Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Wyniki finansowe LOT-u. Przewoźnik zamknie rok na sporym minusie

Wyniki finansowe LOT-u. Przewoźnik zamknie rok na sporym minusie

Fot. Hildegarda Cjujstek/REPORTER

W dniu, kiedy Polskie Linie Lotnicze LOT zainaugurowały nowe połączenie do Japonii, a samolot z przedstawicielami firmy i dziennikarzami na pokładzie wylądował w Tokio, wiceminister skarbu poinformował w Sejmie, że przewoźnik zamknie zeszły rok ze stratą wynoszącą około 250 milionów złotych. I to mimo otrzymanej pomocy publicznej i rekordowo niskich cen paliwa.

Jak zapowiadał jesienią p.o. prezesa LOT-u Marcin Celejewski, LOT miał zamknąć 2015 rok z wynikiem około zera, choć pierwotne plany zakładały, że może zarobić ponad 120 mln zł na działalności podstawowej. Jeszcze przed wylotem w pierwszy rejs z pasażerami do Tokio Celejewski zapewniał, że "sytuacja spółki jest stabilna i nie ma żadnego zagrożenia płynnościowego".

Nie minęła nawet doba od tej wypowiedzi, a Filip Grzegorczyk, wiceminister skarbu - czyli resortu, który nadzoruje LOT - poinformował posłów, że przewoźnik zamknie rok ze stratą na działalności podstawowej wynoszącą około 25 mln zł. - To wynik szacunkowy, przed zbadaniem przez biegłego rewidenta - zastrzegł wiceminister. Łącznie strata ma wynieść 250 mln zł.

Grzegorczyk skrytykował też trwający w spółce proces restrukturyzacji. Firma musiała ją przejść - to był warunek przyznania jej pomocy publicznej - jednak zdaniem przedstawiciela ministerstwa skarbu, pozostawia ona dużo do życzenia. - Na dzień dzisiejszy przeprowadzono w spółce restrukturyzację tylko kosztową. Nie przeprowadzono w spółce restrukturyzacji organizacyjnej, nie usprawniono określonych procesów. Można więc powiedzieć, że efekty działań restrukturyzacyjnych mogą budzić wątpliwości z punktu widzenia stabilnego rozwoju spółki - mówił.

A jak będzie wyglądał ten rok? Wiceminister poinformował, że w spółce trzeba przeprowadzić audyt. Resort skarbu już wymienił część rady nadzorczej przewoźnika, a postępowania konkursowe na stanowiska prezesa spółki i dwóch członków zarządu trwają. Nowy zarząd ma być wyłoniony jeszcze w styczniu albo na początku lutego.

W 2014 r. Polskie Linie Lotnicze LOT otrzymały 600,5 mln zł pomocy publicznej, co stawia spółkę na trzecim miejscu wśród największych beneficjentów tej pomocy. Więcej dostały tylko PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna oraz Tauron Wytwarzanie.

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Piotr123455667
91.212.223.* 2016-01-15 11:18
Z mocy porozumienia z UE zamknięto firmie LOT około 50 najbardziej dochodowych tras przelotu w zamian weszli na rynek przewoźnicy niemieccy " kara za tak zwaną pomoc państwową " której w rzeczywistości nie było PO -PSL nawet nie złożyli odwołania od tej decyzji .Pozdrawiam
lesefer
178.42.182.* 2016-01-15 11:01
Swojego czasu ludzie mówili, że na forex możesz zarobić i milion procent ale stracić max 100. To, że nie jest to prawda jest jak najbardziej oczywiste.
To, że dużo te 90% osób traci w PL na forex nie wynika z faktu, że biura brokerskie kogokolwiek oszukują a z tego faktu, że ludzie nie umieją spekulować, nie mają wiedzy. Ja na rynkach jestem od roku. GPW tak (jeszcze pomimo polityki) forex tylko demo.
OStatnio też rozmawiałem z przedstawicielem firmy brokerskiej, pytałem czy są zabezpieczania właśnie na wypadek tej sytuacji z Frankiem rok temu, broker wprost powiedział, tak są, ale nie w Polsce. Polskie prawo nie pozwala, ponieważ nie przewiduje takiej możliwości. Ubezpieczenie transakcji, czyli gwarancja stop loss po określonej cenie. Nawet przy luce cenowej to broker pokrywa tą stratę, klient jest bezpieczny.
Więc panie prawnik walcz pan nie tylko z brokerami ale i z PRAWEM, które jak zawsze odstaje od RZECZYWISTOŚCI.
Widać, że interpretacja jest stricte jednoznaczna, bo nie jest pan obiektywny, jako że reprezentuje pan interesy pokrzywdzonych.
seboc
212.29.3.* 2016-01-15 08:47
Po co to dziadostwo dalej hodowac?
Jak to jest, ze niemieckie czy tureckie linie oferuja wyzszy standard, lepszy tabor i siatke polaczen i zarabiaja a ten nasz dziad ciagle przynosi straty.
Zobacz więcej komentarzy (35)