Przeprawa pod cieśniną Świny ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów, i połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam. Aby przedostać się na wyspę Uznam, należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tunel w Świnoujściu. GDDKiA podsumowała prace w 2022 roku
Postępy w realizacji inwestycji, dokonane w 2022 r., podsumował zachodniopomorski oddział GDDKiA. "(...) zamontowane zostały wszystkie prefabrykaty i zrealizowano płytę jezdną wraz z izolacją. Zostały także wykonane wyjścia ewakuacyjne, mimo dużego stopnia skomplikowania" - czytamy we wpisie drogowców na Twitterze.
- W tunelu TBM zakończono przygotowanie i wykonanie izolacji płyty jezdnej. Uszczelniana jest konstrukcja wyjść ewakuacyjnych EE1 oraz EE2. Montowana jest instalacja infrastruktury; obudowa tunelu oraz prefabrykaty także są uszczelniane - przekazała w rozmowie z PAP pod koniec grudnia odpowiedzialna za komunikację ws. inwestycji Magdalena Skorupka-Kaczmarek.
Co powstało?
Dodała, że na wyspie Wolin są kontynuowane prace wykończeniowe i porządkowe. Na rampie i w tunelu jest montowana konstrukcja pod elewację, natomiast w budynku stacji Trafo TK2 trwa montaż podłóg podniesionych oraz oprzyrządowania.
W komorze startowej na wyspie Uznam kontynuowane są natomiast prace na stropie pośrednim, gdzie murowana jest galeria ewakuacyjna. Montowane są wentylatory wyciągowe, a ściana wyrzutni wentylacyjnej jest zbrojona i szalowana. Betonowane są też kapy chodnikowe. Jak przekazała Skorupka-Kaczmarek w komorze startowej i odbiorczej niedługo rozpocznie się izolacja i kładzenie warstw bitumicznych.
- Poza tunelem większość prac na drogach jest już wykonana. Pozostała między innymi nawierzchnia bitumiczna ścieżek pieszo-rowerowych po stronie wyspy Wolin, elementy brukarki i oznakowanie. Obecnie większość prac odbywa się jednak w tunelu, ze względu na harmonogram, jak i na warunki pogodowe. W przyszłym roku wykonana będzie nawierzchnia asfaltowa - podała.
Koniec prac w maju 2023 roku
Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 r. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Inwestorem jest gmina Świnoujście, a inwestorem zastępczym szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.