Jak e-commerce może wykorzystać sztuczną inteligencję?

Inteligencja, czyli zdolność kojarzenia ze sobą różnych faktów i informacji oraz wykorzystywania ich w adekwatny sposób, to cecha odróżniająca człowieka od innych istot. Coraz częściej mówi się jednak o tzw. sztucznej inteligencji – AI. Czym ona jest i jak można ją wykorzystywać w e-commerce?

Sztuczna inteligencja może rozwiązywać złożone problemy i spełniać potrzeby użytkowników w różnych dziedzinach życia. Sztuczna inteligencja w e-commerce. Zastosowanie AI w e-commerce.Sztuczna inteligencja w e-commerce.
Źródło zdjęć: © unsplash.com

Gdzie wykorzystywana jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja, czyli w skrócie AI – od anglojęzycznego pojęcia artificial intelligence – to przyszłość ludzkości. Już dziś pojawia się coraz więcej przykładów wykorzystania jej w praktyce. Przez pojęcie "sztuczna inteligencja" należy rozumieć system, który gromadzi i wykorzystuje, a także analizuje zebrane dane i na ich podstawie jest w stanie podejmować decyzje o działaniu lub jego zaniechaniu. Sztuczna inteligencja może rozwiązywać złożone problemy i spełniać potrzeby użytkowników w różnych dziedzinach życia. Potrzebuje jedynie informacji, by móc je przeanalizować i wyciągnąć wnioski.

Często nie zdajemy sobie sprawy, że korzystamy ze sztucznej inteligencji. Oto przykłady jej zastosowania:

  • cyfrowi asystenci wykorzystywani w telefonach, komputerach czy tabletach;
  • inteligentne systemy wentylacji, rekuperacji i klimatyzacji;
  • wyszukiwanie danych w internecie;
  • tłumaczenia maszynowe;
  • bezpieczeństwo cybernetyczne;
  • optymalizowanie produktów i ścieżek sprzedaży na platformach e-commerce;
  • autonomiczne samochody bez kierowców;
  • internet rzeczy – np. podłączone do sieci odkurzacze, zegarki, lodówki, kawiarki itp.;
  • zakupy i reklama online;
  • inteligentne rolnictwo – np. nawadnianie czy karmienie zwierząt;
  • roboty używane w fabrykach. 

Co zaliczamy do sztucznej inteligencji?

Ciągły rozwój sztucznej inteligencji, z jakim mamy do czynienia obecnie, powoduje, że lista rozwiązań, które się do niej zaliczają, cały czas się poszerza. Wyróżnia się przy tym różne rodzaje sztucznej inteligencji:

  • oprogramowanie komputerowe i aplikacje mobilne,
  • roboty, samochody autonomiczne, drony itp.

W ten sposób wymieniliśmy dwa typy AI – z jednej strony to oprogramowanie, które może być wdrażane w różnych systemach, a z drugiej fizyczna postać z wdrożoną AI, jak roboty. W sieci popularnym narzędziem wykorzystującym sztuczną inteligencję są chatboty prowadzące konwersacje z użytkownikami w ramach obsługi klienta czy wirtualni asystenci. 

Jak e-commerce może wykorzystać sztuczną inteligencję?

Sztuczna inteligencja jest stosowana w e-commerce na wiele sposobów. Dostarcza m.in. spersonalizowanych rekomendacji dla klientów podczas dokonywania zakupów online, a to wszystko za sprawą historii Twoich wyszukiwań i zrealizowanych transakcji albo zakupów online. 

W branży e-commerce sztuczna inteligencja nie jest właściwie niczym nowym. Handel elektroniczny może rozwijać się na podstawie rozwiązań z zakresu AI. Technologia ta ewoluuje w szybkim tempie, a jej potencjał dostrzega coraz więcej osób decyzyjnych w e-commerce. Najlepszym tego przykładem jest narzędzie sztucznej inteligencji – ChatGPT. 

Jest on systemem od OpenAI, który generuje odpowiedzi na zadawane przez użytkowników pytania. Brzmi znajomo? Owszem, ChatGPT działa na zasadzie chatbota, ale różni go od niego duży potencjał w marketingu online oraz SEO. Wszystko dlatego, że jest w stanie podawać użytkownikowi nie tylko wcześniej zdefiniowane odpowiedzi w ramach prowadzonej komunikacji na odległość, lecz także całe teksty na podstawie dostępnych w sieci materiałów. Tworzy listę tematów, wykorzystując w tym celu słowa kluczowe. Może tłumaczyć treści czy tworzyć meta title i meta description. Przy pozycjonowaniu sklepów internetowych i platform sprzedażowych ma to więc ogromne znaczenie i staje się dużym ułatwieniem dla zarządzających witrynami e-commerce. 

Inną propozycją względem ChatGPT, która znajdzie zastosowanie w branży e-commerce, jest aplikacja od Google – Bard. Oparta na sztucznej inteligencji będzie korzystać z innego języka niż ChatGPT i będzie zintegrowana z wyszukiwarką i innymi usługami Google. Według zapowiedzi swoich twórców już wkrótce Bard ma całkowicie odmienić sposób poszukiwania informacji w sieci przez użytkowników, a więc również wyszukiwania ofert sprzedaży w branży e-commerce przez potencjalnych klientów. 

Wybrane dla Ciebie

Fotowoltaika stanie się obowiązkowa w Polsce. Komisja Europejska określiła harmonogram
Fotowoltaika stanie się obowiązkowa w Polsce. Komisja Europejska określiła harmonogram
Ukraina otrzyma 17 systemów Patriot. Trump ogłasza kluczowe wsparcie dla Kijowa
Ukraina otrzyma 17 systemów Patriot. Trump ogłasza kluczowe wsparcie dla Kijowa
Nierówności płacowe widać coraz wyraźniej. Oto, co mówi analiza pierwszych danych z 2025 roku
Nierówności płacowe widać coraz wyraźniej. Oto, co mówi analiza pierwszych danych z 2025 roku
Rosyjski rynek akcji reaguje wzrostami na zapowiedzi Trumpa
Rosyjski rynek akcji reaguje wzrostami na zapowiedzi Trumpa
Gorzkie słowa po decyzji Trumpa w sprawie Rosji. "50 dni to bardzo długo"
Gorzkie słowa po decyzji Trumpa w sprawie Rosji. "50 dni to bardzo długo"
Skuteczne cła na Rosję? W to trudno uwierzyć [OPINIA]
Skuteczne cła na Rosję? W to trudno uwierzyć [OPINIA]
Polacy w PPK. Zaskakujące dane
Polacy w PPK. Zaskakujące dane
Niemiecki eksport pod presją. Bank centralny wzywa do reform
Niemiecki eksport pod presją. Bank centralny wzywa do reform
Pożar hali produkcyjnej w Siemianowicach Śląskich. Wszystko co wiemy o groźnym incydencie
Pożar hali produkcyjnej w Siemianowicach Śląskich. Wszystko co wiemy o groźnym incydencie
Rosja przejmuje amerykańską firmę. To pierwszy taki przypadek
Rosja przejmuje amerykańską firmę. To pierwszy taki przypadek
Trump naciska na Fed, by obniżył stopy procentowe do 1 proc. Eksperci ostrzegają przed zagrożeniami
Trump naciska na Fed, by obniżył stopy procentowe do 1 proc. Eksperci ostrzegają przed zagrożeniami
Sprzedaż i wynajem mieszkań przez internet pod lupą fiskusa
Sprzedaż i wynajem mieszkań przez internet pod lupą fiskusa