Filar projektu CPK trafi do kosza? "Wizja jednego człowieka"

CPK chce ponownie przeanalizować program kolejowy tej inwestycji. - Odłączamy się mentalnie od modelu piasty i szprychy - powiedział przewodniczący rady nadzorczej spółki. Nowe linie kolejowe prowadzące były jednym z fundamentów - zapowiedzianego w 2017 r. przez PiS - wielkiego projektu.

Szprychy prowadzące do CPK były jednym z filarów projektu przedstawionego przez PiSSzprychy prowadzące do CPK były jednym z filarów projektu przedstawionego przez PiS
Źródło zdjęć: © Mat. prasowe | CPK, Foster+Partners, money.pl
Marcin Walków

- Odłączamy się mentalnie od modelu piasty i szprychy. To jest wizja jednego człowieka, niekoniecznie najlepsza - powiedział Zbigniew Szafrański, przewodniczący rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego, podczas posiedzenia Forum Dialogu Technicznego Komponentu Kolejowego CPK.

Jego słowa na LinkedIn przytoczył Michał Litwin, dyrektor Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych i ekspert ds. transportu. "Oznacza to, że docelowa sieć kolejowa Polski nie będzie podporządkowana ustalonej a priori i niezweryfikowanej rzekomej konieczności zbiegania się w CPK" - skomentował.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"

CPK i koncepcja szprych

W 2017 r. ówczesny rząd Prawa i Sprawiedliwości postanowił o budowie nowego lotniska przesiadkowego między Warszawą i Łodzią. Choć koncepcja ta była dyskutowana już od lat (jednak nie zapadły wiążące decyzje), PiS wprowadził istotną modyfikację. Do komponentu lotniskowego dołączył drugi filar, czyli komponent kolejowy.

Zmienił nawet nazwę z Centralnego Portu Lotniczego (CPL) na Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Bo integralną częścią inwestycji miała być modernizacja i budowa blisko 2 tys. km linii kolejowych w całej Polsce, w tym także Kolei Dużych Prędkości. Zaplanowano je w postaci tzw. szprych, które prowadziły do i przez CPK.

Projekt kolejowy CPK
Projekt kolejowy CPK © WP.pl | money.pl

Autorem koncepcji szprych jest Patryk Wild, dolnośląski samorządowiec, doradca ds. transportu, brat Mikołaja Wilda - pierwszego pełnomocnika rządu ds. CPK i późniejszego prezesa spółki.

Patryk Wild został wtedy przewodniczącym komponentu kolejowego w Zespole Doradczym Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dziś jest jednym z wiceprezesów Stowarzyszenia "Tak dla CPK".

Komponent kolejowy CPK miał na nowo narysować szkielet transportowy Polski i wypełnić białe plamy na infrastrukturalnej mapie kraju. Jednym z ważniejszych założeń budowy nowego hubu Polskich Linii Lotniczych LOT w Baranowie było też, że rolę dowozowych połączeń krajowych przejmą pociągi.

Kolej miała zapewnić dojazd do CPK w czasie do 2,5 godz. z największych polskich miast.

CPK, wizualizacja, lipiec 2023
Wizualizacja stacji kolejowej na terenie CPK, lipiec 2023 r. © materiały partnera
Tymczasem kosztujący docelowo miliardy złotych program kolejowy musi służyć przede wszystkim pasażerom oraz nadawcom/odbiorcom towarów, a funkcja feedera (dowożącego do lotniska - przyp. red.) dla PLL LOT jest tylko dodatkowa, a nie wiodąca - dodał Michał Litwin we wspominanym już przez nas wpisie.

CPK potwierdza. "Program kolejowy do ponownej analizy"

W odpowiedzi na pytanie money.pl spółka Centralny Port Komunikacyjny potwierdza, że przytoczona wypowiedź Zbigniewa Szafrańskiego jest prawdziwa. On sam postanowił uzupełnić ją o dodatkowy komentarz.

Zgodnie z przyjętym jeszcze przez poprzedniego pełnomocnika rządu ds. CPK "Dokumentem Wdrażającym do Programu Inwestycyjnego CPK. Etap II. 2024-2030" żadne prace budowlane w ramach komponentu kolejowego, poza tymi związanymi z budową linii "Y" i linią Katowice-Ostrawa, nie mają rozpocząć się przed 2030 r. To daje nam czas na ponowne przeanalizowanie programu kolejowego i wybranie do realizacji tych linii kolejowych, których budowa jest uzasadniona ekonomicznie i demograficznie - mówi money.pl Zbigniew Szafrański.

I podkreśla, że tym razem "wskazując inwestycje do realizacji, spółka będzie bazować na wskaźnikach ekonomicznych i potrzebach mobilności społeczeństwa, opierając się o pasażerskie modele transportowe".

CPK zwraca uwagę, że najbardziej zaawansowanym projektem kolejowym realizowanym w ramach tego projektu jest dziś budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Wylicza, że dwie z trzech planowanych umów na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości są realizowane. Obejmują prace polegające na wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury oraz budowę komory startowej "Retkinia" i komory odbiorczej Fabryczna".

