FSRU pod presją. Grozi nam utrata rezerwacji w stoczni

MON wydało rozporządzenie, które ma przyspieszyć projekty strategiczne jak atom oraz pływający terminal regazyfikacyjny. Za chwilę mija jednak czas rządów PiS i dwutygodniowego gabinetu premiera Morawieckiego. Decyzja o rozwoju FSRU może więc znaleźć się w rękach obecnej opozycji, ale czasu coraz mniej.

The Hoegh Esperanza LNG floating storage regasification unit (FSRU), part of the Wilhelmshaven LNG Terminal, operated by Uniper SE, in Wilhelmshaven, Germany, on Thursday, Dec. 17, 2022. Germany opened its first state-chartered liquefied natural gas vessel as Europe's largest economy races to replace Russian gas amid an energy crunch and freezing temperatures. Photographer: Liesa Johannssen/Bloomberg via Getty ImagesNiemcy uruchomili terminal FSRU w Wilhelmshaven (na zdjęciu) już rok temu. Polskie plany zakładają rok 2028 r
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
oprac.  PRC

Jednostka o nazwie FSRU, co jest skrótem od angielskiego Floating Storage Regasification Unit, ma na celu znacząco zwiększyć nasze możliwości importowania gazu skroplonego drogą morską. Oczekuje się, że jej wprowadzenie pozwoli na zwiększenie importu o dodatkowe 6 miliardów metrów sześciennych rocznie. Planowane jest, że jednostka zostanie zlokalizowana w Zatoce Gdańskiej, a jej uruchomienie powinno nastąpić najpóźniej w 2028 roku - przypomina "Dziennik Gazeta Prawna".

Obecnie trwa postępowanie przetargowe na dostawcę tej jednostki. W zeszłym miesiącu, po serii rozmów i negocjacji, udało się wyłonić dwóch potencjalnych dostawców, którzy są gotowi podjąć się tego zadania. W grze są japoński Mitsui O.S.K. Lines oraz norweski BW LNG.

Jednakże, pojawia się pewien problem - wskazuje "DGP". Umowa powinna zostać podpisana teraz, w momencie, kiedy sytuacja polityczna jest niezwykle dynamiczna i pełna roszad. Wszystko wskazuje na to, że za chwilę nie będzie już dwutygodniowego rządu Mateusza Morawieckiego, co może skomplikować całą sytuację. Pojawia się pytanie, czy nowy rząd będzie chciał kontynuować ten projekt i czy będzie w stanie szybko podjąć decyzję w tej sprawie - czytamy w czwartkowym wydaniu dziennika.

- Jeśli nie uda się dopiąć umowy do końca grudnia, to – mówi źródło "DGP" z Gaz-Systemu – grozi nam utrata rezerwacji w stoczni, która ma budować terminal.

Zdaniem Grzegorza Onichimowskiego, doradcy Platformy Obywatelskiej ds. energetycznych, projekt FSRU ma na tyle mocne podstawy komercyjne, że powinien być kontynuowany i raczej nie ma powodu, by ktoś go opóźniał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Do pracy z MBA? "Nagle się okazuje, że to jest ofiara losu" - Henryka Bochniarz - Biznes Klasa #7

Co z drugim FSRU?

Operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System poinformował w listopadzie, że dla drugiego pływającego terminala LNG w Gdańsku w ramach procedury Open Season nie uzyskał zamówień na poziomie, który stanowiłby podstawę do realizacji projektu.

Zdolności regazyfikacyjne terminala FSRU 1 na poziomie 6,1 mld m sześc. gazu rocznie w 100 proc. zarezerwował już Orlen. FSRU 2 ze zdolnością regazyfikacyjną rzędu 4,5 mld m sześc. gazu rocznie co do zasady miał służyć dla klientów zagranicznych. Ostatecznie nie złożyli oni zamówień na poziomie, uzasadniającym budowę drugiego terminala.

Gaz-System, informując o zamknięciu bez powodzenia procedury Open Season informował, że złożone deklaracje zainteresowania usługą regazyfikacji wskazują na możliwość kontynuowania rozmów w przyszłości. Jak powiedziała dziennikarzom Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, projekt FSRU 1 idzie zgodnie z planem. Natomiast rozmowy z podmiotami z Czech, Węgier i Słowacji, które były zainteresowane wykorzystaniem terminala są kontynuowane, ale już poza formułą Open Season, która została zamknięta - dodała minister.

W jej ocenie, decyzje podjęte przez te podmioty "nie do końca oparta były o rachunek ekonomiczny, a raczej o kalkulacje, które z ofertą leżącą na stole nie były spójne".

Pod koniec listopada czeski koncern CEZ zarezerwował zdolności regazyfikacyjne na poziomie 2 mld m sześc. gazu rocznie w planowanym niemieckim terminalu LNG Stade, który ma ruszyć w połowie 2027 r.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów