Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Polskie firmy pod ścianą. Aż 75 proc. podniosło ceny produktów i usług

9
Podziel się:

Ceny swoich produktów i usług podniosło w 2022 r. prawie 75 proc. firm, niezależnie od tego, czy w tym samym czasie zmieniały się ich marże - poinformował w raporcie Polski Instytut Ekonomiczny. Najczęściej wskazywanym powodem był wzrost kosztów surowców, półproduktów i komponentów.

Polskie firmy pod ścianą. Aż 75 proc. podniosło ceny produktów i usług
Inflacja wykańcza biznes. Najbardziej cierpią małe firmy (zdjęcie ilustracyjne) (PAP, Wojciech Pacewicz)

W 2022 r. rosły przychody firm, ale jednocześnie koszty, co przełożyło się na spadek rentowności w większości branż - wynika z opublikowanego we wtorek raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) "Marże w polskich przedsiębiorstwach w 2022 r.".

Jak wskazano, prawie 75 proc. firm podniosła ceny swoich produktów i usług w 2022 r. – niezależnie od tego, czy w tym samym czasie zmieniały się ich marże.

Tak polskie firmy podnoszą ceny

"82 proc. przedsiębiorstw ze wzrostem marż i 66 proc. ze spadkiem marż podnosiło ceny" - stwierdzono. Najczęściej wskazywanym powodem (84 proc. ankietowanych) był wzrost kosztów surowców, półproduktów oraz komponentów potrzebnych do wytworzenia produktów lub usług. Na drugim miejscu był wzrost cen energii elektrycznej, cieplnej czy gazu (68 proc), a na trzecim - zwiększenie kosztów pracy (63 proc.) - podano.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Rząd zmienia budżet. Ekonomistka zwraca uwagę na kwotę 18 mld zł. "PiS o tym nie mówi"

W 2022 r. marże podniosło 40 proc. firm, co stanowi 10-punktowy wzrost wobec 2021 r. Wśród firm, które podniosły swoje ceny, 48 proc. zwiększyło również marże, 29 proc. pozostawiło je bez zmian, a 19 proc. - obniżyło.

Spadek marż w 2022 r. zadeklarowało 21 proc. ankietowanych, a brak zmian w tym zakresie - 34 proc. przedsiębiorstw. "Marże najczęściej podnosiły mniejsze firmy - 44 proc. mikrofirm i 38 proc. małych firm" - wyjaśniono.

Marże podniosło 50 proc. firm działających w obszarze gastronomii i zakwaterowania, 45 proc. zajmujących się przetwórstwem przemysłowym i 44 proc. budowlanych. Jednocześnie najwięcej firm, w których marże spadły (35 proc.) zanotowano w przetwórstwie przemysłowym.

"Niezależnie od tego, czy firma notowała wzrost, spadek, czy brak zmian w wysokości marż, wzrost cen był najczęściej wskazywanym czynnikiem który kształtował marże" - stwierdzono. Kolejnymi działaniami wskazywanymi jako kształtujące marże była redukcja kosztów funkcjonowania oraz poszukiwanie tańszych dostawców.

Katarzyna Dębkowska z PIE cytowana w informacji zwróciła uwagę, że wysokość marży nie jest jedynie efektem wzrostu kosztów funkcjonowania firmy, zerwania łańcuchów dostaw czy spadku konsumpcji, ale też pochodną decyzji biznesowych.

- Nasze badanie pokazało, że firmy za rzadko sięgają po bardziej zaawansowane sposoby kształtowania marż takie, jak rozwój marek własnych, czy inwestycje w nowe technologie - wskazała.

Oto jak firmy reagują na kryzys

Dodała, że firmy, które obniżyły marże, wykazywały przy tym większą aktywność w poszukiwaniu innych sposobów kształtowania marż niż podnoszenie cen.

- Firmy, które obniżył marże, częściej redukowały koszty przedsiębiorstwa, zmieniały dostawców towarów lub ofertę asortymentową - podsumowała Dębkowska.

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny; przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce, z uwzględnieniem sytuacji międzynarodowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
xxx
11 miesięcy temu
Nabrali kredytów, leasingów to teraz płacz i lament. Nikt o tym nic nie mówi i nie pisze tylko w kółko to samo - koszty pracowników, energii , łańcuchów dostaw itp. A to jest również przyczyna podnoszenia cen i windowania marż bo roboty co raz mniej a kredytu/leasingu co raz więcej!!!
logiczny
11 miesięcy temu
Eskimosi + napędzają proceder inflacyjny bo na tym zarabiają na oszczędnych i ciężko pracujących gojach ☝️🤷‍♀️
Kaszub
11 miesięcy temu
Firmy podnoszą ceny bo chcą mieć nadzwyczajne zyski. Dla ciekawości jeżeli w latach 2020 i 2021 spółki giełdowe wypłacały dywidendę na poziomie 100 to obecnie wypłacają za 2022 r. dywidendę na poziomie 230, czyli 2,3 razy więcej. To znaczy, że biedy to one nie mają. A ponoć strasznie je łupie fiskus premiera Morawieckiego. Treści publikacji nie trzymają się kupy. A skąd wzrosty wpływów budżetowych z podatku z CIT, przecież CIT nie płaci się od straty tylko od zysku.
Iga
11 miesięcy temu
Pracuję dla duzej sieciowki medycznej jako sredni personel. Ceny dla pacjentow ida w górę min 2x w roku ale dla nas na pensje juz nie.. Nie polecam
set
11 miesięcy temu
Napisałem do jednej dużej firmy ubezpieczeniowej takiego maila "Witam jako, że są Państwo firmą z obszaru zarządzania prawdopodobieństwem, to mam pytanie z pytaniem, czy mógłbym prosić konslutacje w pewnej sprawie? Stworzyłem technologię do tworzenia stron internetowych, jakoś tam działa i właśnie kończę projekt który ma prezentować możliwości tego. Jest to gra która operuje na definicjach z życia społecznego także na tych globalnych. Jest to gra komputerowa która docelowo opierać się będzie na rachunku prawdopodobieństwa, zrobiona z lekkim przymrużeniem oka, bo chodzi głównie żeby przedstawić możliwości tego mojego rozwiązania. I tylko bym potrzebował opinii w stylu "czy to mogłoby tak wyglądać". Jeśli tak bym podesłał adres tej gry, przedstawił na czym to polega i poprosił o zopiniowanie. W wolnej chwili by Państwo spojrzeli i odpowiedzieli. Z góry dziękuję za odpowiedź." - odpowiedź to "Nie zajmujemy się takimi sprawami" . W tej firmie wyrugowano określenie "drugi człowiek" , nie interesuje ich sposób myślenia czlowieka z którego technologii będą korzystać (putin zły - a ja to nie, putin wyprodukuje gaz, firma kupi, polacy od niej - sankcje po polsku), nie ma dla nich określenia "e-gaming". Jaka może być wycena giełdowa firmy ubezpieczeniowej która nie zajmuje się takimi sprawami? Jak ta firma ocenia swój "target" bez tych pojęć? Pytanie, czy powinienem upubliczniać nazwy takich firm i jaka może być wycena giełdowa takich podmiotów gospodarczych.