Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowe lotnisko w Berlinie dostanie pomoc od państwa. Jest zgoda Brukseli

4
Podziel się:

Nowy port lotniczy Berlina ma być trzecim co do wielkości w Niemczech, po Frankfurcie nad Menem i Monachium. To największa inwestycja infrastrukturalna w Niemczech ostatnich lat. Udziałowcami spółki FBB są kraje związkowe Berlin i Brandenburgia (po 37 proc.) oraz niemiecki rząd federalny (26 proc.).

Nowe lotnisko w Berlinie dostanie pomoc od państwa. Jest zgoda Brukseli
(Olaf Tausch/wikimedia/CC BY-SA 3.0)

Komisja Europejska zatwierdziła w środę niemieckie plany wsparcia dla nowego lotniska, które powstaje pod Berlinem. Według KE planowany kredyt na 1,1 mld euro oraz poręczenia na dodatkowe kredyty do wysokości 1,1 mld euro nie naruszają zasad pomocy państwa.

Aktualne plany zakładają, że nowy międzynarodowy port lotniczy dla stolicy Niemiec, budowany od 2006 r. kilkadziesiąt kilometrów od zachodniej granicy Polski, zacznie funkcjonować w drugiej połowie 2017 r.

Nowy zastrzyk finansowy, zagwarantowany przez publicznych udziałowców spółki Flughafen Berlin Brandenburg (FBB), która buduje berlińskie lotnisko i będzie jego operatorem, zostanie zapewniony przez banki komercyjne. Inwestycje te mają być zrealizowane na warunkach rynkowych, dlatego w ocenie Komisji nie stanowią pomocy publicznej.

Według komunikatu KE część środków zostanie przeznaczona na rozwiązanie technicznych problemów, w tym system ochrony przeciwpożarowej oraz ochronę przed hałasem, a pozostała część - na zwiększenie przepustowości lotniska, bo prognozy wskazują, że będzie ono obsługiwać większą liczbę pasażerów, niż zakładały pierwotne szacunki.

Budowa portu lotniczego Berlin-Brandenburg (BER) w Schoenefeld w południowo-wschodniej części stolicy Niemiec rozpoczęła się dekadę temu. Pierwsze samoloty miały wystartować na jesieni 2011 roku. Z powodu licznych technicznych usterek, w tym niesprawnej instalacji przeciwpożarowej, termin otwarcia lotniska czterokrotnie przesuwano. Znacząco wzrosły również koszty inwestycji.

Nowy port lotniczy obliczony jest na obsługę 27 mln pasażerów rocznie, ale według niektórych ekspertów w ciągu kilku lat liczba obsługiwanych pasażerów przekroczy 30 mln.

Nowy port lotniczy Berlina ma być trzecim co do wielkości w Niemczech, po Frankfurcie nad Menem i Monachium. To największa inwestycja infrastrukturalna w Niemczech ostatnich lat. Udziałowcami spółki FBB są kraje związkowe Berlin i Brandenburgia (po 37 proc.) oraz niemiecki rząd federalny (26 proc.).

wiadomości
gospodarka
unia
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
Rolnik szuka ...
8 lat temu
To się kiedyś nazywało INTERWENCJONIZM PAŃSTWOWY, a teraz pomoc państwa ;) była kiedyś taka powieść i film - Folwark zwierzęcy. Nic się nie zmieniło ! Grube świnie kwiczą głośniej to i żarcia dostaną więcej...
Mario
8 lat temu
A na Polskie stocznie Bruksela sie nie zgodzila zeby panstwo pomoglo
oj tam
8 lat temu
Jak Niemcy dotują stocznie - jest OK, jak dotują lotniska - jest OK, jak podpisują samodzielnie kontrakty z ruskimi wbrew UE - jest OK itp itd Ale jak Polska coś zrobi dobrego dla siebie - oj! zaczyna sie straszenie sankcjami i postępowaniami, kontrolami. Media będące w rękach niemieckich nawet się już nie ukrywają z otwartą walką przeciw wszystkiemu co Polskie. A najgorsi są ci zdrajcy i wazeliniarze za srebrniki co to "spalą Polskę dla własnej korzyści" tfu.
@dolf
8 lat temu
wplacaja 25 mld euro rocznie do EU,to sobie moga te 2-3 mld wziasc..