Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Więcej opóźnień ma już nie być. Tunel pod Świną prawie gotowy, co widać na zdjęciach

16
Podziel się:

Wykonawca tunelu w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin, zbliża się do końca prac. Opóźniona inwestycja co prawda powinna być już dawno sfinalizowana, ale robotnicy zapewniają, że kolejnych poślizgów na budowie nie będzie. Zaawansowanie robót jest widoczne na ostatnich zdjęciach.

Więcej opóźnień ma już nie być. Tunel pod Świną prawie gotowy, co widać na zdjęciach
Budowa tunelu pod Świną (w Świnoujściu) - kwiecień 2023 (Urząd Miasta Świnoujście, Wykonawca)

Zgodnie z pierwotnym planem, tunel pod Świną powinien zostać całkowicie otwarty we wrześniu 2022 r. Wykonawca zawnioskował jednak o dodatkowe trzy miesiące. Jak argumentuje, że właśnie o tyle pandemia koronawirusa przesunęła dostawę maszyny drążącej.

Nowych terminów także nie udało się dotrzymać. Prace wciąż trwają, ale robotnicy są na etapie robót wykończeniowych. Widać to na załączonych do tekstu zdjęciach z placu budowy. Trwają też testy nowej infrastruktury.

W ubiegłym tygodniu np. pierwsze autobusy przejechały testowo podwodnym tunelem z wyspy Uznam na wyspę Wolin i z powrotem. - Autobus komunikacji miejskiej bardzo sprawnie przejechał przez tunel, po to, żeby zbadać czas przejazdu. Będziemy mogli już ustawić kursy autobusów i zaraz po otwarciu uruchomić komunikację publiczną przez tunel - mówi zastępczyni prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zagubiony bagaż. Mogą przydać się... paragony za zakupy sprzed kilku lat

Kiedy otwarcie tunelu w Świnoujściu?

Jeszcze kilka tygodni temu wykonawca i świnoujski magistrat przekonywali, że w maju tunel pod Świną zostanie otwarty. Wszystko wskazuje jednak, że tak się nie stanie. Nowa deklaracja brzmi, że infrastruktura będzie udostępniona "przed wakacjami".

Tunel w Świnoujściu połączy wyspy Wolin i Uznam. Inwestycja, której wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. i Gülermak, pochłonie 912 mln zł, z czego większość (775 mln zł) stanowi unijne dofinansowanie.

Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona przez specjalną maszynę TBM ma 1484 m. - Będziemy w pełni zintegrowani komunikacyjnie, mam nadzieję, nie tracąc jednak tego ducha wyspiarskości - powiedział w poniedziałek marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Tunel pod Świną w liczbach:

  • Łączna szacunkowa długość inwestycji: ok. 3200 m,
  • długość tunelu drążonego metodą TBM: ok. 1483 m,
  • długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m,
  • długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m,
  • łączna szerokość jezdni w tunelu: 10,5 m,
  • zewnętrzna średnica tunelu: 13,46 m,
  • szerokość pasów ruchu w tunelu: jeden w każdym kierunku po 3,5 m,
  • szerokość ciągu ewakuacyjnego i pobocza w tunelu bez podniesienia: po 1,75 m,
  • najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny: ok. 38,0 m p.p.m.

Inwestorem jest Urząd Miasta Świnoujście. W praktyce inwestycje realizuje jednak lokalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(16)
Tunelowy.:)
rok temu
Polska myśl techniczna, tylko nasi mogli wymyśleć tak zamontowany wentylator tunelowy. Odsunąć od podciągu dodatkowe 3-5 m i nie robić z siebie pośmiewiska na całą Europę. Dramat.
miejscowy
rok temu
Tunel za pieniadze z EU i dzieki pomocy Niemieckich Miast po 2 stonie granicy. Nie za PIS czeki! Wszystko zaplanowane przed PIS populistami i ich rzadami.
detusan
rok temu
Świnoujście - miasto niespełna 50-tysięczne, ale z potencjałem półmilionowego miasta wojewódzkiego. Wystarczy zobaczyć ile tam jest wieżowców, ile dobrej klasy hoteli, ośrodków wypoczynkowych, itp. No i potężna powierzchnia. Pozazdrościć - taka wizytówka Polski na Zachód. Moje miasto jest wielkości Świnoujścia (w liczbie mieszkańców), a jest nic nie znaczącą dziurą o której mało kto w Polsce słyszał.
POLACY
rok temu
DZIĘKI DOBRA ZMIANO !! NADAL CHCEMY WASZYCH RZĄDÓW !!!
Asa
rok temu
Bardzo dobrze, że kolejny duży projekt jest finalizowany. Za czasów PO mieliśmy falę bankructw podwykonawców, którzy byli oszukiwani. Tu nic takiego się nie dzieje.