Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zobaczcie, jak głosowali

0
Podziel się:

Zanim pójdziemy do wyborczych urn warto sprawdzić, co robili posłowie w Sejmie zakończonej właśnie kadencji. Redakcja Money.pl wybrała kilka ważnych z punktu wiedzenia gospodarki ustaw, nad którymi w ostatnich czterech latach radzili posłowie. Sprawdziliśmy, jak głosowali liderzy najważniejszych ugrupowań.

Zobaczcie, jak głosowali

Podatek Belki – listopad 2001 roku

_ ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. _

Po wygranych wyborach w 2001 roku koalicja SLD-UP oraz PSL rozpoczęła swoje rządy od opodatkowania naszych oszczędności. W bankach zawrzało. Jak grzyby po deszczu zaczęły się pojawiać oferty, dzięki którym można było uniknąć zasilania budżetu państwa kolejnymi pieniędzmi z naszych kieszeni. Zbulwersowany działaniami instytucji finansowych ówczesny minister finansów Marek Belka grzmiał publicznie, że jest to konieczność, która pozwoli załatać ogromną dziurę budżetową. Jak pokazała przyszłość, nowe pomysły podatkowe na niewiele się zdały.

Nowelizacja przewidywała zamrożenie na dwa lata progów w podatku PIT na poziomie 2001 roku oraz wprowadza 20-proc. zryczałtowanego podatku od dochodów z oszczędności.
Nowelizacja zakładała także likwidację wszystkich ulg budowlano mieszkaniowych (z wyjątkiem remontowej) oraz wprowadzenie w zamian ulgi polegającej na odpisywaniu od dochodu odsetek od kredytów zaciąganych przez podatnika na budowę lub zakup własnego domu lub mieszkania.

Abolicja podatkowa – wrzesień 2002 roku

_ ustawa o jednorazowym opodatkowaniu nieujawnionego dochodu oraz o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa i ustawy - Kodeks karny skarbowy. _

Latem 2002 roku nastąpiła zmiana ministra finansów. Na stanowisko powrócił po latach mag polskiej ekonomii Grzegorz Kołodko. Rozpoczęło się show jednego aktora: uderzenie o stół nożycami w studiu telewizyjnym, krojenie ogromnego bochenka chleba przed kamerami. Działania medialne to jednak nie jedyna rzecz z jakiej zapamiętamy kontrowersyjnego ministra. O wiele większe zamieszanie wzbudzały jego pomysły. Na szczególną uwagę zasługuje zaś jeden – ustawa o abolicji podatkowej oraz deklaracjach majątkowych. Dzięki Bogu tą pisaną na kolanie ustawę zakwestionował Trybunał Konstytucyjny.

Zgodnie z ustawą, osoby, które ujawniłyby ukrywany dotychczas dochód będą musiały zapłacić jednorazowy podatek w wysokości 12 proc. Jeżeli podatnicy nie zgłosiliby ukrywanych dochodów do opodatkowania, to po ujawnieniu ich przez Urząd Skarbowy, musieliby zapłacić karny 75-proc. podatek. Z abolicji podatkowej nie mogły korzystać osoby, które w jakimkolwiek okresie od 1990 do 2002 roku były funkcjonariuszami państwowymi.

Ustawa miała wprowadzić także obowiązek złożenia deklaracji majątkowych do końca kwietnia 2003 r. Równocześnie zakładała, że nie trzeba będzie zgłaszać w deklaracji ruchomości stanowiących wyposażenie gospodarstwa domowego o wartości mniejszej niż 10 tys. zł, lokali mieszkalnych o powierzchni nie przekraczającej 70 m kw., jeżeli osoba nie posiada innych nieruchomości oraz środków transportu o wartości nie przekraczającej 80 tys. zł.

W myśl ustawy podatnicy składający deklarację mieli być zobowiązani do ujawnienia w deklaracji danych dotyczących dochodu, wskazując sposób jego uzyskania.

