Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

NIK nie wybiera się do pełnomocnika CPK z pilną kontrolą. Wpłynęły setki wniosków

116
Podziel się:

NIK nie wybiera się w trybie pilnym do biura pełnomocnika ds. CPK i spółki. Złożono już około 400 wniosków o podjęcie takiej kontroli. Jak ustalił money.pl, nawet gdyby wpłynęło ich tysiące, nie wywrze to presji na Izbie. Z kolei w CPK kontrola już trwa, a na ten rok zaplanowane są kolejne dwie.

NIK nie wybiera się do pełnomocnika CPK z pilną kontrolą. Wpłynęły setki wniosków
Maciej Lasek na stanowisku pełnomocnika ds. CPK zastąpił Marcina Horałę (East News, Filip Naumienko/REPORTER)

W środę stowarzyszenie Tak dla CPK rozpoczęło akcję wysyłania przez internet wniosków do Najwyższej Izby Kontroli o pilne działania sprawdzające w spółce Centralny Port Komunikacyjny i w biurze pełnomocnika ds. CPK Macieja Laska. Jak poinformował Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia i organizator akcji, na platformie X w pierwszym dniu wysłano blisko 400 takich wniosków. Wcześniej na platformie X opublikował instrukcję, jak to zrobić.

Wilk argumentuje, że chodzi o kontrolę "na wypadek wystąpienia potencjalnych działań na szkodę finansową spółki, budżetu państwa, jak i interesu ekonomicznego Polski".

- Jestem przekonany, że jeżeli NIK otrzyma kilkaset, a może nawet kilka tysięcy analogicznych wniosków, nie będzie mógł podjąć innej decyzji, jak o przeprowadzeniu pilnej kontroli - mówił Maciej Wilk w nagraniu opublikowanym na platformie X.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Lasek musi odejść? "Nie nadaje się do tej funkcji"

Setki wniosków do NIK o kontrolę w CPK

Jak ustalił money.pl, nawet po otrzymaniu tysięcy wniosków NIK będzie mogła podjąć inną decyzję i najprawdopodobniej to zrobi. Zapytaliśmy w Najwyższej Izbie Kontroli o to, ile wniosków w tej samej sprawie potrzeba, aby kontrolerzy Izby podjęli działania.

- Liczba wniosków w danej sprawie nie wpływa na decyzję odnośnie podjęcia kontroli - mówi nam Marcin Marjański, rzecznik prasowy NIK.

Dodaje, że wystarczy nawet jeden, dobrze udokumentowany wniosek. - Z drugiej strony, może być całe mnóstwo wniosków w danej sprawie, ale jeśli po analizie ryzyka okaże się, że nie ma podstaw do wszczęcia kontroli, ta liczba nie będzie miała znaczenia - dodał Marjański.

Podkreślił, że "wszystko zależy od tego, jakie informacje o ryzyku za sobą niesie dana informacja". - Czy popełniony jest czyn zabroniony, czy występuje element korupcjogenny, zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa zdrowotnego albo podejrzenie niegospodarności, niecelowych wydatków - wylicza Marjański.

Dodaje, że w kontekście biura pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska, podstaw do doraźnej i pilnej kontroli na razie nie widać. - Nowy pełnomocnik funkcjonuje na swoim stanowisku zaledwie cztery miesiące - podkreśla rzecznik Izby.

Nie wyklucza jednak, że taka kontrola może się znaleźć na liście planowanych kontroli na przykład w 2025 r.

Kontrolerzy już są w CPK. Wrócą jeszcze dwa razy

Jak pisaliśmy w money.pl w środę, w spółce Centralny Port Komunikacyjny już trwa kontrola Najwyższej Izby Kontroli.

- Kontrola NIK w Centralnym Porcie Komunikacyjnym już trwa. Rozpoczęła się w listopadzie 2023 roku i będzie kontynuowana do końca czerwca tego roku - mówiła Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzecznik CPK, w odpowiedzi na pytania money.pl.

NIK ma zaplanowane dwie kontrole w Centralnym Porcie Komunikacyjnym na ten rok. Pierwsza obejmie "realizację inwestycji CPK". - Pytanie definiujące cel główny kontroli brzmi: Czy prawidłowo, rzetelnie i gospodarnie realizowano zadania związane z inwestycjami Centralnego Portu Komunikacyjnego. Planowany termin realizacji to trzeci kwartał tego roku i I kwartał 2025 r. - mówi money.pl Marjański.

