Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
LOS
|

PKP Intercity kupi nowe lokomotywy. Polska firma zarobi krocie. To nie koniec zakupów

73
Podziel się:

Państwowy przewoźnik PKP Intercity kontynuuje proces modernizacji taboru. Spółka rozstrzygnęła właśnie przetarg na dostawę 20 lokomotyw. Wpłynęły dwie oferty. Najniższa przekroczyła budżet zadania o ponad 60 mln zł, ale kolejarze zdecydowali, że dołożą pieniędzy i doprowadzili do rozstrzygnięcia. Jednego z wielu, które nas jeszcze czekają.

Śmiertelne potrącenie na torach w Katowicach. Zdj. ilustracyjne
PKP Intercity zamierzają wydać kilkadziesiąt miliardów złotych na modernizację taboru (Facebook, PKP Intercity)

Oferty w przetargu na dostawę 20 elektrowozów PKP Intercity otworzyły w październiku. Wpłynęły dwie, obie od polskich firm - Newag z Nowego Sącza oraz konsorcjum Pesy z Bydgoszczy i Mińska Mazowieckiego. Budżet zadania ustalono na poziomie 463,7 mln zł. Żadna się w nim nie zmieściła.

Newag za dostawę lokomotyw zażądał 524,5 mln zł. Oferta konsorcjum Pesy opiewała na przeszło 561,3 mln zł. Państwowy przewoźnik w tym tygodniu wybrał tę niższą. To nie pierwszy raz, gdy firma z Nowego Sącza wygrywa przetarg PKP IC. W 2018 r. kontrakt na 20 lokomotyw przedsiębiorstwo zdobyło kwotą ponad 367 mln zł.

Co dokładnie zamawia przewoźnik? "Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych" - informuje PKP IC.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wielka Wyprawa Maluchów. Relacja z przejazdu przez kraje bałtyckie.

PKP Intercity inwestuje w tabor

Zakupy elektrowozów to element większych planów inwestycyjnych PKP IC. Spółka do 2030 r. chce całkowicie odnowić swój tabor. W tym celu będzie kupować nowe wagony i lokomotywy, ale też modernizując posiadane. Zamierza na to wydać 24,5 mld zł.

Po modernizacji we flocie przewoźnika będzie 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11 proc. więcej niż obecnie. O 47 proc. zwiększy się również liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109.

"Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull" - informuje PKP Intercity.

Nowe wagony dla połączeń po Polsce, ale też za granicę

Przewoźnik 13 grudnia - jeśli termin nie zostanie przesunięty - pozna natomiast oferty na dostawę 300 nowych wagonów, ale zaznaczmy, że zawarte w zamówieniu prawo opcji da spółce możliwość zamówienia dodatkowych 150 sztuk.

Pojazdy mają się rozpędzać do 200 km/h. Będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP IC planuje uruchamiać do 2030 r.

"Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy" - przekazuje przewoźnik.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(73)
WYRÓŻNIONE
Gui
3 lata temu
160 to pociągi w Europie jeździły w 1950 roku a nie 2022
BARTI
3 lata temu
DO 160 POTRZEBA JEDNEGO MASZYNISTY.POWYŻEJ TEJ PĘDKOĄCI MUSI BYĆ 2 I TO CAŁA PRAWDA A NIE WYKORZYSTANIE SIECI KOLEJOWEJ
ZAN65
3 lata temu
Dwupiętrowe wagony???? To chyba jakaś nowość na skalę światową, bo piętrowe są dosyć popularne. Ciekawe jak będą się mieścić pod wiaduktami, nie mówiąc już o tym że na trasach zelektryfikowanych trzeba by podnosić trakcję. Pismaki piszą bezmyślnie i bez zastanowienia, a z tego wychodzą idiotyzmy.
...
Następna strona