Jak nas rząd leczył – grudzień 2002 roku

_ ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. _

Jednym z głównych haseł wyborczych SLD w 2001 roku była poprawa działania służby zdrowia. Głównym lekarstwem miało być zastąpienie 17 regionalnych kas chorych Narodowym Funduszem Zdrowia z 16 oddziałami. Na lekarza wybrano (nomen omen lekarza) Mariusza Łapińskiego. Pan doktor okazał się jednak bardzo kiepskim fachowcem. Z likwidacją kas poszło mu znakomicie, ale z budową nowego systemu fatalnie. Po ponad dwóch latach działania NFZ zamiast być lepiej jest gorzej niż za czasów kas chorych.

Ustawa przewidywała zlikwidowane kasy chorych, a w ich miejsce powstanie Narodowy Fundusz Zdrowia.
Fundusz może zawierać umowy nie tylko z zakładami opieki zdrowotnej, ale także z jednostkami budżetowymi utworzonymi przez resort obrony.
Fundusz jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną. Organami Funduszu mają być: jego trzynastosobowa rada i zarząd.

Ustawa zakładała także podniesienie składki na ubezpieczenie zdrowotne. W 2003 roku składka wynosiła 8 proc. przychodu ubezpieczonego, a w latach 2004-2007 ma rosnąć o 0,25 proc. postawy wymiaru składki.
Wzrost składki powyżej wysokości obecnych 7,75 proc. podatnik będzie pokrywał z własnej kieszeni.
Ustawa zakłada także, że bezrobotni, osoby pobierające zasiłek przedemerytalny oraz osoby pobierające rentę socjalną, zasiłek stały, wyrównawczy lub gwarantowany okresowy z pomocy społecznej, a nie posiadające ubezpieczenia z innego tytułu, będą ubezpieczone z tytułu bycia członkiem rodziny osoby ubezpieczonej (jeśli są w rodzinie ubezpieczonego).

Pola drogi – luty 2003 rok

_ ustawa o budowie i eksploatacji dróg krajowych _
_ (głosowanie nad przyjęciem wniosku o odrzucenie projektu ustawy w całości) _

Miało być pięknie. Za kilka lat Polska miała być poprzecinana autostradami wzdłuż i wszerz. Jedynym problemem były pieniądze na ten ambitny cel. Ale i z tym sobie poradzono. Ówczesny minister infrastruktury Marek Pol zaproponował wprowadzenie winiet za przejazd po autostradach, drogach ekspresowych oraz sieci dróg krajowych. Nie byłoby w tym nic dziwnego - opłaty takie obowiązują w wielu krajach - gdyby nie fakt, że każdy kierowca już płaci na drogi. W cenie paliwa jest już zawarta opłata paliwowa, przeznaczana na ten cel. Marek Pol walczył o wprowadzenie nowego rozwiązania ponad rok. Bez skutku. Posłowie odrzucili projekt ustawy, a byłemu ministrowi złośliwi nadali przydomek „Winietu”.

Ustawa miała określać warunki przygotowania i prowadzenia budowy i eksploatacji dróg krajowych oraz zasad finansowania tej działalności. Ustawa miała wyznaczyć organy i jednostki właściwe w tych sprawach oraz określić zasady koncesjonowania budowy i eksploatacji dróg, zawierania umów koncesyjnych oraz ustalania i poboru opłaty winietowej.

Biopaliwa w Trybunale – październik 2003 rok

_ ustawa o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych _

Ustawę potocznie zwaną „o biopaliwach” próbowano wprowadzić w życie aż trzy razy. Za pierwszym razem zawetował ją prezydent, a sejmowi nie udało się odrzucić weta. Drugie podejście zakończyło się na marszałku Borowskim, który wyrzucił ją do kosza. Posłowie, głównie z PSL, nie odpuszczali. Udało się im uchwalić ustawę po raz trzeci. Byli już naprawdę blisko, bo znalazła ona także uznanie w oczach prezydenta, który ją podpisał. Radość była jednak przedwczesna. Podobnie jak było w przypadku abolicji i deklaracji ustawę zakwestionował Trybunał Konstytucyjny. Czwarty raz już nie próbowano.

