Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
LOS
|

PKP Intercity kupi nowe lokomotywy. Polska firma zarobi krocie. To nie koniec zakupów

35
Podziel się:

Państwowy przewoźnik PKP Intercity kontynuuje proces modernizacji taboru. Spółka rozstrzygnęła właśnie przetarg na dostawę 20 lokomotyw. Wpłynęły dwie oferty. Najniższa przekroczyła budżet zadania o ponad 60 mln zł, ale kolejarze zdecydowali, że dołożą pieniędzy i doprowadzili do rozstrzygnięcia. Jednego z wielu, które nas jeszcze czekają.

PKP Intercity kupi nowe lokomotywy. Polska firma zarobi krocie. To nie koniec zakupów
PKP Intercity zamierzają wydać kilkadziesiąt miliardów złotych na modernizację taboru (Facebook, PKP Intercity)

Oferty w przetargu na dostawę 20 elektrowozów PKP Intercity otworzyły w październiku. Wpłynęły dwie, obie od polskich firm - Newag z Nowego Sącza oraz konsorcjum Pesy z Bydgoszczy i Mińska Mazowieckiego. Budżet zadania ustalono na poziomie 463,7 mln zł. Żadna się w nim nie zmieściła.

Newag za dostawę lokomotyw zażądał 524,5 mln zł. Oferta konsorcjum Pesy opiewała na przeszło 561,3 mln zł. Państwowy przewoźnik w tym tygodniu wybrał tę niższą. To nie pierwszy raz, gdy firma z Nowego Sącza wygrywa przetarg PKP IC. W 2018 r. kontrakt na 20 lokomotyw przedsiębiorstwo zdobyło kwotą ponad 367 mln zł.

Co dokładnie zamawia przewoźnik? "Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych" - informuje PKP IC.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Uwaga na ropę naftową. Na rynku może dokonać się niebezpieczny zwrot

PKP Intercity inwestuje w tabor

Zakupy elektrowozów to element większych planów inwestycyjnych PKP IC. Spółka do 2030 r. chce całkowicie odnowić swój tabor. W tym celu będzie kupować nowe wagony i lokomotywy, ale też modernizując posiadane. Zamierza na to wydać 24,5 mld zł.

Po modernizacji we flocie przewoźnika będzie 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11 proc. więcej niż obecnie. O 47 proc. zwiększy się również liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109.

"Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull" - informuje PKP Intercity.

Nowe wagony dla połączeń po Polsce, ale też za granicę

Przewoźnik 13 grudnia - jeśli termin nie zostanie przesunięty - pozna natomiast oferty na dostawę 300 nowych wagonów, ale zaznaczmy, że zawarte w zamówieniu prawo opcji da spółce możliwość zamówienia dodatkowych 150 sztuk.

Pojazdy mają się rozpędzać do 200 km/h. Będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP IC planuje uruchamiać do 2030 r.

"Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy" - przekazuje przewoźnik.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(35)
ppp
rok temu
Jak by planowali(P) następną kadencje przy władzy to by zamawiali lokomotywy na 250 km/h a tak nie mają interesu zamawiać dla PO i spółki droższych lokomotyw .
Mlem
rok temu
160km/h to się jeździło 20 lat temu na EP09 (właśnie tej widocznej na zdjęciu). A teraz co? Chwalą się że będzie 250km/h do 2030 a w 2022 kupują lokomotywy które pojadą prawie o połowę wolniej. Żenada.
polak
rok temu
miało być 200 km/h a jest znowu 160 km/h !
Prawica
rok temu
Całe 160. Szok. Komedia
Polak
rok temu
160km/h to chyba parowozy?
...
Następna strona