Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Wyniki PKP Cargo: straty mimo drastycznego cięcia kosztów pracowniczych

0
Podziel się:

O 231 mln zł mniej wydało PKP Cargo w czwartym kwartale na pracowników. To i tak nie pomogło. Strata w porównaniu z poprzednim rokiem nawet wzrosła. Giełda źle to przyjęła.

Wyniki PKP Cargo: straty mimo drastycznego cięcia kosztów pracowniczych
(PKP Cargo)

O 231 mln zł mniej wydało PKP Cargo w czwartym kwartale na pracowników. To i tak nie pomogło. Strata w porównaniu z poprzednim rokiem nawet wzrosła. Opóźnienia w budowie dróg spowodowały straty przewoźnika. Giełda źle to przyjęła.

Presja cenowa na rynku oraz mniejsze przychody z przewozu kruszyw - to są główne przyczyny straty PKP Cargo 189 mln zł w czwartym kwartale i obniżenia zysku netto za cały 2015 rok do 31 mln zł z 78 mln zł rok wcześniej.

Źle to przyjęli inwestorzy giełdowi. Akcje spółki tracą 4,4 proc. przy dość wysokich obrotach.

Notowania dzienne akcji PKP Cargo

Głównym towarem przewożonym przez spółkę nadal jest węgiel. Stanowił on (57,8 mln ton) w ubiegłym roku aż połowę towarów przewożonych przez PKP Cargo.

Wydobycie węgla w Polsce spadło o 1,1 proc. do 72,5 mln ton, jednocześnie jednak o prawie 30 proc. spadły zapasy, stąd PKP Cargo przewiozło go w 2015 r. o 11 proc. więcej niż rok wcześniej, a w samym tylko czwartym kwartale o aż 24 proc. więcej.

Przyczyną nieznacznego tylko zwiększenia przewozu masy towarów w całym 2015 r. (+5 proc.) były opóźnienia związane z rozpoczęciem inwestycji drogowych i kolejowych. PKP Cargo przewiozło o 8 proc. mniej kruszyw, a w samym tylko czwartym kwartale o 11 proc. Dodatkowo przewożono je na dużo mniejszą odległość - średnio mniejszą o 21 mln km - co przełożyło się na spadek przychodów.

Efektem tego są straty w czwartym kwartale zarówno na poziomie wyniku operacyjnego EBITDA (-46 mln zł), jak i strata netto 189 mln zł. W całym roku dane te są lepsze - odpowiednio 524 mln zł EBITDA (+4,0 proc. rok do roku) i 31 mln zł zysku netto (-60 proc. rok do roku).

Wybrane dane finansowe skonsolidowane PKP Cargo
mln zł 4 kw. 2015 4 kw. 2014 Zmiana % 2015 2014 Zmiana %
Przychody ze sprzedaży 1284,7 1105,5 16,2 4554 4274 6,5
EBIT -195,3 -160,8 -21,4 56 121 -53,8
EBITDA -46,0 -50,5 9,0 524 503 4,0
Zysk netto -189,1 -149,1 -26,8 31 78 -59,9
Przepływy operacyjne 304,0 200,8 51,4 388 560 -30,8
Przepływy inwestycyjne -106,4 -136,5 22,0 -515 -239 -115,8
Przepływy finansowe -68,2 15,5 -538,4 -29 -156 81,1
Marża EBITDA -3,58 -4,57 0,99 11,50 11,78 -0,28
Marża netto -14,72 -13,49 -1,23 0,69 1,83 -1,14
źródło: money.pl za raportem rocznym PKP Cargo

Słabe wyniki wykazano mimo cięć w kosztach pracowniczych. W samym tylko czwartym kwartale koszty te obniżyły się o aż 231 mln zł.

Zatrudnienie łączne w grupie PKP Cargo spadło do 23,8 tysiąca z 25,0 tysięcy pracowników, z czego w Polsce do 18,0 tysięcy z 20,8 tysięcy pracowników, czyli o aż 2,9 tysiąca osób. To efekt programu dobrowolnych odejść.

Jak widać po wynikach pracy przewozowej pracownicy ci nie byli specjalnie efektywni, skoro mniejszą liczbą osób udało się wykonać większą pracę. Koszty odejść rozliczane były jeszcze do trzeciego kwartału, bo spadek obciążenia wydatkami na pracowników widać dopiero w czwartym kwartale.

Spadły też - o 112 mln zł - nakłady inwestycyjne. Najbardziej oszczędzono na naprawie wagonów (-154 mln zł) i zakupie nowych wagonów (-37 mln zł), wzrosły natomiast wydatki na modernizacje lokomotyw (+22 mln zł) i informatyzację (+13 mln zł).

Coraz więcej towaru za mniejsze pieniądze

PKP Cargo ma 47,7 proc. udziału w polskim rynku w 2015 r. według przewiezionej masy towarowej (tony), a 55,8 proc. w zrealizowanej pracy przewozowej (tonokilometry). Największym konkurentem jest DB Schenker - z odpowiednio 16,6 proc. i 13,5 proc. udziału w rynku.

W rynku czeskim udział był 13,9 proc. w masie towarowej a 9,8 proc. w pracy przewozowej. Udział Grupy PKP CARGO w rynku czeskim znacząco wzrósł w wyniku transakcji nabycia udziałów AWT. W 2015 roku suma przychodów osiągniętych od kontrahentów czeskich wyniosła ponad 11,4 proc. całkowitych przychodów ze sprzedaży usług, przy 2 proc. udziale w analogicznym okresie roku poprzedniego.

*W 2015 r. Grupa PKP Cargo przewiozła 116,3 mln ton towarów *(+5 proc. rok do roku) oraz wykonała pracę przewozową w wysokości 29,8 mld tkm (+3 proc.). W obu kategoriach (masy towarów i pracy przewozowej) spółka miała lepszą dynamikę niż cały rynek (odpowiednio -1,8 proc. i +2,9 proc.).

Na wyniki grupy w 2015 r. negatywny wpływ miały przewozy w pierwszym kwartale 2015 r. Potem do końca roku nastąpiło ożywienie w działalności, skutkujące wzrostem przewiezionej masy w drugim kwartale o 8 proc. rok do roku, w trzecim kwartale o 7 proc. rok do roku, w czwartym kwartale o 9 proc. rok do roku (do 32,4 mln ton) oraz wzrostem zrealizowanej pracy przewozowej w drugim kwartale o 4 proc. rok do roku, w trzecim kwartale o 3 proc. rok do roku, w czwartym kwartale o 8 proc. (do 8,1 mld tkm).

spółka dnia
giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)