Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pieniądze z OSI na transport i rozwój gospodarczy

0
Podziel się:

Rozwojem transportu publicznego, budową dróg rowerowych i wsparciem przedsiębiorczości chcą się zająć wielkopolskie samorządy.

Pieniądze z OSI na transport i rozwój gospodarczy
(REPORTER)

Rozwojem transportu publicznego, budową dróg rowerowych i wsparciem przedsiębiorczości chcą się zająć wielkopolskie samorządy objęte Obszarem Strategicznej Interwencji (OSI). W regionie powstały cztery OSI, na które przeznaczono w sumie około 98 mln euro.

W Wielkopolsce wyszczególniono OSI obejmujące Piłę, Leszno, Konin i Gniezno wraz z ich tzw. obszarami funkcjonalnymi - okolicznymi gminami. OSI Leszna otrzyma z unijnych funduszy 19 mln euro, Piły - 27 mln euro, Gniezna - 23,5 mln euro i Konina - 29 mln euro.

Jak powiedział dyrektor departamentu polityki regionalnej wielkopolskiego urzędu marszałkowskiego Grzegorz Potrzebowski, ,"wielkość alokacji dla poszczególnych OSI jest taka sama, mierzona według nakładu na jednego mieszkańca". - Jest to okolo 195 euro na osobę - dodał.

Kierownik konińskiego wydziału działalności gospodarczej i rozwoju Roman Jankowski, mówiąc o OSI zaznaczył, że projekty są na etapie negocjacji.

- Chcemy utworzyć centrum rozwoju przedsiębiorczości obejmujące park przemysłowo-technologiczny oraz stworzyć system kształcenia zgodny z potrzebami lokalnego rynku pracy. Zależy nam na ożywieniu szkolnictwa zawodowego na terenie wszystkich gmin - wymienił.

W planach jest uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej oraz rewitalizacja zabytków. Konin zamierza też stworzyć zintegrowany system komunikacji publicznej powiązany z budową dróg rowerowych. - Wszystko pod kątem niskiej emisji, a nie sportu i turystyki. Chodzi o parkingi Park&Ride, stacje przesiadkowe, wypożyczalnie rowerów. Koszt projektu wstępnie szacujemy na około 30 mln zł - dodał.

Z przeprowadzeniem podobnych przedsięwzięć nosi się Gniezno i Piła. Gniezno ma w planach modernizację taboru komunikacji w mieście i okolicznych gminach oraz budowę przy dworcu kolejowym centrum przesiadkowego - koszt budowy szacowany jest na 12-14 mln zł.

Prezydent Piły Piotr Głowski powiedział, że kluczowe tematy OSI w pilskim związane są z komunikacją. Należą do nich: wprowadzenie wspólnego biletu, polepszenie standardu podróży, wymiana autobusów i budowa dróg. - Nie tylko związanych z komunikacją samochodową, ale i rowerową. Wiele osób porusza się w ten sposób między gminami - stwierdził.

Głowski cieszy się z możliwości wykorzystania środków z OSI na wspólną promocję gospodarczą. Pieniądze zostaną przeznaczone również na rewitalizację budynków.

Środki z OSI na rewitalizacją planuje też wykorzystać Leszno. - Projekt obejmuje centrum miasta wraz z ratuszem i placem przed nim. Trudno w tej chwili szacować koszty. Na pewno będzie to szersza inicjatywa obejmująca rozwiązywanie problemów społecznych - zapowiedziała Maria Marciniak z leszczyńskiego magistratu.

Lista propozycji OSI z Leszna obejmuje termomodernizację budynków, inwestycje w szkolnictwo i gospodarkę wodno-kanalizacyjną w gminach.

Gniezno wśród projektów do realizacji wymienia dodatkowo m.in. inwestycje w szkoły zawodowe i inkubator przedsiębiorczości.

Dyrektor Potrzebowski zwrócił uwagę, że dofinansowania w ramach OSI nie otrzymają wszystkie pomysły kierowane przez samorządy. Muszą one być odpowiednio uzasadnione i wpisywać się w unijne wytyczne. Jako przykład wskazał popularne w ostatniej perspektywie finansowej tworzenie terenów inwestycyjnych. - Będzie to możliwe, ale trzeba wskazać, że taki teren jest potrzebny i w najbliższej okolicy nie ma podobnych obszarów, które są wolne - opisał.

Pomysł na rozwój stref gospodarczych w ramach OSI ma Leszno i Gniezno. Kłopoty mogą pojawić się też z uzyskaniem unijnych środków na inne projekty proponowane przez samorządy.

Zastępca prezydenta Gniezna Jarosław Grobelny powiedział, że najbardziej potrzebny z punktu widzenia miasta i terenu objętego OSI jest szpital. - Zakładaliśmy, że pewne roboty wykończeniowe i wyposażanie tego szpitala zmieszczą się w OSI. Na razie mamy odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego, że nie do końca wpisuje się on w OSI i wytyczne Komisji Europejskiej - powiedział.

Podobny problem mają samorządowcy z Konina, którzy z pomocą środków unijnych chcieli zająć się wykorzystaniem wody geotermalnej.

Zdaniem dyrektora departamentu polityki regionalnej urzędu marszałkowskiego, podział OSI w Wielkopolsce jest ukłonem w stronę subregionów i miast, które są "lokomotywami rozwoju". Pozostałe subregiony województwa będą z kolei korzystały z funduszy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

W Wielkopolsce wyróżniono również pięć obszarów strategicznych inwestycji, na które nie ma wydzielonych środków, ale powiaty i gminy z tych obszarów będą miały dodatkowe preferencje przy części konkursów o unijne dotacje z WRPO. - Nie chcemy robić dużych dysproporcji. Będzie to maksymalnie 10 proc. punktacji. Zakładamy też coroczną aktualizację kryteriów - wyjaśnił dyrektor departamentu polityki regionalnej.

Przykładowo takie wsparcie w konkursach otrzymają samorządy o "najgorszej dostępności transportowej" do stolicy Wielkopolski, takie z których dojazd do Poznania zabiera ponad godzinę. Będą mogły liczyć na dodatkowe punkty np. przy inwestycjach drogowych. Pomoc przewidziano też dla: wiejskich obszarów wymagających wsparcia procesów rozwojowych, obszarów o najniższym stopniu rozwoju i pogarszających się perspektywach, o najniższej dostępności do usług warunkujących możliwości rozwój (np. kultura, edukacja) oraz tracących dotychczasowe funkcje zależne od sektora energetycznego - są to trzy powiaty wschodniej Wielkopolski: koniński, tureckie i kolski.

Czytaj więcej w Money.pl
Trybunał utrzymał w mocy grzywnę w wysokości 210 milionów euro W 2010 r. Komisja nałożyła na sześciu koreańskich i tajwańskich producentów wyświetlaczy ciekłokrystalicznych (LCD) grzywny w łącznej wysokości 648,925 mln EUR ze względu na ich udział w kartelu w okresie od 2001 r. do 2006 r.
KE stawia zarzuty Gazpromowi Komisja Europejska kieruje do Gazpromu pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w związku z domniemanym nadużyciem pozycji dominującej na rynkach dostaw gazu w Europie Środkowo-Wschodniej.
NIK obnaża problemy polskiego górnictwa Wielkopolska jest jednym z głównych regionów w Polsce, gdzie na masową skalę wydobywa się piaski i żwiry.
Zmiana dyrektora GDDKiA Na wniosek minister Marii Wasiak premier Ewa Kopacz odwołała z funkcji p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Ewę Tomalę-Borucką.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)