Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Frączyk
|

Konkurent Biedronki idzie na giełdę po 1,6 mld zł. Cena akcji sieci Dino ustalona

4
Podziel się:

Aż 1,6 mld zł chce pozyskać z rynku sieć sklepów Dino Polska i wygląda na to, że jej się to uda. Z księgi popytu przed emisją widać, że chętnych na akcje jest dużo. Swoje udziały sprzedają amerykańskie fundusze inwestycyjne i pieniądze nie zasilą spółki. Sieć Dino otwiera ponad sto sklepów rocznie, czyli podobną liczbę jak Biedronka.

Konkurent Biedronki idzie na giełdę po 1,6 mld zł. Cena akcji sieci Dino ustalona
(materiały prasowe)

Cena akcji oferowanych przez Dino Polska dla inwestorów instytucjonalnych została ustalona na 34,5 zł, natomiast cena dla inwestorów indywidualnych na 33,5 zł. To wynik budowy tzw. księgi popytu, czyli odpytania inwestorów gotowych do zapisu na emisję. Cena dla inwestorów indywidualnych jest równa ustalonej wcześniej cenie maksymalnej, czyli popyt musiał być wysoki.

- Podczas roadshow spotkaliśmy się z ponad setką inwestorów instytucjonalnych w Warszawie, Londynie i innych miastach Europy oraz około 40 funduszami w Stanach Zjednoczonych. Spotykaliśmy się z dużymi, renomowanymi inwestorami instytucjonalnymi. Zainteresowanie naszą ofertą publiczną było bardzo duże, co przełożyło się na ustalenie ostatecznej ceny akcji dla inwestorów instytucjonalnych na poziomie wyższym od ceny maksymalnej - skomentował prezes Szymon Piduch, cytowany w komunikacie.

Ustalono, że oferta obejmie maksymalną przewidywaną liczbę 48,04 mln akcji, czyli wszystkie akcje należące do akcjonariusza sprzedającego, Polish Sigma GroupS.a r.l. z siedzibą w Luksemburgu (należącego do Polish Enterprise Fund VI, zarządzanego przez Enterprise Investors).

Oznacza to, że wartość oferty Dino Polska wyniesie około 1,65 mld zł, a kapitalizacja spółki według ostatecznej ceny akcji oferowanych dla inwestorów instytucjonalnych wyniesie około 3,4 mld zł. Dla porównania wartość największej spółki z branży na giełdzie, czyli Eurocash to 4,4 mld zł, co daje jej miejsce w prestiżowym indeksie dwudziestu najważniejszych spółek WIG20.

"To historycznie największe IPO spółki należącej do funduszu private equity w Europie Środkowo-Wschodniej, drugi pod względem wielkości debiut polskiej spółki prywatnej i 34. transakcja tego typu w portfelu EI" - anonsuje ofertę obecny właściciel spółki.

Inwestorom instytucjonalnym zaoferowane zostanie 45 456 047 akcji, a inwestorom indywidualnym - 2 402 000 akcji (5 proc. akcji w ofercie). Inwestorzy transzy menedżerskiej obejmą 181 953 akcje po ostatecznej cenie akcji oferowanych dla inwestorów instytucjonalnych.

Przydział akcji oferowanych przewidziano na 12 kwietnia, debiut - na 21 kwietnia.

Szybki awans

- Niezwykle cieszy nas okazane przez inwestorów zaufanie. Chcemy nadal konsekwentnie realizować nasze strategiczne cele i utrzymać dynamiczne tempo wzrostu - powiedział Piduch.

Dino jest liderem dynamicznie rosnącego rynku supermarketów proximity w Polsce. W tym formacie chodzi o sprzedaż produktów markowych i świeżej żywności w konkurencyjnych cenach.

Na koniec 2016 r. sieć Dino liczyła 628 supermarketów wobec 511 rok wcześniej i 410 na koniec 2014 r., co roku otwieranych jest więc ponad 100 nowych placówek. Sklepy, zatrudniające łącznie około 10,6 tys. osób., zlokalizowane są głównie w zachodniej części Polski, w mniejszych miejscowościach, małych i średnich miastach oraz na peryferiach dużych miast - podaje ISBNews.

Podobną liczbę sklepów otwiera rocznie Biedronka, choć wielkością sieci do największego dyskontu w Polsce Dino jeszcze bardzo daleko. Biedronka ma obecnie 2,7 tys. sklepów i 15 magazynów w całej Polsce.

W 2010 roku PEF VI zainwestował w Dino Polska 200 milionów zł w dalszy rozwój spółki i objął 49 proc. akcji Dino. Wówczas większościowym akcjonariuszem spółki był Tomasz Biernacki, jej założyciel.

W momencie inwestycji Enterprise Investors (EI) sieć składała się z 97 sklepów. "W latach 2010-2015 Dino było najszybciej rozwijającą się siecią supermarketów w kraju pod względem średniego rocznego wzrostu liczby sklepów i przychodów ze sprzedaży" - pisze Enterprise Investors w komunikacie.

W 2016 roku spółka odnotowała przychody w wysokości 3 370 milionów zł, co stanowi 30 proc. wzrost rok do roku. Wypracowany przez nią zysk netto osiągnął poziom 151 milionów zł, co oznacza 24 proc. wzrost rok do roku.

- Sprzedaż akcji Dino jest potwierdzeniem sukcesów EI w branży handlu detalicznego żywnością. W lutym sprzedaliśmy Profi Rom Food - była to największa transakcja w historii sektora handlu detalicznego w Rumunii - powiedział Michał Rusiecki, partner w Enterprise Investors odpowiedzialny za inwestycję w Dino. - IPO Dino to również rekordowa, największa oferta publiczna spółki należącej do funduszu private equity w regionie. Obie inwestycje zaliczamy do bardzo udanych, łącznie wygenerowały przychody brutto z transakcji w wysokości 890 milionów euro - dodał.

W swojej historii Enterprise Investors zainwestował w cztery sieci działające w sektorze handlu detalicznego żywnością w Polsce i Rumunii. Dwie z nich - Dino i Eldorado (dziś Emperia) - zostały upublicznione na GPW. Dwie kolejne - sprzedane odpowiednio inwestorowi strategicznemu i funduszowi prvate equity.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(4)
jarek
7 lat temu
Pieniądze utopione. Amerykańskie fundusze traktują nasz rynek jak zbawienie
Ad
7 lat temu
Wybór towarów taki sobie a ceny nie bardzo konkurencyjne bardziej to przypomina dobrze zaopatrzone prlowskie społem niż nowoczesny market
Animalny
7 lat temu
Ale to jebnie na łeb...
cvq
7 lat temu
Inwestycja dla ryzykantów.