Już w grudniu Maciej Lasek, niedługo potem wybrany pełnomocnikiem rządu ds. CPK, wskazywał, że "pewniakiem" do realizacji z programu Centralnego Portu Komunikacyjnego jest tzw. igrek, czyli linia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania.

Przypominał, że "Y" był planowany od 2010 r. Podczas budowy autostrady A2 zaprojektowano nawet wiadukt w miejscu, w którym mają przebiegać tory kolejowe. - Problem zaczął się wtedy, kiedy do tego dołożono lotnisko w Baranowie - stwierdził wówczas Lasek.

"Stacja kolejowa z dobudowanym lotniskiem"

Wzięcie pod lupę koncepcji szprych prowadzących do CPK nie dziwi przynajmniej części obserwatorów rynku transportu i infrastruktury.

Jest, lub raczej był, to pomysł dosyć unikatowy na skalę świata. W CPK śmiano się nawet po cichu, że Polska chce sobie zafundować największą w tej części świata stację kolejową z dobudowanym do niej lotniskiem - mówi money.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

- Dojazd kolejowy do lotniska jest ważny, ale tworzenie na siłę sztucznego centrum kolejowego przy lotnisku już niekoniecznie. Polska musi inwestować w Koleje Dużych Prędkości, ale nie po to, żeby dowozić pasażerów do CPK lub żeby musieli tam się przesiadać do innego pociągu czy nadkładać drogi jadąc przez lotniskową stację - dodaje Furgalski.

Patryk Wild w rozmowie z money.pl zaprzecza, by koncepcja piasty i szprychy była "wizją jednego człowieka".

Pracował nad tym cały zespół. Wiele z tych linii planowane było od dekad, wpisane są też do europejskiej sieci szlaków transportowych TEN-T. Z których linii mają zamiar teraz zrezygnować? Z północnej części Centralnej Magistrali Kolejowej czy z tych peryferyjnych o mniejszych potokach pasażerskich, ale potrzebnych dla rozwoju regionów? - pyta retorycznie.

Co dalej z CPK?

Nowa ekipa rządząca nie zdecydowała jeszcze, jaka będzie przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obóz polityczny Donalda Tuska, gdy był w opozycji, otwarcie opowiadał się przeciwko temu projektowi i zapowiadał jego likwidację. Bliżej wyborów parlamentarnych z 2023 r. hasło "likwidacji" zastąpił "audyt".

Dotychczas nie udało się rozstrzygnąć żadnego z czterech przetargów na zewnętrznych audytorów spółki CPK. Wszystkie cztery przetargi zostały unieważnione. Rozstrzygnięcie kolejnych czterech planowane jest na koniec kwietnia.

To oczywiste, że wszystkie przetargi na audyty zostaną unieważnione. Sygnały z rynku są takie, że duże firmy nie chcą przyjść i firmować tego swoim logo, a 'firemek' z kolei spółka nie chce - mówiło źródło money.pl.

Zapowiadany audyt przeprowadzany jest przez biuro pełnomocnika rządu ds. CPK oraz własnymi siłami spółki. Rekomendacje z tego audytu mają dać podstawę do podjęcia decyzji przez gabinet Donalda Tuska. Decyzja ta spodziewana jest w połowie roku.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Niemieccy giganci zwalniają na potęgę. Koszty idą w miliardy euro
Niemieccy giganci zwalniają na potęgę. Koszty idą w miliardy euro
Koniec Santandera, początek Erste. Co to oznacza dla klientów?
Koniec Santandera, początek Erste. Co to oznacza dla klientów?
"Rajd świętego Mikołaja" i koniec roku z przytupem? "Przewaga po stronie byków"
"Rajd świętego Mikołaja" i koniec roku z przytupem? "Przewaga po stronie byków"
Słowacy płacą cenę za reformę emerytalną. Konsekwencje błyskawiczne
Słowacy płacą cenę za reformę emerytalną. Konsekwencje błyskawiczne
Amerykańska broń dla Tajwanu. Stanowcza reakcja Chin
Amerykańska broń dla Tajwanu. Stanowcza reakcja Chin
Co się dzieje z metalami szlachetnymi? Ceny biją historyczne rekordy
Co się dzieje z metalami szlachetnymi? Ceny biją historyczne rekordy
Awantura o "podatek od ogrodzeń" i weta. Burzliwy rok w podatkach
Awantura o "podatek od ogrodzeń" i weta. Burzliwy rok w podatkach
Wyjątkowy tydzień dla ropy. Drożeje najmocniej od października
Wyjątkowy tydzień dla ropy. Drożeje najmocniej od października
Koniec wydobycia w Polu Bełchatów. Co dalej z kopalnią?
Koniec wydobycia w Polu Bełchatów. Co dalej z kopalnią?
Ceny miedzi znów biją rekordy. Oto czego spodziewają się inwestorzy
Ceny miedzi znów biją rekordy. Oto czego spodziewają się inwestorzy
Nagły ruch USA wobec pięciu Europejczyków. Są reakcje. "Chcą uciszyć"
Nagły ruch USA wobec pięciu Europejczyków. Są reakcje. "Chcą uciszyć"
Co będzie się działo ze złotym, gdy skończy się wojna? Strateg prognozuje
Co będzie się działo ze złotym, gdy skończy się wojna? Strateg prognozuje