynikających z nowych norm wprowadzonych przez austriacki Urząd Regulacji Energetyki.
hehe
2 lata temu
Od 20 lat nie oglądam TV i wiem, że można żyć bez PiS i PO.
Henio
2 lata temu
A ja wyrzucilem TV juz 12 lat temu i jestem szczesliwy. Do INFO wystarczy mi radio i net.