Druga kontrola planowana jest na trzeci i czwarty kwartał tego roku i ma objąć "realizację inwestycji kolejowych określonych w planie inwestycyjnym komponentu kolejowego CPK". W jej przypadku pytanie definiujące cel kontroli to "Czy realizacja inwestycji kolejowych w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego była realizowana poprawnie, gospodarnie i skutecznie".

Zarówno spółka CPK, jak i biuro pełnomocnika rządu ds. CPK w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej nie obawiają się państwowych kontroli. Jak pisaliśmy w money.pl, Centralny Port Komunikacyjny zadeklarował, że "jest otwarty na kontrolę organów państwowych i bezzwłocznie udostępnia wszystkie dokumenty o jakie wnioskują kontrolujący".

Podobne głosy płyną z MFiPR. "Biuro Pełnomocnika Rządu ds. CPK udzieli kontrolującym wszelkich żądanych wyjaśnień, jak również udostępni wskazaną dokumentację" - stwierdza biuro prasowe resortu w odpowiedzi na pytania money.pl.

Co dalej z CPK?

Nowa ekipa rządząca nie zdecydowała jeszcze, jaka będzie przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obóz polityczny Donalda Tuska, gdy był w opozycji, otwarcie opowiadał się przeciwko temu projektowi i zapowiadał jego likwidację. Bliżej wyborów parlamentarnych z 2023 r. hasło "likwidacji" zastąpił "audyt".

Dotychczas nie udało się rozstrzygnąć żadnego z czterech przetargów na zewnętrznych audytorów spółki CPK. Wszystkie cztery przetargi zostały unieważnione. Rozstrzygnięcie kolejnych czterech planowane było na koniec kwietnia. We wtorek spółka poinformowała, że przedłuża ten termin - do końca maja, bo chce zebrać jak najwięcej ofert.

Zapowiadany audyt przeprowadzany jest przez biuro pełnomocnika rządu ds. CPK oraz własnymi siłami spółki. Rekomendacje z tego audytu mają dać podstawę do podjęcia decyzji przez gabinet Donalda Tuska. Decyzja ta spodziewana jest w połowie roku.

Oznacza to więc, że albo decyzja rządu w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego opóźni się o kolejne miesiące, albo zostanie podjęta z pominięciem zapowiadanego audytu zewnętrznego w CPK.

Weryfikacji już teraz są poddawane fundamenty projektu CPK. Money.pl jako pierwszy napisał w ubiegłym tygodniu, że kolejowy filar projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego może trafić do kosza.

