Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
PGO
|
aktualizacja

Oto jak wygląda teraz tunel w Świnoujściu. Drogowcy piszą o "dużym stopniu skomplikowania" prac

122
Podziel się:

W 2022 r. zakończyliśmy prace konstrukcyjne w tunelu w Świnoujściu - przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wpisie na Twitterze. Pod koniec grudnia ubiegłego roku zaawansowanie prac przy budowie wynosiło ponad 85 proc. Drogowcy zwrócili również uwagę na utrudnienia przy realizacji inwestycji. Według planu kierowcy będą mogli skorzystać z przeprawy w maju 2023 r.

Oto jak wygląda teraz tunel w Świnoujściu. Drogowcy piszą o "dużym stopniu skomplikowania" prac
Postępy w budowie tunelu pod cieśniną Świny (GDDKiA, screenshot)

Przeprawa pod cieśniną Świny ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów, i połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam. Aby przedostać się na wyspę Uznam, należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wyspa Wolin. Odkrywamy tajemnicę Podziemnego Miasta

Tunel w Świnoujściu. GDDKiA podsumowała prace w 2022 roku

Postępy w realizacji inwestycji, dokonane w 2022 r., podsumował zachodniopomorski oddział GDDKiA. "(...) zamontowane zostały wszystkie prefabrykaty i zrealizowano płytę jezdną wraz z izolacją. Zostały także wykonane wyjścia ewakuacyjne, mimo dużego stopnia skomplikowania" - czytamy we wpisie drogowców na Twitterze.

- W tunelu TBM zakończono przygotowanie i wykonanie izolacji płyty jezdnej. Uszczelniana jest konstrukcja wyjść ewakuacyjnych EE1 oraz EE2. Montowana jest instalacja infrastruktury; obudowa tunelu oraz prefabrykaty także są uszczelniane - przekazała w rozmowie z PAP pod koniec grudnia odpowiedzialna za komunikację ws. inwestycji Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Co powstało?

Dodała, że na wyspie Wolin są kontynuowane prace wykończeniowe i porządkowe. Na rampie i w tunelu jest montowana konstrukcja pod elewację, natomiast w budynku stacji Trafo TK2 trwa montaż podłóg podniesionych oraz oprzyrządowania.

W komorze startowej na wyspie Uznam kontynuowane są natomiast prace na stropie pośrednim, gdzie murowana jest galeria ewakuacyjna. Montowane są wentylatory wyciągowe, a ściana wyrzutni wentylacyjnej jest zbrojona i szalowana. Betonowane są też kapy chodnikowe. Jak przekazała Skorupka-Kaczmarek w komorze startowej i odbiorczej niedługo rozpocznie się izolacja i kładzenie warstw bitumicznych.

- Poza tunelem większość prac na drogach jest już wykonana. Pozostała między innymi nawierzchnia bitumiczna ścieżek pieszo-rowerowych po stronie wyspy Wolin, elementy brukarki i oznakowanie. Obecnie większość prac odbywa się jednak w tunelu, ze względu na harmonogram, jak i na warunki pogodowe. W przyszłym roku wykonana będzie nawierzchnia asfaltowa - podała.

Koniec prac w maju 2023 roku

Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 r. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Inwestorem jest gmina Świnoujście, a inwestorem zastępczym szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(122)
Mark
rok temu
Tunele się przydadzą nie mamy schronów będzie jak znalazł
Mark
rok temu
Budują byle co zamiast dać zarobić ludziom przy tej inflacji większe wypłaty i emerytury żeby ludzie godnie żyli a zrobić Niemcom wałek i zrobić 45 zł a nawet 50 zl na godzinę pracy w Polsce
Paweł
rok temu
A Unia skąd ma kasę? Jaki biznes prowadzi?
Mareko
rok temu
Ciekawe, czy Rząd "podepnie się przy otwarciu tunelu...
t.t
rok temu
"Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych." Czyli unia płaci 86%, Polska 13.8%. Jeszcze ktoś twierdzi, że członkostwo w unii się nam nie opłaca?
...
Następna strona