Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

PKP Intercity wraca na zakupy. Przewoźnik szuka nowych piętrowych pociągów

8
Podziel się:

Spółka PKP Intercity ogłosiła nowy przetarg na dostawę kilkudziesięciu piętrowych pociągów typu push-pull. Mowa zarówno o wagonach, jak i lokomotywach. To kolejne podejście przewoźnika do zakupów. Poprzednie postępowanie unieważniono przez zbyt wysokie oferty.

PKP Intercity wraca na zakupy. Przewoźnik szuka nowych piętrowych pociągów
Spółka PKP Intercity chce zasilić swój tabor tego typu pociągami piętrowymi (PKP Intercity, PKP Intercity)

Przetarg na dostawę piętrowych pociągów, których brakuje w taborze PKP Intercity, spółka ogłosiła w połowie 2021 r. Okazało się, że oczekiwania rynku nijak się mają do założonego budżetu i terminu realizacji zamówienia.

Jedyną ofertę w postępowaniu złożyło konsorcjum firm Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Opiewała na 7,82 mld brutto, przekraczając kosztorys o blisko 2,5 mld zł. Tak duża różnica w wycenie zadania sprawiła, że przetarg unieważniono.

Spółka nie porzuciła jednak planów taborowych. Przewoźnik przekazał w poniedziałek (31 lipca), że ogłosił nowy przetarg ws. 38 siedmiowagonowych piętrowych pociągów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Kompletnie zaskoczyło PiS". 800 plus to za mało, by znów wygrać wybory

Spółka PKP Intercity zamawia pociągi piętrowe

PKP Intercity przekonuje, że dostosowało nowe postępowanie do potrzeb rynku. Chodzi m.in. o to, że oprócz wstępnej zaliczki, w umowie z wykonawcą znajdą się też płatności cząstkowe. Przykładowo za samo wykonanie pudła każdego pojazdu spółka zapłacić ma 15 proc. wartości ceny jednostkowej danego pojazdu.

Co dokładnie chce zamówić przewoźnik?

Piętrowe składy wagonowe będą nowością we flocie PKP Intercity. Pozwolą na sprawną obsługę pasażerów podróżujących między największymi polskimi aglomeracjami. Piętrowym pociągiem komfortowo będzie mogło podróżować jednocześnie nawet 700 osób" - informuje PKP Intercity.

W kwestii lokomotyw przewoźnik dodaje, że pozwolą one zarówno pchać, jak i ciągnąć składy (stąd push-pull). "Ogranicza to konieczność pracy manewrowej, gdy pociąg ma jechać w odwrotnym kierunku. Ponadto pojazdy objęte zamówieniem, po uzyskaniu dodatkowej homologacji, będą mogły się poruszać także po czeskiej sieci kolejowej" - wyjaśnia państwowa spółka.

Zmienił się też czas, jaki na realizacji zadania będzie miał wykonawca. Wcześniej spółka wymagała, aby cały projekt został zrealizowany do 31 maja 2026 r. Teraz przewidziany czas to maksymalnie 54 miesiące od dnia zawarcia umowy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(8)
luk
10 miesięcy temu
Tylko nie Pesa. W ich piętrowych wagonach wysiada regularnie klimatyzacja. Jesli ma być komfort i jakość, to tylko bombardier.
rast
10 miesięcy temu
Mnie zastanawia dlaczego w Polsce robi się wszystko na odwrót. Remontują dworce, perony, torowiska, a liczba połączeń po za dużymi miastami nadal ograniczona do minimum.
Kasia i Rober...
10 miesięcy temu
25 lat nie jechaliśmy pociągiem, a ostatnio z Katowic do Nowego Sącza super byliśmy w szoku czyściutko wygodnie klimatyzacja, toaleta przestronna pachnąca no szok nie to mieliśmy w pamięci! Potem pojechaliśmy z Katowic do Piły i tak samo wygodnie czyściutko i szybko to jest też ważne gratulujemy w tym względzie i wielu innych Polska się zmieniła przez ostatnie lata i nie ma gadania tak czy siak zmieniła się na lepsze i już!!!!!!
Prezydent2025
10 miesięcy temu
Żołnierza na front trzeba czymś wozić !
Wagoniok
10 miesięcy temu
Mówimy o wagonach czy o pudłach?