Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania

Przewoźnicy kolejowi, uczestniczący w konkursie CUPT na warte 1,5 mld zł dofinansowanie UE na tabor mogą mieć problem z rozliczeniem dotacji z tego i innych programów unijnych - informuje piątkowy "Puls Biznesu".

PKP; pociąg; kolej; dworzec; warszawa centralna„PB": Firmom kolejowym grozi zwrot dotacji UE na pociągi
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Grand Warszawski
Malwina Gadawa
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

Kolejne zagrożenie pojawia się przed firmami kolejowymi ubiegającymi się o unijne dotacje warte 1,5 mld zł na zakup taboru. Jak wskazuje "Puls Biznesu", uczestnicy konkursu organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych mogą mieć trudności z rozliczeniem tych środków w przyszłości z powodu skomplikowanych przepisów unijnych.

Przewoźnicy mogą mieć problem z unijnymi dotacjami

Dotacje mają pokryć do 50 proc. kosztów taboru, co pozwala na zakup pociągów za co najmniej 3 mld zł. Pomoc finansową mogą uzyskać organizatorzy przewozów, w tym samorządy marszałkowskie i przewoźnicy.

Tańsze, ale gorsz? Ekspert wprost o chińskich autach

"Beneficjenci z drugiej grupy muszą jednak liczyć się z tym, że za kilka lat Bruksela zażąda zwrotu dotacji. Nie tylko uzyskanych w bieżącym konkursie. Ryzyko wiąże się z unijnym IV pakietem kolejowym, zgodnie z którym po 2030 r. przewoźnicy będą realizować przewozy publiczne na podstawie tzw. umów PSC zawartych w postępowaniach konkurencyjnych" - ostrzega "PB".

"Konkurs CUPT może być rozstrzygnięty wiosną 2026 r. Na dostawy nowego taboru potrzeba minimum trzech lat. Nowe pojazdy pojawią się więc na rynku nie wcześniej niż w 2029 r. Wraz z uruchomieniem IV pakietu kolejowego przewoźnicy mogą mieć nowy tabor, ale nie wiadomo, czy wygrają przetargi na przewozy na liniach, na które go kupili" - tłumaczy Michał Beim z Instytutu Sobieskiego.

Dodatkowo, ekspert Wojciech Zdanowski, przewodniczący Rady Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych oraz wiceprezes Kolei Dolnośląskich zwraca uwagę na możliwe kuriozalne sytuacje.

"Może dojść do kuriozalnej sytuacji. W razie przegrania przetargu przewoźnik, który otrzymał dofinansowanie na zakup taboru, będzie musiał zwrócić niemal całość otrzymanej kwoty" – wyjaśnia Zdanowski, zaznaczając, że to ryzyko znacząco wpływa na decyzje dotyczące inwestycji w nowoczesne pociągi.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE