Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|

Hiperautomatyzacja w e-commerce

1
Podziel się:

U progu nowego tysiąclecia wizja zautomatyzowanego, pełnego robotów świata, w którym ludzie żyją tylko dzięki swoim cyfrowym awatarom, towarzyszyła jedynie filmom i książkom z kategorii science fiction. Jak pokazuje praktyka, cywilizacja zmierza jednak właśnie w kierunku już nie tylko automatyzacji, ale nawet hiperautomatyzacji. Jak przejawia się to w branży e-commerce?

Hiperautomatyzacja w e-commerce
Wykorzystanie hiperautomatyzacji w e-commerce. (unsplash.com)

Co należy rozumieć przez pojęcie hiperautomatyzacji?

Termin hiperautomatyzacja jest nierozerwalnie związany z automatyzacją jako taką. Chodzi więc o wysoki poziom automatyzacji różnych procesów, które dotychczas wykonywane były przez człowieka. Automatyzacja jest wyraźnie widoczna chociażby w przypadku zakładów produkcyjnych. Linie, które w nich funkcjonują, często są w pełni zautomatyzowane, a pracownik jedynie steruje procesami, które zachodzą w ich obrębie.

Pojęcie hiperautomatyzacji po raz pierwszy zostało użyte przez specjalistów z firmy doradczej Gartner z USA. To odmiana automatyzacji, która wykracza dalece poza robotyzację procesów. Hiperautomatyzacja zakłada tworzenie niezależnych względem człowieka systemów, które mają być zdolne do realizowania nawet najbardziej skomplikowanych zadań, w tym koncepcyjnych, takich jak podejmowanie autonomicznych decyzji. 

W ramach hiperautomatyzacji kompleksowo wykorzystuje się dostępne narzędzia z zakresu:

Ma to na celu przekształcenie przedsiębiorstwa w taki sposób, by stało się nowocześniejsze i było zarządzane znacznie sprawniej. 

Jakie zalety ma hiperautomatyzacja?

W wielu różnych gałęziach gospodarki w przyszłości albo nawet już dziś może przydać się hiperautomatyzacja. Przyspiesza ona wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w branży handlu elektronicznego i nie tylko. Jest w stanie zwiększyć wydajność realizowanych procesów. Do jej wielu zalet należy zaliczyć:

  • zoptymalizowanie łańcucha dostaw dostępnego całą dobę,
  • przewidywanie i dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb klientów,
  • poprawę wydajności łańcucha dostaw,
  • możliwość analizowania dużych zbiorów danych dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu,
  • odciążenie pracowników, którzy mogą zająć się bardziej skomplikowanymi zadaniami, przynoszącymi wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa,
  • ograniczenie popełnianych błędów,
  • redukcję kosztów operacyjnych,
  • możliwość zrównoważonego gospodarowania łańcuchami dostaw,
  • zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez usprawnienie różnych procesów i eliminację pomyłek. 

Przykłady zastosowania hiperautomatyzacji w e-commerce

Branża e-commerce rozwija się głównie dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii, w tym rozwiązań cyfrowych. Hiperautomatyzacja pozwala na usprawnienie wielu procesów w handlu elektronicznym. 

Można przedstawić wiele przykładów zastosowania idei hiperautomatyzacji w e-commerce:

  • Prognozowanie popytu generowanego przez konsumentów – boty internetowe gromadzą i analizują historyczne dane dotyczące sprzedaży oraz inne cenne parametry rynkowe dla przewidywania przyszłego popytu, do którego można dostosować wielkość produkcji czy zaplanować dostawy surowców i półproduktów albo gotowych towarów. Hiperautomatyzacja w takim wymiarze pozwoli, by e-sklep dysponował na przykład taką wielkością asortymentu, jaka w danej chwili jest rzeczywiście potrzebna – dopasowana do istniejącego zapotrzebowania.
  • Zarządzanie zamówieniami – klientom e-sklepów zależy, by w możliwie najkrótszym czasie otrzymali dostawę zamówionych towarów. Hiperautomatyzacja może w tym pomóc, ponieważ system elektroniczny mógłby pozwolić na precyzyjne informowanie klientów o ewentualnych opóźnieniach w kompletowaniu zamówienia, w jego wysyłce czy o godzinie dostawy. Umożliwia to optymalizację łańcucha zamówień od producenta do konsumenta.
  • Obsługa klientów – za pośrednictwem botów zdolnych do naśladowania powtarzalnych wypowiedzi człowieka, opierających się na określonych regułach i uporządkowanych danych do wykonywania konkretnych działań. 
  • Usługa wspierania klientów – odpowiadanie na wiadomości i e-maile przez chatboty, przeprowadzanie rozmów telefonicznych z użyciem robotów konwersacyjnych czy wprowadzanie zmian w danych klientów na podstawie uzyskanych informacji. 

Hiperautomatyzacja, dzięki łączeniu wielu nowoczesnych technologii, umożliwia zwiększenie stopnia automatyzacji wielu zadań o powtarzalnym charakterze. Staje się powoli narzędziem idealnym do osiągnięcia cyfrowej transformacji np. e-sklepów. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
Kazik
rok temu
Mam tylko nadzieję, że za kilka dekad jakiś ekspert napisze aplikację, która pozwoli Kowalskiej zrozumieć o co w tym interesie chodziło. Wtedy pewnie będzie obowiązywać podobna zasada jak dziś w sprzedaży praw do emisji czyli Kowalska dostanie pulę, z której będzie mogła kupić od AI to i owo.