Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Skąd dystrybutor "wie", że ma skończyć tankować? Odpowiedź może zaskoczyć

12
Podziel się:

Każdy, kto choć raz tankował samochód na stacji - zwłaszcza do pełna - wie, że pompa dystrybutora paliw doskonale "wie", kiedy zakończyć tankowanie i się wyłączyć. Nie dzieje się to bynajmniej za sprawą zaawansowanej technologii lub czujnikom, które miałyby reagować, gdy pistolet nalewczy jest mokry od benzyny czy oleju napędowego. Co ciekawe, by odpowiedzieć na to pytanie, trzeba cofnąć się do XVIII w. - pisze serwis iflscience.com.

Skąd dystrybutor "wie", że ma skończyć tankować? Odpowiedź może zaskoczyć
Skąd "pistolet" dystrybutora paliw wie, że ma się wyłączyć? To odkrycie sprzed ponad dwóch wieków (Adobe Stock, Shangarey Julia)

Gdy bak już się zapełni płynem, z pompy przestaje płynąć paliwo. To standard na stacjach i bynajmniej nie jest to efekt zastosowania nowoczesnych technologii. By wyjaśnić ten mechanizm, trzeba się cofnąć do końcówki XVIII w. Konkretnie do 1797 r., gdy przełomowego odkrycia dokonał włoski fizyk Giovanni Venturi.

Pompy paliw wykorzystują tzw. zwężkę lub dyszę Venturiego, co opisał niedawno Steve Mould, popularyzator nauki. Opiera się ona na efekcie, który polega na tym, że gdy płyn przechodzi przez zwężony obszar (patrz schemat wyżej), prędkość przepływu płynu wzrasta, podczas gdy jego ciśnienie statyczne maleje.

Wewnątrz nalewaka dystrybutora paliw można zobaczyć małą rurkę. Odgrywa ona kluczową rolę. Ponieważ jest w niej niższe ciśnienie od ciśnienia atmosferycznego, rurka zasysa powietrze. Przynajmniej do momentu, gdy pompa "odbija", a płyn przestaje lecieć.

Zobacz także: How petrol pumps know when to turn themselves off

Chodzi o to, że w momencie, gdy zostanie zatkana - przez wysoki poziom paliwa w baku czy też na przykład przez palce - ciśnienie wzrasta, a system łożysk i dźwigni blokuje membranę, która z kolei blokuje główną dyszę. Co za tym idzie - paliwo nie może wydostać się z nalewaka. Dokładne wyjaśnienie tego mechanizmu można zobaczyć w zamieszczonym powyżej wideo.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(12)
Omajtek
8 miesięcy temu
Działa, dopóki nie wyślę mejla, że się zepsuły. W końcu wybory nadchodzą, a w Płocku rezerwy strategiczne już się kończą (bo od dawna z nich bierzemy).
YT rd
2 lata temu
Instrybutor. Mocna rzecz.
Zbieracz chru...
2 lata temu
Co mnie to obchodzi? Paliwo mam na telefon prosto z kanistra. Prosto z królewskiego miasta gdzie był koronowany Stefan Batory. Nawet nie wiem jak obsługiwać instrybutor.
DaVINCIE
2 lata temu
Bzdury, to jest tylko awaryjny shutoff zapobiegający przelaniu i rozlaniu się paliwa na koroserię i jezdnie. Jeżeli nie tankujemy do pełna a za określoną kwotę, ilość paliwa odmierzana jest przez przepływomierz, który zwalnia przepływ gdy zbliżamy się do opłaconej kwoty.
hmmm
2 lata temu
Ostatnio mi odbiło przy 3/4 baku...