Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Port lotniczy Katowice powiększy bazę obsługi technicznej samolotów

0
Podziel się:

W ciągu najbliższych dwóch lat Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w
Pyrzowicach powiększy znajdującą się na lotnisku bazę obsługi technicznej samolotów.
Przedstawiciele portu podkreślają, że to jedyna w Polsce baza, serwisująca w szerokim zakresie
maszyny typu Airbus.

W ciągu najbliższych dwóch lat Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach powiększy znajdującą się na lotnisku bazę obsługi technicznej samolotów. Przedstawiciele portu podkreślają, że to jedyna w Polsce baza, serwisująca w szerokim zakresie maszyny typu Airbus.

"Pod koniec 2011 r. planowane jest zakończenie budowy najnowocześniejszego w Polsce hangaru technicznego do obsługi samolotów. Rozbudowana baza techniczna to atut lotniska, który może przyciągać tu nowych przewoźników" - powiedział w czwartek PAP rzecznik portu, Cezary Orzech.

W czwartek port poinformował, że pod koniec maja z podkatowickiego lotniska zacznie operować litewska linia czarterowa FlyLal, której trzy samoloty mają docelowo mieć bazę w Pyrzowicach - na razie jest to jeden samolot Boeing.

Orzech dodał, że większość operujących z portu Katowice linii lotniczych używa statków powietrznych produkcji Airbusa lub Boeinga. Dzięki istniejącej bazie obsługi technicznej samolotów tych marek możliwe jest prowadzenie ich bieżącego serwisu.

"Prawo do wykonywania tzw. obsługi liniowej (obejmującej naprawy, łącznie np. z wymianą silnika - PAP) maszyn typu Airbus A319, A320 i A321 ma, jako jedyna w Polsce, działająca w porcie baza techniczna, która jest także jedyną taką w portach regionalnych" - powiedział rzecznik.

Jak mówił, w razie jakiekolwiek problemów technicznych, własna baza techniczna umożliwia udzielenie każdemu przewoźnikowi pomocy, co dobrze wpływa na punktualność i bezpieczeństwo lotów.

Obecnie status tzw. przewoźnika bazowego mają w Pyrzowicach dwaj przewoźnicy: PLL LOT i Wizz Air. LOT ma w porcie obecnie dwa samoloty, ale planuje zwiększenie ich liczby do czterech, Wizz Air natomiast ma w swojej katowickiej bazie pięć maszyn.

Według przedstawicieli portu, własna baza techniczna jest istotna także z punktu widzenia nasilającego się ruchu czarterowego. Lotnisko Katowice jest centrum czarterowym dla południowej Polski. Codziennie wylatuje stąd kilkanaście samolotów (do 14 na dobę) z klientami biur podróży. Siatka połączeń czarterowych w tym sezonie obejmuje 32 trasy do 13 państw.

Katowickie lotnisko jest liderem wśród polskich portów regionalnych po względem liczby odprawianych pasażerów czarterowych. "W zeszłym, rekordowym roku obsłużono w tym segmencie ruchu ponad 600 tys. osób. Ten rok ma być jeszcze lepszy. Według prognoz, z lotniska skorzysta o 10 proc. więcej pasażerów niż przed rokiem" - ocenił Orzech.

W ciągu najbliższych sześciu lat lotnisko planuje inwestycje za prawie 630 mln zł. Rusza budowa nowych płyt postojowych dla samolotów, a w następnie m.in. budowa nowej drogi startowej, dróg kołowania i terminalu cargo.

W ubiegłym roku port odprawił 2 mln 364,6 tys. pasażerów (spadek o ok. 2,5 proc.). Na 2010 r. i lata kolejne zakładany jest wzrost ruchu, do ok. 2,5 mln osób w tym roku, 3,6 mln w 2015 r. oraz blisko 6,5 mln po 2030 r. (PAP)

mab/ bos/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)