W myśl ustawy biokomponenty miały być dodawane do paliw. Aby wytwarzać i magazynować biokomponenty należało uzyskać zezwolenia. Do produkcji biokomponentów miały być wykorzystywane wyłącznie zakontraktowane surowce. Do czasu akcesji do Unii Europejskiej biokomponenty można byłoby wytwarzać wyłącznie z polskich surowców. Ustawa miała wejść w życie 1 stycznia 2004 roku.

Obniżka CIT – październik 2003 roku

_ ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw _

Posłowie czasami potrafią być nieprzewidywalni. Nikt nie przypuszczał, że stać ich na taką odwagę. Przez długi okres czasu dyskusje na temat podatku CIT toczyły się raczej wokół jego podniesienia, a nie obniżki. A tutaj pełne zaskoczenie – posłowie obniżają stawkę podatku dla firm o 8 proc. Jeszcze większe zaskoczenie wzbudziły wpływy z niższego CIT-u – wzrosły o kilkanaście procent w porównaniu do wcześniejszej wyższej stawki.

Zgodnie z ustawą, od stycznia 2004 r. podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) został obniżony z 27 proc. do 19 proc.
Według przyjętych zmian, szkoły społeczne prowadzone przez fundacje lub stowarzyszenia w 2004 r. nie będą płaciły podatku CIT, będzie on je obowiązywał od 2005 r.
Organizacje społeczne tylko w 2004 roku zwolnione będą od płacenia 19 proc. podatku od dochodów przeznaczonych na cele statutowe. Oznaczało to, że od 2005 roku zwolnione z podatku od dochodów przeznaczanych na działalność dobroczynną będę jedynie organizacje pożytku publicznego.

VAT-owe komplikacje – luty 2004 roku

_ ustawa o podatku od towarów i usług _

Najbardziej skomplikowana ustawa w polskim prawodawstwie. Tak o nowej ustawie o VAT mówią wszyscy: przedsiębiorcy, prawnicy, urzędnicy skarbowi, posłowie, a nawet minister odpowiedzialny za jej przygotowanie. Ustawa rodziła się w wielkich bólach i została uchwalona w ostatniej chwili.

Ustawa przewiduje m.in. możliwość odliczania VAT przy zakupie samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności gospodarczej, zwolnienie podatkowe dla usług internetowych oraz umów o dzieło i umów-zlecenie, wprowadzenie 7-proc. stawki dla artykułów dziecięcych i towarów sprzedawanych na cele ochrony przeciwpożarowej.
Ustawa zakłada utrzymanie 7-procentowej stawki podatku na mieszkania i usługi w budownictwie mieszkaniowym do końca 2007 roku.
Ustawa zwalnia też z podatku VAT przychody z osobistej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej.
Wprowadzono 7-proc. stawkę podatku na wyroby sztuki ludowej oraz rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego.

Działaj swobodnie – maj 2004 roku

_ ustawa o swobodzie działalności gospodarczej _

Jerzy Hausner wszem i wobec chwali się tą ustawą. Należy przyznać, że jest to jedna z lepiej napisanych ustaw w ostatnim czteroleciu. Przejrzysta, zrozumiała, nie budząca kontrowersji. Dodatkowo po raz pierwszy w tak dużym zakresie zadbano o prawa przedsiębiorcy a nie urzędnika. Oby więcej takich ustaw.

Głównym celem ustawy jest zniesienie ograniczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz zmniejszenie możliwości ingerowania w nią przez urzędników.
Rozpoczęcie działalności gospodarczej ma następować w wyniku jednego wniosku, a nie kilku zgłoszeń - jak to było dotychczas. Ponadto postanowiono m.in., że nie można (poza ściśle określonymi wyjątkami) równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy. Ustawa dała również możliwość przedsiębiorcom występowania do urzędów skarbowych o wydanie wiążących interpretacji

Zabrać bogaty, dać biednym – październik 2004 roku

_ ustawa o zmianie zmiana ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych _

Niestrudzony bojownik o prawa kierowców do lepszych dróg, Marek „Winietu” Pol tym razem zajął się podatkami. Tym jednak razem z wodza indiańskiego przebrał się w strój Robin Hooda. Podobnie jak pierwowzór chciał zabierać bogatym i dawać biednym. Niestety po raz kolejny akcja się nie udała. Najpierw sztuczką techniczną, niczym brazylijski czarodziej futbolu, ograł go prezydent Kwaśniewski (podpisał nowelizację ustawy po 30 listopada, a więc nie został zachowany termin vacatio legis). A dzieła zniszczenia dopełnił nie kto inny jak Trybunał Konstytucyjny. Marek Pol znowu pokonany.

