Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Nielegalne opłaty bankowe. Deutsche Bank odda klientom pieniądze i uniknie kary od UOKiK-u

7
Podziel się:

UOKiK wskazuje, że klient Deutsche Banku często nie miał wyboru i musiał płacić za obsługę konta wyższą opłatę, bo rozwiązanie umowy oraz jej zmiana wiązały się z kosztami.

"Żeby skorzystać z rekompensaty, złóż wniosek" - radzi UOKiK klientom Deutsche Banku.
"Żeby skorzystać z rekompensaty, złóż wniosek" - radzi UOKiK klientom Deutsche Banku. (Maciej Luczniewski/REPORTER/EAST NEWS)

Deutsche Bank musi zwrócić byłym i obecnym klientom opłaty za rachunki, które służyły do obsługi kredytów. Nielegalne praktyki banku trwały już od 2012 roku, ale w zeszłym roku interwencję w tej sprawie podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

"Jeżeli bank wprowadza opłaty za konto powiązane z kredytem, musi zagwarantować, że konsument może bez kosztów zrezygnować z tego rachunku" - informuje UOKiK w komunikacie. "Zapomniał o tym Deutsche Bank Polska" - dodaje.

Klienci tego banku, biorąc kilka lat temu kredyt lub pożyczkę hipoteczną, otwierali rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, które były też przeznaczone do obsługi tych kredytów. W zamian mieli niższą marżę kredytu, czyli płacili mniejsze raty.

Wideo: szef UOKIK: *Prawo nie jest zaprojektowane na oszustów *

Bank jednak podwyższył opłaty za prowadzenie rachunków, np. z 0 zł do 8 zł lub z 2 zł do 12 zł. Konsumenci, którzy nie chcieli płacić i wypowiadali umowę, narażali się na podwyższenie oprocentowania kredytu. A osoby, które chciały przekształcić rachunek na inny były obciążane przez bank dodatkowymi kosztami.

UOKiK uznał takie praktyki za nielegalne i w maju 2017 r. wszczął postępowanie przeciwko spółce Deutsche Bank Polska. Według urzędu takie praktyki Deutsche Banku trwała co najmniej od 2012 r.

- Uznaliśmy, że bank nie może pogarszać sytuacji konsumenta - tłumaczy Marek Niechciał, prezes UOKiK-u. - Jeżeli instytucja finansowa wprowadza lub zwiększa opłatę za prowadzenie konta powiązanego np. z umową kredytu, musi umożliwić konsumentowi rozwiązanie umowy bez dodatkowych kosztów - wyjaśnia.

Prezes UOKiK-u zaznacza, że klient Deutsche Banku często nie miał wyboru i musiał płacić za obsługę konta wyższą opłatę, bo rozwiązanie umowy oraz jej zmiana wiązały się z kosztami.

Deutsche Bank, który wycofuje się z polskiego rynku, przyznał UOKiK-owi rację i zobowiązał się zrekompensować klientom straty, dzięki czemu uniknął kary finansowej. Co istotne, zobowiązanie dotyczy nie tylko obecnych, ale także byłych klientów banku.

"Żeby skorzystać z rekompensaty, złóż wniosek. Czekaj na korespondencję z banku" - radzi klientom Deutsche Banku UOKiK. Wniosek o zwrot pieniędzy mogą złożyć byli i obecni posiadacze powiązanych z umową kredytu rachunków db NET, db Konto, db Fokus, Pakiet Inwestor, Pakiet status, db Open, db Start, którym bank podwyższył opłaty za prowadzenie rachunku.

To kolejna tego typu decyzja UOKiK-u w stosunku do dużego banku, jaka zapadła w tym tygodniu. W poniedziałek urząd poinformował, że Bank Millennium wyśle frankowiczom propozycje aneksów do umów, w których nie tylko wykreśli klauzule dotyczące ubezpieczenia niskiego wkładu własnego, ale także nie będzie ustanawiał żadnych dodatkowych zabezpieczeń.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(7)
GMC
6 lat temu
Podobne praktyki wprowadziło Credit Agricole.
Klient
6 lat temu
Niezrozumiałym jest tak łagodne stanowisko UOKiK, winny zostać zwrócone odsetki, należne odsetki. Brak kary, sankcji daje możliwość do dalszego oszukiwania klienta, kara finansowa 300 milionów złotych jest jedynym rozsądnym działaniem.
ja
6 lat temu
Banki to biznes i chcą zarabiać. Nie zawsze są jednak w porządku względem klienta. Czasem wykorzystują jego niewiedzę. Zobaczcie sobie ksiązke „Emery tura nie jset Ci potrzbena” Jest o zarządzaniu pieniędzmi, by ludzi przygotować do radzenia sobie z finansami i zachęcić do dbania o nie. By uwierzyli, ze mimo ograniczonych zasobów (pieniędzy) można zbudować majątek, a nawet wolność finansową.
margaryna
6 lat temu
a za kosmiczne ceny żywności które rosną z dnia na dzień też mi zwrócą????
Six
6 lat temu
Bank chyba nadal wprowadza ludzi w błąd, bo z ich komunikatu (patrz pkt. ii) wynika, że tylko obecnym klientom. "Wskazujemy, że informacja niniejsza oraz zawarta w liście kierowana jest do konsumentów, którzy posiadają dostęp do db easyNET i jednocześnie: (i) byli w dniu 8 sierpnia 2018 r. Klientami Banku w związku z prowadzeniem na ich rzecz ROR, do których zastosowanie ma „Tabela prowizji za czynności bankowe i opłat za inne czynności wykonywane przez Deutsche Bank Polska S.A. dla Osób Fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej”; (ii) posiadali w dniu 8 sierpnia 2018r. w Banku Kredyt Mieszkaniowy, Kredyt Konsolidacyjny lub Pożyczkę Hipoteczną (bez względu na walutę tego produktu; łącznie „Produkt Kredytowy”), zaś warunki danego Produktu Kredytowego przewidują, że posiadanie ROR w Banku jest warunkiem obniżki marży kredytowej lub obniżki marży kredytowej wraz z prowizją, względnie że ROR w Banku jest zabezpieczeniem Produktu Kredytowego, do którego ustanowienia doszło przez udzielenie Bankowi pełnomocnictwa do ROR; oraz (iii) w stosunku do których doszło w latach 2012 – 2014 do podwyższenia opłaty z tytułu prowadzenia ROR."