Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Komisja Europejska rozważa wprowadzenie przepisów, które zobowiążą firmy w Unii Europejskiej do zakupu wyłącznie samochodów elektrycznych od 2030 roku - informuje piątkowa "Rzeczpospolita".
Planowana na 10 grudnia 2025 r. inicjatywa Komisji Europejskiej, mająca na celu dekarbonizację transportu, może zrewolucjonizować branżę motoryzacyjną w Europie. Jak podaje "Rzeczpospolita", propozycja miałaby obejmować także obowiązek dla firm, by od 2030 r. kupowały tylko pojazdy elektryczne. Środek ten miałby przyspieszyć wycofywanie samochodów spalinowych, co obecnie planowane jest na 2035 r.
Firmowe samochody będą tylko na prąd?
Decyzja ta wywołuje jednak sprzeciw wśród specjalistów z branży motoryzacyjnej.
"To niewykonalne" - twierdzi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Tańsze, ale gorsz? Ekspert wprost o chińskich autach
Podkreśla, że sprzedaż nowych samochodów do firm i osób korzystających z wynajmu długoterminowego stanowi aż 80 proc. rynku. Przypomina też, że w Polsce, zaledwie 6,4 proc. nowych rejestracji samochodów osobowych w pierwszych dziesięciu miesiącach 2025 r. stanowiły pojazdy elektryczne.
Podobne zastrzeżenia mają przedstawiciele branży leasingowej. Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu, zaznacza, że przedsiębiorcy wciąż są sceptyczni wobec pojazdów elektrycznych.
"Przedsiębiorcy wciąż uważają, że pojazdy elektryczne nie spełniają w 100 proc. ich oczekiwań, że ta technologia nie odpowiada ich potrzebom. Nie możemy ich zmuszać, by w ciągu kilku lat radykalnie zmienili zdanie" - wyjaśniała "Rz" Monika Constant.
Obawy dotyczą również możliwego spadku sprzedaży na rynku nowych aut oraz zahamowania wymiany starszych modeli na nowsze. Ekspert Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wskazuje, że kluczowe będą programy wspierające zakup elektryków.
"Można realizować wsparcie także rozwiązaniami podatkowymi. Dziś jednak programy wsparcia kierowane są do klienta indywidualnego, a nie do firm - zaznacza Drzewiecki.