Nowelizacja ustawy zakładała podwyższenie kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych oraz wprowadzenie nowego progu podatkowego w wysokości 50% dla osób zarabiających, które zarabiają powyżej 600 tys. rocznie.

Wyborcza kiełbasa – lipiec 2005 roku

_ ustawa o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz o zmianie innych ustaw _

Pierwsza z serii lipcowych ustaw kiełbasianych. Trudno bowiem nazwać inaczej zwiększenie minimalnego wynagrodzenia za pracę w warunkach panującego w Polsce bezrobocia. Dla przedsiębiorców nowe przepisy wiążą się ze zwiększeniem i tak horrendalnie wysokich kosztów pracy. Dla pracowników dodatkowe ok. 25 zł, a więc mniej jak 1 zł dziennie. Dla polityków kolejne pole do popisania się, jak to dobrze dbają o najuboższych.

Nowelizacja zakłada coroczną waloryzację płacy minimalnej na podstawie wskaźnika inflacji oraz wysokości prognozowanego na dany rok wskaźnika wzrostu PKB.
Celem nowelizacji jest podniesienie płacy minimalnej tak, by była bardziej zbliżona do minimum socjalnego, a także m.in. zwiększenie różnic między wynagrodzeniem minimalnym a np. zasiłkiem dla bezrobotnych czy rentą.

Biedny straci, bogaty skorzysta – lipiec 2005 rok

_ ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz o zmianie niektórych innych ustaw _

Ustawa zakazująca lichwy miała bronić biednych. W rzeczywistości przyniesie im więcej szkody niż pożytku. Pożyczanie osobom ubogim wiąże się z wysokim ryzykiem. A co za tym idzie cena pieniądza musi być dla nich wyższa. Tak wygląda wolny rynek. W sytuacji, gdy ustawowo zostanie określony maksymalny poziom odsetek banki najpewniej zaprzestaną udzielania kredytów takim klientom. Wtedy zacznie działać prawdziwa lichwa. Rynek nie lubi pustki. Oficjalny zostanie zastąpiony czarnym. Zarabiać będą typy spod ciemnej gwiazdy, a nie państwo. Natomiast z nowych rozwiązań powinni się cieszyć bogatsi, bo kredyt na ich kartach kredytowych będzie niżej oprocentowany.

Ustawa zakłada, że maksymalna wysokość odsetek nie może przekraczać w ciągu roku czterokrotności oprocentowania kredytu lombardowego NBP. (stopę lombardową ustala Rada Polityki Pieniężnej, obecnie wynosi ona 6,0 proc., więc oprocentowanie kredytu nie może przekroczyć 24 proc.).
Ograniczeniami miałyby być objęte wszystkie kredyty i pożyczki (także kredyty o niskiej wartości do 500 zł), a także obrót obligacjami (z wyjątkiem obligacji Skarbu Państwa i NBP). Łączny koszt kredytu konsumenckiego (z opłatami i prowizjami) nie mógłby przekroczyć 5 proc. kwoty udzielonego kredytu. Za pobieranie zbyt wysokich odsetek przy kredycie konsumenckim groziłoby do 2 lat więzienia.

