Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Janoś
Krzysztof Janoś
|
aktualizacja

Zwrot pieniędzy za bilety lotnicze. Bruksela chce karać za nieprzestrzeganie praw pasażerów

24
Podziel się:

12 państw członkowskich poinformowało Komisję Europejską o postępach w zwracaniu pieniędzy za anulowane loty. Bruksela nie jest zadowolona z tego, jak te procedury funkcjonują. UE za nieprawidłowości w tym zakresie grozi podjęciem odpowiednich kroków. Polska zapewnia, że u nas wszystko gra.

Lotniska już szykują się na powrót pasażerów, ale ci czekają na zwrot pieniędzy za niezrealizowane bilety.
Lotniska już szykują się na powrót pasażerów, ale ci czekają na zwrot pieniędzy za niezrealizowane bilety. (PAP)

- W żaden sposób nie podważam prawa konsumentów do zwrotu środków wydatkowanych na opłacenie przelotu - zapewnił w piśmie, z którym zapoznała się PAP, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Jak już pisaliśmy w money.pl, sprawa jest poważną przeszkodą w powrocie biur turystycznych do normalnego funkcjonowania.

Zobacz także: Krzysztof Simon nie wierzy w reżim sanitarny na stadionach. "Życzę powodzenia temu kto będzie miał nad tym zapanować"

- Tych pieniędzy jest tak dużo, że jak nikt się za to nie weźmie, to jesteśmy ugotowani. Ludzie ciągle do nas przychodzą po zwrot za bilety lotnicze i nie wiemy, co im powiedzieć. Przewoźnicy nas ignorują, choć KE nakazuje im oddać pieniądze - mówiła Barbara Zabieglik z Dolnośląskiej Izby Turystyki.

To też oczywiście problem dla milionów indywidualnych klientów linii lotniczych, którzy nie mogą doprosić się zwrotu pieniędzy za bilety.

Wszystko za sprawą lotów, które ze względu na koronawirusa i zamknięte granice zostały po prostu odwołane. Jak mówiła Zabieglik, KE rzeczywiście wielokrotnie podkreślała, że zgodnie z unijnym prawem linie lotnicze muszą zwracać pieniądze za niewykorzystane bilety, jeśli klient nie zgodzi się na przyjęcie w zamian voucherów.

Rzecz jednak wygląda obecnie tak, ze vouchery owszem są wydawane, a na pieniądze trzeba cierpliwie czekać.

- W przypadku każdego odwołanego lotu Ryanair zapewnia klientom wszystkie opcje określone w przepisach UE - mówiła money.pl Olga Pawlonka z linii Ryanair. Czas obsługi zwrotów gotówki trwa dłużej, bo przewoźnik musi przetworzyć 10 tys. razy więcej anulowań niż zwykle. Stąd też wynikać mają trudności w kontakcie z firmą.

Mimo tych zapewnień Polska była jednym z 14 krajów członkowskich, do których KE skierowała pisma dotyczące problemów z respektowaniem prawa pasażerów.

Wcześniej nasz rząd wraz z 11 innymi członkami UE zaproponował, by zmienić prawo i dać liniom możliwość oferowania jedynie voucherów. To oczywiście w celu ratowania kondycji finansowej przewoźników.

KE martwi się jednak o pasażerów, którzy, w jej ocenie, powinni mimo pandemii mieć prawo odzyskać pieniądze. Nie powinni swoim kosztem ratować przewoźników. Stąd ostrzeżenie o możliwości podjęciu przez KE specjalnych procedur, które miałyby wymusić szybszą wypłatę zwrotów.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(24)
wawa
4 lata temu
wszystko gra to chyba na kontach pisowskich żon --miałem z zoną w maju leciec do NOWEGO YORKU BILET 4500ZŁ OD maja czekam na zwrot pieniedzy i nic cicho
rycho
4 lata temu
Pispanom kasa sie zgadza bo ich elektorat najdalej lata do biedronki bo na tyle tylko staje 500+. Ci co lataja dalej musza u3mac armie prezesow z politycznego nadania.
aaa
4 lata temu
mi tak samo ryanair przetrzymuje pieniądze, do tego poukrywali wszelkie informacje kontaktowe - jak to nazwać?
cleo
4 lata temu
TO nie Polska a linie lotnicze kombunuja zeby kasy nie zwracac! Lot zwraca /tak do wiadomosci/ gorzej z ryaneirem lub wizzerem. Wiec nie plujcie tu brejzole
klientLOT
4 lata temu
Nic nie gra kolejne bezczelne kłamstwo rządzących. .Odwołano moje loty wykupione w PLL LOT !!! do Kanady podano mi numer na który mam zdzwonić, zadzwoniłem !!!. Wyraziłem wolę odzyskania pieniędzy zresztą nawet niczego mi nie proponowano ale i tak bym żadnego vouchera nie przyjął bo co będzie za rok??? !!! poinformowano mnie, ze standardowo LOT zwraca w 2 tygodnie ale wirus to do miesiąca. Dobrze rozumiem, mija miesiąc dzwonię no jest pan w kolejce, pytam zwracacie czy tylko kłamiecie, ze zwracacie !! ??? cisza. Mija już 2 miesiące a prawie 5 tys nie widać i nie słychać. czy polski rząd ma jakieś hamulce w kłamaniu ?? oszukiwaniu ??. Informuję panie morawiecki, że niedługo pański nos sięgnie Moskwy !!!
...
Następna strona