Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Lubelskie w UE: europejskie standardy na przejściach granicznych

0
Podziel się:

Europejskie standardy na przejściach
granicznych i odnawiana lubelska Starówka to najbardziej widoczne
na Lubelszczyźnie efekty obecności Polski w Unii Europejskiej.

Europejskie standardy na przejściach granicznych i odnawiana lubelska Starówka to najbardziej widoczne na Lubelszczyźnie efekty obecności Polski w Unii Europejskiej.

W końcową fazę wkroczyła rozbudowa polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Hrebennem, którędy prowadzi najkrótsza droga z Warszawy do Lwowa. Ruch odbywa się już po nowych pasach. Do końca roku ma być zakończona budowa nowoczesnych obiektów, które zastąpią prowizoryczne pawilony. Powierzchnia przejścia w zwiększy się do prawie 13 hektarów. Powstaje m.in. budynek główny dla straży granicznej i służb celnych, budynki do odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych, zadaszenia pasów odpraw, drogi, place i parkingi. Łączna powierzchnia budynków przekroczy jeden hektar.

Docelowo będzie tu można odprawiać 4 tys. pojazdów na dobę. Przejście będzie miało 16 pasów odpraw - po 8 na wjeździe i wyjeździe - i będzie dostosowane do prowadzenia wspólnych odpraw granicznych ze stroną ukraińską. Będzie wyposażone m.in. w urządzenia rentgenowskie do wykrywania rzeczy przemycanych. Koszt rozbudowy wyniesie ponad 100 mln zł. Trzy czwarte tej kwoty będzie pochodzić z funduszu PHARE. Hrebenne jest trzecim - po Dorohusku i Koroszczynie - przejściem granicznym w Lubelskiem gruntownie rozbudowanym w ostatnich latach.

Dzięki unijnym funduszom zmieniła się lubelska Starówka - wiele zaniedbanych kamienic zyskało blask, a dzielnica stała się wizytówką miasta.

Prace nad renowacją Starego Miasta zaczęły się jeszcze w latach 90., ale dopiero 2,25 mln euro z unijnego programu PHARE 2000 pozwoliło na widoczne przyśpieszenie robót. Wymieniono infrastrukturę podziemną - instalacje cieplne, kanalizacyjne, wodociągowe, telefoniczne. Wyremontowano nawierzchnię staromiejskich uliczek. Pozwoliło to na przeprowadzenie odnowy zabytkowych kamienic, którą aktywniej niż dotychczas podjęli także prywatni właściciele. Wartość nieruchomości znacznie wzrosła.

Z funduszów unijnych modernizowane są też lubelskie ulice. Gruntownie przebudowana został aleja Spółdzielczości Pracy - wylot z miasta w kierunku Białegostoku, prowadząca do popularnej giełdy rolnej w podlubelskiej Elizówce, gdzie co niedziela odbywają się też giełdy samochodowe przyciągające tłumy lublinian. Dzięki nowej arterii dojazd do niej stał się znacznie wygodniejszy.

Trwa budowa nowego węzła komunikacyjnego we wschodniej części Lublina. Ułatwi on bezkolizyjny wyjazd z miasta w kierunku Chełma, Zamościa i Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego. Władze samorządowe planują kolejne inwestycje, m.in. zgłosiły projekt utworzenia nowoczesnego systemu transportu miejskiego kosztujący 600 mln zł. Na jego sfinansowanie chcą uzyskać dofinansowanie z programu Rozwój Polski Wschodniej, na który w latach 2007-2013 przeznaczono blisko 2,2 miliarda euro środków pomocowych Unii Europejskiej.(PAP)

kop/ kaj/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)