Firmy transportowe tylko z licencją

Jeśli plany Komisji Europejskiej wejdą w życie, małe firmy transportowe niedługo znikną z rynku.

Komisja Europejska chce zaostrzyć wymagania wobec firm transportowych. Będą one musiały zatrudnić kierowników ze specjalnymi uprawnieniami, wykazać się bazą i zabezpieczeniem finansowym.

Surowsze, jednolite w całej Unii Europejskiej zasady działalności firm transportowych oraz bardziej skrupulatne kontrole - to główne założenia pakietu propozycji legislacyjnych, przedstawionego przez Komisję Europejską.

Jacques Barrot, komisarz ds. transportu przekonuje, że nowe zasady są potrzebne, by wyeliminować z rynku nieuczciwą konkurencję, a także zapewnić bezpieczeństwo na drogach i poprawić wizerunek przewoźników - zarówno towarowych, jak i pasażerskich.

*Jacques Barrot, komisarz ds. transportu: *
_ "Aby zapewnić, że unijny rynek wewnętrzny funkcjonuje prawidłowo, potrzebujemy jasnych, zharmonizowanych zasad, do których stosują się wszystkie firmy transportowe we wszystkich krajach członkowskich" _

KE proponuje, by każda firma zajmująca się transportem drogowym musiała zatrudniać specjalnie przeszkolonego kierownika, który może się wylegitymować co najmniej 140-godzinnym szkoleniem i odpowiednim dyplomem uznawanym w całej UE. Jeśli firma dopuści się poważnego złamania obowiązujących zasad, kierownik będzie za to osobiście odpowiedzialny - może stracić uprawnienia nawet na dwa lata. Dodatkowo każda firma będzie musiała wykazać się odpowiednimi zabezpieczeniami finansowymi na pokrycie ewentualnych roszczeń.

Kabotaż (czyli wykonywanie przewozów między dwoma punktami w innym kraju niż kraj pochodzenia przewoźnika) będzie dozwolony wyłącznie w ramach tras międzynarodowych i będzie ograniczony do trzech operacji wykonanych w ciągu maksymalnie siedmiu dni. Sprawdzenie, czy te zasady są respektowane, będzie możliwe dzięki listom przewozowym.

Część propozycji zakłada uproszczenie obecnie obowiązujących przepisów. Np. łatwiejsza ma być procedura zatwierdzania nowych regularnych połączeń autokarowych między krajami UE. Przy okazji ujednolicone mają być dokumenty i certyfikaty wymagane od kierowców. Władze krajowe, które będą odpowiedzialne za ich wydawanie, do 2010 mają zbudować kompatybilne elektroniczne rejestry tego rodzaju licencji. Będą zobowiązane do uznawania wykroczeń popełnionych w innym kraju członkowskim i - w razie potrzeby - zabierania zezwoleń.

_ W ramach walki z "firmami-krzakami", każda firma transportowa będzie musiała posiadać biuro i bazę operacyjną. _

Wreszcie - kraje członkowskie mają bardziej skrupulatnie egzekwować przestrzeganie przez kierowców limitów godzin spędzonych za kierownicą. KE zapowiada także ujednolicenie kontroli technicznych pojazdów; standardy obecnie obowiązujące w UE są bardzo zróżnicowane.

W UE działa ok. 850 tys. firm zajmujących się transportem drogowym. Do 2020 roku transport towarów drogą lądową ma wzrosnąć o 55 proc. w porównaniu z 2000 rokiem (transport międzynarodowy nawet dwukrotnie).

Wybrane dla Ciebie
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat mówi "nie" kandydatce Karola Nawrockiego do Rady Fiskalnej
Senat mówi "nie" kandydatce Karola Nawrockiego do Rady Fiskalnej
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Niemieckie media piszą o Polsce. "Mogliby się uczyć"
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Tyle ma kosztować prąd z atomu
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Słupy na prywatnych działkach. TK wydał orzeczenie. Co dalej?
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Zarabiają w NBP setki tysięcy złotych. Teraz nie nadzorują już żadnego departamentu
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych