Jak e-commerce może wykorzystać sztuczną inteligencję?

Inteligencja, czyli zdolność kojarzenia ze sobą różnych faktów i informacji oraz wykorzystywania ich w adekwatny sposób, to cecha odróżniająca człowieka od innych istot. Coraz częściej mówi się jednak o tzw. sztucznej inteligencji – AI. Czym ona jest i jak można ją wykorzystywać w e-commerce?

Sztuczna inteligencja może rozwiązywać złożone problemy i spełniać potrzeby użytkowników w różnych dziedzinach życia. Sztuczna inteligencja w e-commerce. Zastosowanie AI w e-commerce.Sztuczna inteligencja w e-commerce.
Źródło zdjęć: © unsplash.com

Gdzie wykorzystywana jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja, czyli w skrócie AI – od anglojęzycznego pojęcia artificial intelligence – to przyszłość ludzkości. Już dziś pojawia się coraz więcej przykładów wykorzystania jej w praktyce. Przez pojęcie "sztuczna inteligencja" należy rozumieć system, który gromadzi i wykorzystuje, a także analizuje zebrane dane i na ich podstawie jest w stanie podejmować decyzje o działaniu lub jego zaniechaniu. Sztuczna inteligencja może rozwiązywać złożone problemy i spełniać potrzeby użytkowników w różnych dziedzinach życia. Potrzebuje jedynie informacji, by móc je przeanalizować i wyciągnąć wnioski.

Często nie zdajemy sobie sprawy, że korzystamy ze sztucznej inteligencji. Oto przykłady jej zastosowania:

  • cyfrowi asystenci wykorzystywani w telefonach, komputerach czy tabletach;
  • inteligentne systemy wentylacji, rekuperacji i klimatyzacji;
  • wyszukiwanie danych w internecie;
  • tłumaczenia maszynowe;
  • bezpieczeństwo cybernetyczne;
  • optymalizowanie produktów i ścieżek sprzedaży na platformach e-commerce;
  • autonomiczne samochody bez kierowców;
  • internet rzeczy – np. podłączone do sieci odkurzacze, zegarki, lodówki, kawiarki itp.;
  • zakupy i reklama online;
  • inteligentne rolnictwo – np. nawadnianie czy karmienie zwierząt;
  • roboty używane w fabrykach. 

Co zaliczamy do sztucznej inteligencji?

Ciągły rozwój sztucznej inteligencji, z jakim mamy do czynienia obecnie, powoduje, że lista rozwiązań, które się do niej zaliczają, cały czas się poszerza. Wyróżnia się przy tym różne rodzaje sztucznej inteligencji:

  • oprogramowanie komputerowe i aplikacje mobilne,
  • roboty, samochody autonomiczne, drony itp.

W ten sposób wymieniliśmy dwa typy AI – z jednej strony to oprogramowanie, które może być wdrażane w różnych systemach, a z drugiej fizyczna postać z wdrożoną AI, jak roboty. W sieci popularnym narzędziem wykorzystującym sztuczną inteligencję są chatboty prowadzące konwersacje z użytkownikami w ramach obsługi klienta czy wirtualni asystenci. 

Jak e-commerce może wykorzystać sztuczną inteligencję?

Sztuczna inteligencja jest stosowana w e-commerce na wiele sposobów. Dostarcza m.in. spersonalizowanych rekomendacji dla klientów podczas dokonywania zakupów online, a to wszystko za sprawą historii Twoich wyszukiwań i zrealizowanych transakcji albo zakupów online. 

W branży e-commerce sztuczna inteligencja nie jest właściwie niczym nowym. Handel elektroniczny może rozwijać się na podstawie rozwiązań z zakresu AI. Technologia ta ewoluuje w szybkim tempie, a jej potencjał dostrzega coraz więcej osób decyzyjnych w e-commerce. Najlepszym tego przykładem jest narzędzie sztucznej inteligencji – ChatGPT. 

Jest on systemem od OpenAI, który generuje odpowiedzi na zadawane przez użytkowników pytania. Brzmi znajomo? Owszem, ChatGPT działa na zasadzie chatbota, ale różni go od niego duży potencjał w marketingu online oraz SEO. Wszystko dlatego, że jest w stanie podawać użytkownikowi nie tylko wcześniej zdefiniowane odpowiedzi w ramach prowadzonej komunikacji na odległość, lecz także całe teksty na podstawie dostępnych w sieci materiałów. Tworzy listę tematów, wykorzystując w tym celu słowa kluczowe. Może tłumaczyć treści czy tworzyć meta title i meta description. Przy pozycjonowaniu sklepów internetowych i platform sprzedażowych ma to więc ogromne znaczenie i staje się dużym ułatwieniem dla zarządzających witrynami e-commerce. 

Inną propozycją względem ChatGPT, która znajdzie zastosowanie w branży e-commerce, jest aplikacja od Google – Bard. Oparta na sztucznej inteligencji będzie korzystać z innego języka niż ChatGPT i będzie zintegrowana z wyszukiwarką i innymi usługami Google. Według zapowiedzi swoich twórców już wkrótce Bard ma całkowicie odmienić sposób poszukiwania informacji w sieci przez użytkowników, a więc również wyszukiwania ofert sprzedaży w branży e-commerce przez potencjalnych klientów. 

Wybrane dla Ciebie
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025