PKP Intercity chce kupić nowe wagony piętrowe. Jest jednak poważny problem
Spółka PKP Intercity jest w trakcie intensywnej modernizacji taboru. Od lat próbuje np. kupić kilkadziesiąt nowych wagonów piętrowych. Przewoźnik poznał ofertę konsorcjum firm Pesa i Newag na dostawę pojazdów. Jest ona jednak drastycznie wyższa od założonego budżetu inwestycji.
Przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi państwowy przewoźnik PKP Intercity ogłosił w połowie 2021 r. Spółka wielokrotnie przekładała termin składania ofert. Nieoficjalnym tego powodem, jak podaje "Rynek Kolejowy", jest oczekiwanie na odblokowanie unijnych pieniędzy z KPO.
Termin składania propozycji ostatecznie przypadł na poniedziałek (30 stycznia). W przetargu zgłoszono jedną ofertę. Złożyło ją konsorcjum firm Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Opiewa na 7,82 mld brutto.
Kolejarze nie mają powodów do radości. Jak czytamy na stronie postępowania, budżet zadania ustalono w wysokości ok. 5,4 mld zł. Jedyna oferta przekracza go zatem o ok. 2,5 mld zł oraz ponad 44 proc. Przewoźnik stanął przed dylematem. Musi znaleźć dodatkowe pieniądze, prosić rząd o wsparcie, albo powtórzyć przetarg.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Gigantyczne pieniądze dla PKP Intercity. "Efektywność minimalna. Koszty przerzuca się na pasażera"
Takie wagony chce kupić spółka PKP Intercity
Pociągi typu push-pull składają się z lokomotywy i wagonów, przy czym ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. W przypadku, gdy pociąg ciągnięty jest przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z lokomotywy, a gdy pociąg jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego
Nowoczesne piętrowe składy typu push-pull PKP Intercity chce desygnować do obsługi aglomeracji warszawskiej oraz połączeń z i do Warszawy. Chodzi m.in. o połączenia między stolicą a m.in. Łodzią, Gdynią, Olsztynem czy Krakowem.
W nowych piętrowych push-pullach nie będzie aneksu barowego, jak w wagonach PKP IC typu Flirt czy Dart - informuje "Rynek Kolejowy". Będą za to automaty do sprzedaży przekąsek i napojów.
Nowy tabor dla PKP IC
PKP Intercity od dłuższego czasu jest na zakupach taboru. Przewoźnik w połowie stycznia 2023 r. zakończył odbiór partii 81 wagonów od Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski 697,3 mln zł brutto. Wśród nich jest:
- 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
- 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
- 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Nowoczesne wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących m.in. na trasach: Warszawa – Kraków – Zakopane, Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała, Warszawa – Wrocław – Warszawa, Warszawa – Berlin – Warszawa oraz Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.