Zwrot VAT w budownictwie – lipiec 2005 rok

_ ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym _

Nowa ustawa o VAT nie dość, że bardzo skomplikowana, to dodatkowo jest bardzo uciążliwa szczególnie dla osób remontujących mieszkania. Nowe przepisy zwiększyły bowiem stawkę VAT na materiały budowlane z 7 proc. do 22 proc. Przedstawiciele rządu tłumaczyli, że choć nie chcą zmieniać stawki to muszą, bo tego wymagają dyrektywy unijne. Zastrzegali jednak, że jak najszybciej przygotują projekt ustawy, który umożliwi zwrot różnicy wynikły z podwyżki. Prace trwały ponad rok i nic z nich nie wynikło. Rzutem na taśmę udało się to dopiero posłom opozycji, którzy przeforsowali swoje propozycje, znacznie bardziej korzystne od rządowych. Premier Belka i minister finansów Mirosław Gronicki zaczęli bić na alarm – w przyszłym roku z tytułu rekompensat będzie trzeba wydać z budżetu nawet 3 mld zł. Prezydent pozostał jednak głuchy na apele swoich niedawnych ludzi i ustawę podpisał.

Zgodnie z ustawą, osobom fizycznym, które budują lub remontują mieszkanie, będzie przysługiwała rekompensata za wzrost podatku VAT na materiały budowlane.

W oparach zadymy – lipiec 2005 roku

_ ustawa o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy - Karta Nauczyciela _

Górnicy dosłownie wywalczyli sobie korzystne rozwiązania emerytalne na ulicy. Przez lata prace nad systemem emerytalnym górników strasznie się ślimaczyły. Nikt nie przypuszczał, że cokolwiek w tym temacie się zmieni podczas prac ostatniego sejmu. Nie doceniono jednak siły górników. Wystarczyło, że najechali w sile 5 tys. na Warszawę. Zrobili zadymę, jakiej w stolicy nie widziano od lat. A przestraszony marszałek Cimoszewicz wprowadził ustawę pod obrady, którą posłowie przyklepali.

Zgodnie z ustawą, górnicy będą mogli przechodzić na emeryturę po przepracowaniu 25 lat pod ziemią, bez względu na wiek.
Ustawa przedłuża o rok - z końca 2006 r. na koniec 2007 r. - termin obowiązywania obecnych uprawnień do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. Projekt przewiduje przyznanie prawa do emerytury ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r., którzy byli zatrudnieni w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze, jeśli osiągną wymagany okres składkowy i nieskładkowy do dnia 31 grudnia 2011 r.

| | Tusk | Kaczyński Lech | Kaczyński Jarosław | Cimoszewicz | Borowski | Giertych | Lepper | Pawlak |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| |

|

|

|

|

|

|

|

|
| *podatek Belki * | przeciw | przeciw | przeciw | za | za | przeciw | przeciw | za |
| *abolicja podatkowa * | przeciw | przeciw | przeciw | za | za | nieobecny klub przeciw | przeciw | nieobecny klub różnie |
| *NFZ * | przeciw | | nieobecny klub przeciw | za | za | przeciw | nieobecny klub za | nieobecny klub za |
| *odrzucenie winiet * | za | | za | przeciw | przeciw | za | nieobecny klub za | za |
| *biopaliwa * | nieobecny klub przeciw | | nieobecny klub za | za | za | nieobecny klub za | za | za |
| *obniżka CIT * | nieobecny klub za | | za | za | za | przeciw | nieobecny klub przeciw | przeciw |
| *VAT * | nieobecny klub przeciw | | przeciw | nieobecny klub za | za | przeciw | przeciw | nieobecny klub przeciw |
| *swoboda dział. gosp * | za | | za | za | za | wstrzymał się | za | za |
| *50 proc. PIT * | przeciw | | nieobecny klub za | za | za | klub za | nieobecny klub za | za |
| *płaca minimalna * | przeciw | | nieobecny klub za | wstrzymał się klub za | za | klub za | za | nieobecny klub za |
| *lichwa * | przeciw | | za | nieobecny klub za | nieobecny klub za | klub za | nieobecny klub za | przeciw |
| *zwrot VAT w budownictwie * | za | | za | za | za | klub za | nieobecny klub za | nieobecny klub za |
| *emerytury górnicze * | przeciw | | nieobecny klub za | za | za | klub za | za | za |

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)