Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|

Dropshipping – czym jest i od czego zacząć?

1
Podziel się:

Branża e-commerce dynamicznie się rozwija, także w Polsce. Paradoksalnie pomogła w tym pandemia COVID-19 i towarzyszące jej lockdowny. Z raportu Gemius z 2021 roku wynika, że 77 proc. polskich internautów kiedykolwiek robiło zakupy online. Z analizy PWC wynika, że polski rynek handlu elektronicznego wart był w 2022 roku ponad 100 mld zł. W jego ramach rozwija się nowy trend e-commerce, jakim jest dropshipping. Na czym polega i jak można na tym zarabiać?

Dropshipping – czym jest i od czego zacząć?
Dropshipping - na czym polega? (unsplash.com)

Czym jest dropshipping?

Pojęcie dropshippingu jest nierozerwalnie związane ze sferą e-commerce. To model działania sklepu internetowego, w którym sprzedający nie musi mieć fizycznie na stanie w swoim magazynie lub w innym miejscu sprzedawanych towarów. Oferuje bezpośrednią wysyłkę produktów z magazynów producentów czy hurtowni do klienta, dzięki czemu zmniejsza przede wszystkim swoje koszty działalności. Nie zamraża pieniędzy w towarze, nie musi wynajmować magazynów czy organizować wysyłki towarów. 

W dropshipingu jako sprzedający tak naprawdę jesteś pośrednikiem w zbywaniu towarów, które oferujesz swoim klientom. Właściwie stwarzasz im możliwość zakupu. 

Cykl zamówienia wygląda następująco:

  • sprzedający w modelu dropshipping dodaje produkty na sprzedaż w sklepie,
  • klient zamawia wybrane towary i opłaca zamówienie,
  • sprzedawca wysyła zamówienie do hurtowni czy producenta,
  • hurtownia lub producent organizują wysyłkę zamówionych towarów pod wskazany adres klienta indywidualnego. 

Charakterystyczne przy prowadzeniu sklepu dropshippingowego jest to, że przesyłka towarów do klienta leży w gestii zewnętrznej firmy kurierskiej. 

Obowiązki właściciela e-biznesu dropshippingowego

Osoba prowadząca sklep internetowy w modelu logistycznym dropshippingu zajmuje się w pierwszej kolejności pozyskiwaniem klientów i ich obsługą, ale jedynie przedsprzedażową i w trakcie sprzedaży. Realizuje wszelkie formalności, jakie wiążą się ze zbyciem towarów. Może też zajmować się reklamacjami i zwrotami.

Z drugiej strony właściciel sklepu internetowego w takim przypadku ustala warunki współpracy z hurtownią czy producentem, który dostarczy kupione przez klientów w e-sklepie towary. 

Jak zacząć dropshipping?

Stworzenie własnego biznesu w branży e-commerce w oparciu o dropshipping nie jest trudnym zadaniem. Nie potrzebujesz dużych nakładów kapitału na początek, dlatego jest to biznes, którego spróbować może prawie każdy, kto chciałby się sprawdzić w roli przedsiębiorcy i handlowca. 

Pierwszym krokiem, by rozpocząć swój dropshipping, jest określenie, co właściwie chcesz oferować klientom. Możliwości są wręcz nieograniczone, ale najlepiej przynajmniej na początek wybierz jeden rodzaj produktów lub ich grupę, jakie będziesz sprzedawać. Wybierz towary, w przypadku których konkurencja rynkowa nie jest bardzo duża, a przy tym istnieje na nie popyt. 

Nie musisz od razu rejestrować działalności gospodarczej w CEIDG, ponieważ możesz rozkręcać biznes dropshippingowy bez rejestracji. Uwaga! Pamiętaj przy tym, że bez formalnej rejestracji działalności możesz legalnie zarobić miesięcznie nie więcej, niż wynosi połowa stawki wynagrodzenia minimalnego na rok. Powyżej tej kwoty rejestracja jest już wymagana, a przy tym musisz płacić podatek od dochodów do urzędu skarbowego oraz składki do ZUS

Kolejnym krokiem jest stworzenie sklepu internetowego, czyli przestrzeni, w której będziesz oferował i promował sprzedawane produkty. Dla oszczędności możesz skorzystać z darmowego oprogramowania e-commerce. Gotowy sklep internetowy można też w pewnym zakresie dostosować do Twoich wymagań, a w modelu abonamentowym, kiedy płacisz stałą stawkę miesięczną za korzystanie z silnika e-sklepu, korzystasz ze wsparcia technicznego, a także integracji z platformami e-commerce’owymi.

Nie możesz nic sprzedawać, jeśli nie będziesz mieć pewności, że fizycznie towar dotrze do Twojego klienta. Przy realizacji biznesu powinieneś podpisać z hurtownią, z której będziesz sprzedawał produkty w e-sklepie klientom, odpowiednią umowę. To po jej stronie będą leżały wysyłki towarów, dzięki czemu cały proces sprzedaży wymaga od Ciebie, jako właściciela e-commerca, mniejszego nakładu pracy. Najprościej jest połączyć sklep dropshippingowy z wybraną hurtownią. Integracja pozwoli Ci sprzedawać asortyment partnera klientom, bez konieczności przygotowywania na własną rękę tytułów i opisów produktów czy ich zdjęć. Produkty i ich karty zostaną zaimportowane do sklepu internetowego automatycznie. 

Pozostaje już tylko kompleksowe pozycjonowanie sklepu, jego promowanie i reklama, także z wykorzystaniem nowoczesnych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. 

Zalety i wady dropshippingu

Czy warto skorzystać z dropshippingu? Z pewnością ma on wiele zalet:

  • niskie koszty wejścia,
  • brak konieczności posiadania wysokiego kapitału na rozkręcenie biznesu,
  • brak konieczności organizowania samodzielnie wysyłki,
  • brak konieczności magazynowania towarów,
  • możliwość importu opisów i zdjęć produktów z hurtowni dropshippingu,
  • możliwość prowadzenia sklepu z dowolnego miejsca na Ziemi,
  • brak konieczności rejestrowania działalności (przynajmniej na początku).

To wszystko sprawia, że można stać się właścicielem e-sklepu i go rozkręcić bez potrzeby kupowania towarów, które są w nim oferowane. Wadą modelu dropshippingu jest to, że nie masz kontroli nad procesem wysyłki przedmiotów do klienta, a ewentualne zwroty i reklamacje obarczają właśnie Ciebie. Jeśli więc zawierasz umowę o współpracę i dostawy wielkogabarytowych produktów z hurtowni, dropshipping spowoduje, że będziesz musiał na własną rękę wygospodarować miejsce na ich przechowywanie, gdy klient je odeśle. 

Zasadniczo jednak dropshipping to dobry, nowoczesny sposób na prowadzenie biznesu w strefie e-commerce. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
Prezydent2025
rok temu
To zwykły kolejny pośrednik. To, że nie sprzedaje na bazarze obrazków oferowanych towarów a w Internecie nie ma znaczenia. To tylko kanał dystrybucji.