Zegar zaczął tykać. Ruszyły prace nad projektem pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowy na zaprojektowanie pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce, między Łodzią a Warszawą. Zadanie podzielono na trzy części, a każde z nich ma odrębnego wykonawcę. Na realizację dwóch najważniejszych, po których CPK będzie mógł zlecić roboty budowlane, firmy otrzymały blisko półtora roku.

Promocja PKP Intercity - Pendolino - w Warszawie
27.11.2014 Warszawa . Promocja Pendolino z udzialem prezydenta Sopotu Jacka Karnowskiego
Fot. Jacek Marczewski / Agencja Wyborcza.pl
Fot. Jacek Marczewski / Agencja Wyborcza.pl
JACEK KARNOWSKI, POCIAG, /FR/, agx, uwaga pociag, tabliczkaPaństwowa spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała umowy na zaprojektowanie linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Łódź-Warszawa
Źródło zdjęć: © Agencja Wyborcza.pl | Jacek Marczewski
oprac.  LOS
32

Państwowa spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów podpisała umowy na zaprojektowanie 140-kilometrowej linii KDP na trasie Łódź-Warszawa. CPK informuje, że zostali wyłonieni w ramach umowy ramowej na tego typu usługi. Opiewa ona na 7 mld zł netto.

Postępowanie dot. Kolei Dużych Prędkości między aglomeracją łódzką a stolicą kraju zaczęło się na początku sierpnia. Zadanie podzielono na trzy części. Każda z nich ma odrębnego wykonawcę. Umowy z wszystkim opiewają na łączną wartość ponad 300 mln zł netto.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

20 proc. inflacji już w grudniu. Ekonomista kreśli czarny scenariusz: w sylwestra może przyjść zła wiadomość

Centralny Port Komunikacyjny. Projekt linii KDP Łódź-Warszawa

Pierwsza część, za którą odpowiada konsorcjum Biura Projektów "Metroprojekt" wraz z Sud Architekt Polska, polega na zaprojektowaniu trasy od Warszawy do planowanego węzła CPK (bez samego węzła). Drugi kontrakt, który przypadł firmom Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika, zakłada wykonanie analogicznych prac na dalszym fragmencie do Łodzi.

Co ważne, oprócz dokumentacji projektowej wykonawcy będą też mieli załatwić szereg formalności. Chodzi m.in. o uzyskanie pozwolenia na budowę, zgód wodnoprawnych, decyzji lokalizacyjnej oraz opinii na temat wartości nieruchomości.

Trzecie zadanie dot. zaprojektowania radiowego systemu łączności na potrzeby sterowania ruchem na całej 140-kilometrowej trasie. "Projekt sieci GSM-R przygotuje Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu wraz z Biurem Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firmą FONON" - podaje CPK.

Kolej Dużych Prędkości - kiedy planowane otwarcie?

Dwie pierwsze części mają być zrealizowane w niecałe półtora roku. W przypadku zadania dot. projektowania radiowego są to trzy miesiące. Linia KDP ma być - według oficjalnego planu rządu - otwarta przed startem CPK, czyli do 2028 r. Zaznaczmy jednak, że realizacja tego planu według NIK i innych ekspertów jest, delikatnie mówiąc, mało realna.

Niemniej: "Rozpoczęcie przygotowawczych prac budowlanych jest zaplanowane na koniec 2023 roku. Jednym z zadań wykonawców jest uzyskanie niezbędnych do tego zezwoleń. Zasadnicze roboty budowlane na odcinku Warszawa – Łódź powinny ruszyć w 2024 roku, po uzyskaniu pozwolenia na budowę" - informuje Centralny Port Komunikacyjny.

Budowa linii KDP to element programu kolejowego budowy CPK, który ma zapewnić odpowiednie skomunikowanie superlotniska z resztą kraju. Pociągi po trasach Kolei Dużych Prędkości będą na początku jeździć do 250 km/h, ale docelowo ma to być 350 km/h.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Wybrane dla Ciebie

Co ze złotym? Ekonomista mówi, czego spodziewać się po ataku USA na Iran
Co ze złotym? Ekonomista mówi, czego spodziewać się po ataku USA na Iran
Zwroty akcji na izraelskiej giełdzie po ataku USA na Iran
Zwroty akcji na izraelskiej giełdzie po ataku USA na Iran
"USA przekroczyły wszystkie czerwone linie". Szef MSZ Iranu spotka się Putinem
"USA przekroczyły wszystkie czerwone linie". Szef MSZ Iranu spotka się Putinem
W USA obawy przed odwetem Iranu. Dwie metropolie wzmacniają zabezpieczenia
W USA obawy przed odwetem Iranu. Dwie metropolie wzmacniają zabezpieczenia
British Airways wstrzymuje loty do Dubaju i Kataru. Efekt nalotów USA na Iran
British Airways wstrzymuje loty do Dubaju i Kataru. Efekt nalotów USA na Iran
Bomby spadły na Iran. Warto mknąć na stację paliw? Ekspert odpowiada [OPINIA]
Bomby spadły na Iran. Warto mknąć na stację paliw? Ekspert odpowiada [OPINIA]
Trump podzielił bombami. Nie wszyscy Republikanie palą się do wojny
Trump podzielił bombami. Nie wszyscy Republikanie palą się do wojny
Reżim Ajatollahów na celowniku. To może zmienić naftową mapę świata
Reżim Ajatollahów na celowniku. To może zmienić naftową mapę świata
Najdroższe bombowce świata spuszczone ze smyczy. B-2 Spirit nad Iranem
Najdroższe bombowce świata spuszczone ze smyczy. B-2 Spirit nad Iranem
Cena ropy może wystrzelić. Co z dolarem? Ekonomista prognozuje [OPINIA]
Cena ropy może wystrzelić. Co z dolarem? Ekonomista prognozuje [OPINIA]
Trump lubi Tomahawki. Atak na Iran kosztował krocie
Trump lubi Tomahawki. Atak na Iran kosztował krocie
Wojna Izraela z Iranem. O co w niej chodzi?
Wojna Izraela z Iranem. O co w niej chodzi?