- Odłączamy się mentalnie od modelu piasty i szprychy. To jest wizja jednego człowieka, niekoniecznie najlepsza - stwierdził Zbigniew Szafrański, przewodniczący rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego, podczas posiedzenia Forum Dialogu Technicznego Komponentu Kolejowego CPK.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(116)
Sulejw RG
3 tyg. temu
I powiem wam, że ostatnio jak rozmawiałem z Chińczykami, to właśnie oni mają Europejczyków za buraków za to pouczanie jak ma wyglądąć świat kiedy samemu jest się śmierdzącym leniem i mówi się 4 dniowym czasie pracy. To właśnie ludzie z dalekiego wschodu zapytali mnie co was ciągnie w tą zachodnią Europę buraki i lenie śmierdzące. To Chińczycy mnie zapytali do kogo chcecie równać do tych co za ostatnie 10 lat mieli wzrost gospodarczy 5% czy tych za za ostatnie 10 lat wzrost gospodarczy mieli 75% b jeżeli do tych drugich i chcecie z europy wschodniej równać do lepszych to musicie zmienić kierunek tych co ich gonicie. Wszystkim niedowiarkom podaję przykąłd kto to się tak śmiał z koreańskiej motoryzacji zaledwie 15 lat temu który to kraj wyszydzał Samsunga i TV od LG. A dzisiaj? Popatrz na koreńczyków niemcy z francuzami się boją że czołgi od koreańców kupimy? to co to się stało? Panie Premierze Toskowcy ciągnijcie nas do przodu. Dzisiaj rozmawiałem z adw. z Austrii i dla niego wydaje się śmieszne że może już zacząłem budować schron a Pan Premier i Bruksla co mi proponuje? styropian no ja chyba muszę zacząć wybierać jednak schron a o Broukseli Panie Tusk muszą zacząć zapominać. Pan się ocknie albo tysiące Polaków którzy ja ja chce więcej wyda te pieniądze swoje aby przegonić Pan i niestety czego bym nie chciał również całą UE. Nas nie interesuje ciepła woda w kranie nas interesuje kraj który nigdy nie zasypia, gdzie karierą może zrobić każdy. Nas etaty Państwowe i Unijne nie interesują często zarabiamy więcej albo podobne pieniądze. Usiądź i odpocznij to nie dla nas. My chcemy ratować planetę ale nie pomysłami Bruksli bo certyfikaty są chore i są oszustwem a na oszustwo już nie chcemy pozwalać. Dlatego potrzebujemy CPK, dlatego potrzebujemy portów a siedzenie cicho i zakładanie płaszcza pijanemu Holendrowi nas nie interesuje.
Sulejw RG
3 tyg. temu
W mojej ocenie wygląda to tak, Panowie Tusk i spółka za szczyt marzeń o którym marzyli latami swojej młodości było pojechać na zachód bez wiz, marzeniem było aby sklepy były pełne, marzeniem było aby mieć samochód. I swoje marzenia spełnili. Dla mnie to mało ja chcę być nr 1 w Europie moje miasto ma nie zasypiać w moim kraju chciałbym aby każdy mógł zrobić karierę, zbudować największą firmę świata, przeskoczyć każdego, ma być najlepiej, najszybciej, najnowocześniej. Ekipa Tuska i PO nie zauważa że pociąg z Wiednia do Insbruku(szybki pociąg 400 km) jedzie ponad 4 godziny gdy taka sam odległość w Japoni czy dalekim wschodzie mieści się poniżej 2 godzinach. To dlatego cały projekt jest zagrożeniem dla naszych sąsiadów, dlaczego to sprawdźcie ile jedzie pociąg z Monachium do Berlina ten szybki albo ten z Rostoku do Frankfurtu. Sprawdźcie tą nowoczesność. Wejdźcie na stronę OKLA zobaczcie gdzie są Niemcy ze swoim internetem światłowodem. Zobaczcie bankowość internetową jak u nich działa system płatniczy. Sprawdźcie rejestrację firm i rejestry tych firm. E-recepty, rejestracja do lekarza , mobywatel. Będziecie zdziwieni jak nowocześni są nasi najwięksi sąsiedzi. to dlatego hamulec mamy w postaci TUSKA tylko czy ona ma tego świadomość? U nas urzędnikom jest dobrze i to oni są hamulcowymi bo już wiedzą że ja w pracy wykorzystją open AI a urzędnicy w gminie również tej warszawskiej mówią nie ma pieczątki na wniosku nie ma wnisoku, nastęþni którzy nie chcą kontroli sądy i rząd.
Henio
4 tyg. temu
-Raport międzyresortowego, interdyscyplinarnego zespołu ds. wyboru lokalizacji lotniska centralnego dla polski 2003 rok - wnioski: m. in. budować nowe lotnisko dla Wa-wy - Analiza INECO-SENER 2005 rok - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Raport konsorcjum 4 firm (PwC, OW, DFS, MKm) - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Uchwała KPRM 2015 rok - budować nowe lotnisko między Wa-wą, a Łodzią - resortowy zespół ds. CPL 2016 rok - budować nowe lotnisko dla Wa-wy, zamknąć Okęcie - Liczne raporty prywatnych podmiotów: Kearney, WEI, Political Insight, Instytut Sobieskiego - wszyscy zgodni - budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie
(⁠◠⁠‿⁠◕⁠)
miesiąc temu
W 2025 roku CPK będzie zaorane po ośmiu audytach co od początku było zaplanowane, ziemia wykupiona za przyzwoite pieniądze będzie sprzedana swoim za drobniaki. Ta władza z zielonymi pogrąży nasza gospodarkę, chcemy ratować świat a sami nie dbamy o własne interesy.
Numb Digger
miesiąc temu
Lasek Smoleński ma misję powierzoną przez Niemców i żaden polski urząd nie będzie mu przeszkadzał w przygotowaniu pogrzebu CPK
...
Następna strona